آیا M3 MacBook Proها Mac Studio را نامربوط کرده اند؟

ممکن است مقایسه یک کامپیوتر رومیزی با یک لپ تاپ عجیب به نظر برسد. از این گذشته ، یکی برای کارهای ثابت در نظر گرفته شده است ، و دیگری برای حمل و نقل. آنها داخلی های مختلف، اتصالات متفاوت و معمولا عملکرد متفاوتی دارند.

اما مال اپل مک استودیو و مک بوک پرو (به خصوص نوع ۱۶ اینچی) داستان متفاوتی است. برای کاربران مک، هر دو نشان دهنده سریع ترین رایانه های اپل هستند که می توانید بخرید. بسته به نحوه استفاده شما از رایانه رومیزی، هر یک از دستگاه ها می تواند کافی باشد. بنابراین، کدام یک برای شما مناسب است؟

مشخصات و تنظیمات

مک استودیو مک بوک پرو اپل
ابعاد ۷٫۷ اینچ x 7.7 اینچ x 3.7 اینچ ۱۴٫۰۱ اینچ x 9.77 اینچ x 0.66 اینچ
وزن ۵٫۹ پوند (M2 Max)
۷٫۹ پوند (M2 Ultra
۴٫۷ پوند (M3 Pro)
۴٫۸ پوند (M3 Max)
پردازنده M2 Max (12 هسته)
M2 Ultra (24 هسته)
M3 Pro (12 هسته)
M3 Max (14 یا ۱۶ هسته ای)
گرافیک M2 Max (30 یا ۳۶ هسته)
M2 Ultra (60 یا ۷۶ هسته)
M3 Pro (18 هسته)
M3 Max (30 یا ۴۰ هسته)
۴۰ هسته ای
رم تا ۱۹۲ گیگابایت حافظه یکپارچه تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه یکپارچه
نمایش دادن N/A ۱۶٫۲ اینچ ۱۶:۱۰ Liquid Retina XDR 3456 x 2234
ذخیره سازی تا ۸ ترابایت حافظه SSD تا ۸ ترابایت حافظه SSD
دست زدن به N/A خیر
پورت ها ۴ x Thunderbolt 4 در پشت
۲ x USB-C در جلو (M2 Max)
۲ x Thunderbolt 4 در جلو (M2 Ultra)
۲ x USB-A
۱ x HDMI
۱×۱۰ گیگابایت اترنت
۱ در جک ۳٫۵ میلی متری صدا
۱ عدد کارت خوان SD
۳ عدد تاندربولت ۴ پورت
۱ عدد پورت HDMI
جک هدفون ۱×۳٫۵ میلی متری
۱ عدد اسلات کارت SDXC
۱ عدد درگاه MagSafe 3
بی سیم Wi-Fi 6E و بلوتوث ۵٫۲ Wi-Fi 6E و بلوتوث ۵٫۳
وبکم N/A ۱۰۸۰p
سیستم عامل macOS Sonoma macOS Sonoma
باتری N/A باتری ۱۰۰ وات ساعت
قیمت ۱۹۹۹ دلار + +۲۴۹۹ دلار
مرور ۴٫۵ از ۵ ستاره ۴٫۵ از ۵ ستاره

Mac Studio از ۱۹۹۹ دلار برای چیپست M2 Max با ۱۲ هسته CPU و ۳۰ هسته GPU، ۳۲ گیگابایت حافظه یکپارچه و ۵۱۲ گیگابایت SSD شروع می شود. هنگامی که با سریعترین M2 Ultra با ۲۴ هسته پردازنده و ۷۶ هسته پردازش گرافیکی، ۱۹۲ گیگابایت رم و ۸ ترابایت حافظه SSD پیکربندی شود، Mac Studio بسیار گران است و ۸۷۹۹ دلار است.

مک بوک پرو ۱۶ نیز یک دستگاه گران قیمت است، با قیمت پایه ۲۴۹۹ دلار برای چیپست ۱۲ هسته ای CPU/18 هسته ای GPU M3 Pro، ۱۸ گیگابایت رم، ۵۱۲ گیگابایت SSD و صفحه نمایش ۱۶٫۲ اینچی Liquid Retina. قدرتمندترین مک بوک پرو ۱۶ برای M3 Max با ۱۶ هسته پردازنده و ۴۰ هسته پردازشگر گرافیکی، ۱۲۸ گیگابایت رم و ۸ ترابایت SSD 7199 دلار قیمت دارد.

قیمت نباید یک تصمیم گیرنده مهم بین این دو ماشین باشد. هر دو محصول با قیمت های اولیه خود هستند و هر دو در صورت پیکربندی کامل می توانند بسیار گران شوند.

کدام یک “دسکتاپ” بهتر است؟

آیا M3 MacBook Proها Mac Studio را نامربوط کرده اند؟
مارک کوپاک / روندهای دیجیتال

دسکتاپ و لپ‌تاپ از برند دیگری را پیدا نمی‌کنید که زیبایی‌شناسی مشابهی داشته باشند. در حالی که می توانید MacBook Pro را در دو رنگ Midnight Black و Silver تهیه کنید و Mac Studio فقط در رنگ دوم موجود است، اصل و نسب آن مشخص است. هر دو دستگاه با آلومینیوم ساخته شده با CNC ساخته شده اند و مینیمالیستی و در عین حال ظریف هستند. البته، مک‌بوک پرو برای جابجایی و حمل و نقل در نظر گرفته شده است، بنابراین کیفیت ساخت را بیشتر از مک استودیو احساس خواهید کرد. اما به من اعتماد کنید، هر دو به همان اندازه خوش ساخت و زیبا هستند.

اگر می خواهید هر یک از دستگاه ها را روی دسکتاپ قرار دهید، Mac Studio فضای بسیار کمتری را اشغال می کند. حداقل در صورتی است که مک بوک پرو خود را صاف روی میز یا پایه افقی قرار دهید. مک استودیو عرض و عمق کمتر از ۸ اینچ و ارتفاع آن کمتر از ۴ اینچ است. مک بوک پرو ردپای قابل توجهی بزرگتر دارد.

همچنین می توانید مک بوک پرو خود را با درب بسته یعنی بدون استفاده از نمایشگر داخلی اجرا کنید و آن را در یک پایه عمودی نگه دارید. که در یک بعد فضای کمتری را اشغال می کند اما در بعد دیگر فضای بیشتری را اشغال می کند و حتی بلندتر خواهد بود.

اگر می خواهید رایانه رومیزی خود را زیر نمایشگر قرار دهید، Mac Studio گزینه بهتری است. اگر فضای میز زیادی برای مک بوک پرو و ​​نمایشگرهای خارجی خود داشته باشید، نکته قابل بحث است.

مک استودیو دارای اتصال دسکتاپ است

مارک کوپاک / روندهای دیجیتال

نقطه تمایز بعدی اتصال است. مک استودیو دارای تعداد زیادی پورت USB-C است که چهار عدد از آنها Thunderbolt 4 در نسخه M2 Max و شش عدد Thunderbolt 4 در M2 Ultra، چند پورت USB-A، یک پورت HDMI، یک جک صدا، و یک کارت خوان SD مک بوک پرو دارای سه پورت USB-C با Thunderbolt 4، یک پورت HDMI، یک جک صدا و یک کارت خوان SD است.

می‌توانید برای اتصال بیشتر، به ویژه برای دریافت پورت‌های USB-A، یک داک به مک‌بوک پرو اضافه کنید. یک داک همچنین می‌تواند در مک‌بوک پرو که پورت‌های آن در کناره است، کمتر به هم ریخته شود، در حالی که به شما امکان می‌دهد مک‌بوک را بگیرید و راحت‌تر بروید. مک استودیو اکثر پورت های خود را در پشت دارد که راه حل تمیزتری را ایجاد می کند. با این حال، مک استودیو دستگاه با اتصال بهتری برای تجهیزات جانبی سخت افزاری است. هر دو دارای آخرین Wi-Fi 6E و بلوتوث ۵٫۳ برای اتصال بی سیم هستند.

اگر می‌خواهید چند نمایشگر را به هم متصل کنید، باید پشتیبانی از نمایشگر خارجی هر دستگاه را نیز به دقت در نظر بگیرید. کمی پیچیده است، پس با دقت بخوانید.

مک استودیو با M2 Max می تواند تا پنج نمایشگر را متصل کند. از چهار نمایشگر ۶K با فرکانس ۶۰ هرتز از طریق Thunderbolt 4 و یک صفحه نمایش ۴K با فرکانس ۶۰ هرتز با استفاده از اتصال HDMI پشتیبانی می کند. سناریوهای دیگر شامل دو نمایشگر با فرکانس ۶K در ۶۰ هرتز و یک نمایشگر ۸K با فرکانس ۶۰ هرتز یا نمایشگر ۴K تا ۲۴۰ هرتز از طریق HDMI است. نسخه M2 Ultra می تواند هشت صفحه نمایش ۴K با فرکانس ۶۰ هرتز، شش نمایشگر ۶K با فرکانس ۶ هرتز و سه نمایشگر ۸K با فرکانس ۶۰ هرتز را با نمایشگر ۴K 240 هرتز از طریق HDMI مدیریت کند. تعداد ترکیب ها گیج کننده است.

مک بوک پرو با M3 Max می تواند چهار نمایشگر خارجی را با سه صفحه نمایش ۶K در ۶۰ هرتز و یکی ۴K تا ۱۴۴ هرتز کنترل کند. یا، این لپ تاپ از سه نمایشگر خارجی با یکی با فرکانس ۶K و ۶۰ هرتز، یکی با فرکانس ۸K و ۶۰ هرتز، و دیگری در ۴K و حداکثر ۲۴۰ هرتز پشتیبانی می کند. نسخه M3 Pro حداکثر از دو نمایشگر خارجی پشتیبانی می کند. البته می توانید از نمایشگر داخلی ۱۶٫۲ اینچی Mini-LED در کنار آن نمایشگرهای خارجی استفاده کنید یا مک بوک پرو را با درب بسته اجرا کنید.

در مورد موارد اضافی چطور؟

گرایش های دیجیتال

به طور طبیعی، MacBook Pro شامل اجزایی است که با Mac Studio اضافه می شوند. بدیهیات عبارتند از الف صفحه کلید و موش. با مک بوک پرو، صفحه کلید جادویی عالی، که بهترین صفحه کلید موجود در لپ تاپ امروزی است، و همچنین پد لمسی لمسی فورس تاچ بسیار عالی را دارید.

با Mac Studio، باید صفحه کلید و ماوس خود را جداگانه خریداری کنید. یک انتخاب عالی، صفحه کلید جادویی با تاچ آیدی است که اساساً حس تایپ مشابه با صفحه کلید مک بوک پرو را به شما می دهد، و همچنین راحتی تاچ آی دی برای ورود بدون رمز عبور.

وقتی به نحوه راه اندازی مک بوک پرو فکر می کنید خیلی ساده نیست. اگر از صفحه کلید و ماوس خارجی استفاده می کنید یا در حالت بسته استفاده می کنید، همچنان باید روی آن سرمایه گذاری کنید.

مک بوک پرو همچنین دارای یک وب کم عالی ۱۰۸۰p است که Mac Studio فاقد آن است. مانند صفحه کلید و ماوس، اگر از مک بوک با نمایشگر بسته استفاده می کنید، این خرید دیگری برای مک بوک نیز هست.

مک بوک پرو با عملکرد مک استودیو پیشی گرفته است

لوک لارسن / روندهای دیجیتال

قبل از اینکه اپل چیپست جدید M3 را معرفی کند، مک استودیو سریعترین مکی بود که می توانستید بخرید. این مدل دارای M2 Max و M2 Ultra است که اولی دارای ۱۲ هسته CPU و ۳۰ یا ۳۶ هسته GPU و دومی دقیقاً دو برابر یا ۲۴ هسته CPU و ۶۰ یا ۷۶ هسته GPU است. همچنین دارای موتور عصبی ۳۲ هسته ای و پهنای باند حافظه تا ۸۰۰ گیگابایت بر ثانیه است. Mac Studio M2 Ultra حتی به سرعت غول پیکر Mac Pro، رایانه رومیزی حرفه ای اپل است.

با این حال، جدیدترین مک بوک M3 Max شکاف عملکرد را کاهش داده است. معماری M3 از فرآیند جدید ۳ نانومتری اپل استفاده می کند که کارآمدتر و سریعتر از گره ۵ نانومتری قبلی است. GPU همچنین پیشرفت‌هایی از جمله حافظه پنهان پویا، ردیابی پرتو با شتاب سخت‌افزاری و سایه‌زن‌های مش را دریافت کرد که عملکرد را در بازی و برنامه‌هایی که می‌توانند از GPU استفاده کنند، افزایش می‌دهد. Neural Engine سریعتر است و دارای یک موتور رسانه ای پیشرفته است که سرعت ویدیوهای شتاب دهنده سخت افزاری را افزایش می دهد.

به طور کلی، MacBook Pro با M3 Max 16/40 تقریباً به همان سرعت M2 Ultra در مجموعه معیارهای ما است و به طور قابل توجهی در برخی از کارهای فشرده GPU سریعتر است. Mac Studio M2 Ultra همچنان در بنچمارک Pugetbench Premiere Pro که در نسخه زنده Adobe’s Premiere Pro اجرا می شود، پیشتاز است، اما تنها ۱۰٪ سریعتر از MacBook Pro است. من نمرات مک بوک پرو ۱۴ را در اینجا لیست می کنم، و مک بوک پرو ۱۶ حداقل به همان سرعت خواهد بود، اگر نه کمی سریعتر. گیمرها متوجه می شوند که M3 Max در برخی از عناوین بسیار سریعتر است.

یکی از مزیت‌های مک استودیو نسبت به مک بوک پرو این است که تقریباً کاملاً بی‌صدا است، حتی در هنگام کار با بارهای سنگین. طرفداران مک بوک پرو بلندتر از مک استودیو می چرخند و صدا می زنند. اگر سکوت مطلق برای شما مهم است، مک استودیو برنده است. توجه داشته باشید که اپل احتمالا مک استودیو را در اواسط تا اواخر سال ۲۰۲۴ با M3 Max و M3 Ultra به روز خواهد کرد. مک استودیو در صورت و زمانی که این اتفاق بیفتد، دوباره رهبری را بر عهده خواهد گرفت.

اپل مک استودیو

(M2 Ultra 24/60)

Apple MacBook Pro 14
(M3 Max 16/40)
ترمز دستی
(ثانیه)
۵۳ ۵۶
Cinebench R24 Single
(بالاتر بهتر است)
۱۲۰ ۱۳۹
Cinebench R24 Multi
(بالاتر بهتر است)
۱,۸۷۰ ۱,۵۲۲
پردازنده گرافیکی Cinebench R24
(بالاتر بهتر است
۷۷۲۷ ۱۲۷۶۵
Pugetbench Premiere Pro
(بالاتر بهتر است)
۹۷۸ ۸۸۹

هرکدام بسته به نیاز شما کار خواهند کرد

مک استودیو و مک بوک پرو هر دو می توانند به عنوان دسکتاپ با کارایی بالا عمل کنند. با Mac Studio پیکربندی تمیزتر و اتصال بیشتری خواهید داشت و در فضاهای تنگ تری قرار می گیرد.

با این حال، مک بوک پرو تا زمانی که اپل مک استودیو را به روز نکند، به همان اندازه سریع است و به عنوان یک نیروگاه قابل حمل خدمات مضاعف ارائه می دهد. هر دوی آنها به یک اندازه گران هستند، که باعث می شود مک استودیو نسبت به آنچه که هست، کمی گران قیمت باشد. مگر اینکه واقعاً مخالف ایده استفاده از لپ‌تاپ به‌عنوان دسکتاپ باشید، من مک استودیو را توصیه نمی‌کنم – حداقل تا زمانی که M3 Ultra عرضه شود، که ممکن است تا اواخر سال آینده باشد.

توصیه های سردبیران







Mac Studio از ۱۹۹۹ دلار برای چیپست M2 Max با ۱۲ هسته CPU و ۳۰ هسته GPU، ۳۲ گیگابایت حافظه یکپارچه و ۵۱۲ گیگابایت SSD شروع می شود. هنگامی که با سریعترین M2 Ultra با ۲۴ هسته پردازنده و ۷۶ هسته پردازش گرافیکی، ۱۹۲ گیگابایت رم و ۸ ترابایت حافظه SSD پیکربندی شود، Mac Studio بسیار گران است و ۸۷۹۹ دلار است.


منبع: https://www.digitaltrends.com/computing/apple-mac-studio-vs-apple-macbook-pro/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *