آیفون ۱۵ پرو در مقابل آیفون ۱۴ پرو: آیا واقعا ارزش ارتقا دارد؟

آیفون ۱۵ پرو در مقابل آیفون ۱۴ پرو: آیا واقعا ارزش ارتقا دارد؟
کریستین رومرو چان / روندهای دیجیتال

این اپل آیفون ۱۵ پرو ممکن است مانند یک ارتقاء سنگین از نظر زیبایی شناسی به نظر برسد آیفون ۱۴ پروبا توجه به توجه به ساختار تیتانیومی آن، اما تغییرات زیادی در داخل آن ایجاد می کند که می تواند جذابیت را برای کاربران قدرتمند ایجاد کند. یک تراشه جدید ۳ نانومتری در داخل، یک تراشه نسل دوم Ultra Wideband برای برقراری ارتباط با دستگاه‌های اطراف، و مجموعه‌ای از بهبودهای نرم‌افزاری در سیستم دوربین وجود دارد.

آخرین پرچم‌دار اپل کوچک‌تر و سبک‌تر است، اما در کمال تعجب، نیازی به افزایش قیمت مرسوم نسل بیش از نسل ندارد. اگر به آیفون ۱۵ پرو چشم دوخته اید اما مطمئن نیستید که آیا واقعا ارزش ارتقای آیفون ۱۴ پرو یک ساله خود را دارد یا خیر، در اینجا همه چیزهایی است که باید بدانید.

دوربین آیفون ۱۵ پرو مکس: ارزش ارتقا را دارد؟ | ۱۵ پرو مکس در مقابل ۱۴ پرو

آیفون ۱۵ پرو در مقابل آیفون ۱۴ پرو: مشخصات

آیفون ۱۵ پرو آیفون ۱۴ پرو
وزن ۱۸۷ گرم (۶٫۶۰ اونس) ۲۰۶ گرم (۷٫۲۷ اونس)
اندازه ۱۴۶٫۶mm x 70.6mm x 8.25mm ۱۴۷٫۵mm x 71.5mm x 7.85mm
اندازه صفحه نمایش ۶٫۱ اینچ

صفحه نمایش Super Retina XDR OLED

جزیره پویا

تراکم پیکسلی ۴۶۰ PPI

لحن واقعی

حداکثر روشنایی ۲۰۰۰ نیت (در فضای باز)

محافظ محافظ سرامیکی
۶٫۱ اینچ

صفحه نمایش Super Retina XDR OLED

جزیره پویا

تراکم پیکسلی ۴۶۰ PPI

لحن واقعی

حداکثر روشنایی ۲۰۰۰ نیت (در فضای باز)

محافظ محافظ سرامیکی

وضوح صفحه ۲۵۵۶ x 1179 پیکسل ۲۵۵۶ x 1179 پیکسل
سیستم عامل iOS 17 iOS 16 (قابل ارتقا به iOS 17)
ذخیره سازی ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت، ۱ ترابایت ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت، ۱ ترابایت
اسلات کارت microSD خیر خیر
پردازنده A17 Pro

سی پی یو ۶ هسته ای

پردازنده گرافیکی ۶ هسته ای

A16 Bionic

سی پی یو ۶ هسته ای

پردازنده گرافیکی ۵ هسته ای

رم ۸ گیگابایت ۶ گیگابایت
دوربین ۴۸ مگاپیکسل اصلی، ۱۲ مگاپیکسل فوق عریض و تله فوتو ۱۲ مگاپیکسل با زوم اپتیکال ۳ برابر در پشت

۱۲ مگاپیکسل جلو

Smart HDR 5 برای عکس

پرتره های نسل بعدی با فوکوس و کنترل عمق

حالت شب

فیوژن عمیق

موتور فوتونیک

اپل پرو RAW

۴۸ مگاپیکسل اصلی، ۱۲ مگاپیکسل فوق عریض و تله فوتو ۱۲ مگاپیکسل با زوم اپتیکال ۳ برابر در پشت

۱۲ مگاپیکسل جلو

Smart HDR 4 برای عکس

حالت پرتره با فوکوس و کنترل عمق

حالت شب

موتور فوتونیک فیوژن عمیق

اپل پرو RAW

ویدیو فیلمبرداری ۴K با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه، ۲۵ فریم در ثانیه، ۳۰ فریم در ثانیه یا ۶۰ فریم بر ثانیه

فیلمبرداری HDR با Dolby Vision تا ۴K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه
پشتیبانی از فیلمبرداری اسلوموشن برای ۱۰۸۰p با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه یا ۲۴۰ فریم در ثانیه
حالت شب تایم لپس
ثبت ویدیو ضبط شده
سیستم رمزگذاری رنگ آکادمی
فیلمبرداری ۴K با سرعت ۲۴ فریم در ثانیه، ۲۵ فریم در ثانیه، ۳۰ فریم در ثانیه یا ۶۰ فریم بر ثانیه

فیلمبرداری HDR با Dolby Vision تا ۴K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه
پشتیبانی از فیلمبرداری اسلوموشن برای ۱۰۸۰p با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه یا ۲۴۰ فریم در ثانیه
حالت شب تایم لپس
بلوتوث بلوتوث ۵٫۳ بلوتوث ۵٫۳
پورت ها USB Type-C

استاندارد USB 3.0

رعد و برق

استاندارد USB 2.0

احراز هویت شناسه چهره شناسه چهره
مقاومت آب IP68

حداکثر عمق ۶ متر تا ۳۰ دقیقه

IP68

حداکثر عمق ۶ متر تا ۳۰ دقیقه

باتری ۳۲۷۴ میلی آمپر ساعت

شارژ سریع سیمی ۲۰ واتی (۵۰ درصد شارژ در ۳۰ دقیقه)
شارژ بی سیم MagSafe و Qi2
۳۲۰۰ میلی آمپر ساعت

شارژ سریع سیمی ۲۰ واتی (۵۰ درصد شارژ در ۳۰ دقیقه)
شارژ بی سیم MagSafe و Qi
بازار اپلیکیشن اپل اپ استور اپل اپ استور
پشتیبانی شبکه ۵G (زیر ۶ گیگاهرتز) با MIMO 4×۴

Wi-6E

NFC

شبکه بندی موضوعی

تراشه باند فوق عریض U2

۵G (زیر ۶ گیگاهرتز) با MIMO 4×۴

Wi-6

NFC

تراشه فوق عریض U1

رنگ ها تیتانیوم طبیعی

تیتانیوم آبی

تیتانیوم سفید

تیتانیوم سیاه

بنفش عمیق

طلا

نقره

فضای سیاه

قیمت ۹۹۹ دلار ۹۹۹ دلار
از دست نده:

آیفون ۱۵ پرو در مقابل آیفون ۱۴ پرو: طراحی و نمایش

واضح ترین تغییری که اپل با آیفون ۱۵ پرو ارائه کرده است، ساخت تیتانیوم برس خورده است که جایگزین لبه های تیز فولاد ضد زنگ نسل قبلی خود شده است. گوشی جدید لبه‌های گرد ظریفی را ارائه می‌کند که در دست گرفتن راحت‌تر است، یک تغییر خوش‌آمد، زیرا لبه‌های تیز آیفون ۱۴ پرو واقعاً در کف دست فرو می‌روند. جالب اینجاست که اپل همچنین توانسته است ابعاد آیفون ۱۵ پرو را از هر طرف بدون کاهش اندازه صفحه نمایش برش دهد. علاوه بر این، وزن آن نیز به ۱۸۷ گرم کاهش یافته است که نسبت به وزن ۲۰۶ گرمی آیفون ۱۴ پرو کاهش یافته است.

اما این قاب تیتانیومی است که واقعا توجه را به خود جلب می کند. ترکیب تیتانیوم از کیفیت مواد به اپل این امکان را داده است تا حاشیه‌هایی را در سری جدید و پیشرفته آیفون خود ایجاد کند که نازک‌تر از همیشه هستند، بدون اینکه به یکپارچگی ساختاری گوشی آسیبی وارد شود. در زیر سطح، یک “زیر ساختار” وجود دارد که به طور کامل از ۱۰۰٪ آلومینیوم بازیافتی ساخته شده است.

اپل توضیح می دهد که استفاده استراتژیک از هر دو تیتانیوم و آلومینیوم به تیم اجازه داد تا به تعادل طراحی ظریفی دست یابد. در حالی که تیتانیوم استحکام و دوام بیشتری را در وزن‌های کاهش یافته ارائه می‌کند، آلومینیوم برای تنظیم موثر گرما و تسهیل تعویض پانل شیشه‌ای پشتی، در صورت لزوم و در صورت لزوم، استفاده می‌شود.

حاشیه‌های باریک‌تر، اپل را قادر می‌سازد تا ابعاد آیفون ۱۵ پرو را بدون نیاز به کاهش اندازه نمایشگر کاهش دهد. محفظه بازسازی‌شده از تیتانیوم درجه ۵ استفاده می‌کند، آلیاژی که نسبت به تیتانیوم خالص در استحکام کششی خام برتری دارد.

تا آنجایی که نمایشگر پیش می رود، خوب، چیزی تغییر نکرده است. هر دو گوشی دارای صفحه نمایش ۶٫۱ اینچی Super Retina XDR با نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز هستند. ارقام رزولوشن ۲۵۵۶ در ۱۱۷۹ پیکسل هستند که به تراکم پیکسلی ۴۶۰ ppi ترجمه می شود، در حالی که حداکثر روشنایی در فضای باز به ۲۰۰۰ نیت می رسد. اگرچه فناوری نمایشگر هیچ ارتقایی را ندیده است، اما همچنان یکی از بهترین پنل‌های موجود است و به لطف لایه سپر سرامیکی، یکی از محکم‌ترین پنل‌ها است.

آیفون ۱۵ پرو در مقابل آیفون ۱۴ پرو: عملکرد و باتری

کریستین رومرو چان / روندهای دیجیتال

باتری آیفون ۱۵ پرو کمی بزرگتر از آیفون ۱۴ پرو است، اما به قدری افزایش کمی دارد که چیز زیادی به آن اضافه نمی کند. با یک بار شارژ در هر دو گوشی تقریباً یک روز شارژ خواهید داشت و روزهای سنگین‌تر احتمالاً نیاز به شارژ دارند تا مطمئن شوید که برای شارژ مجدد به میز کنار تخت می‌رسد.

پردازنده یکی از حوزه‌هایی است که آیفون ۱۵ پرو نه تنها از نسل قبلی خود بلکه کل صنعت گوشی‌های هوشمند را نیز پشت سر می‌گذارد. سیلیکون جدید A17 Pro اولین سیستم روی تراشه مبتنی بر فرآیند ساخت ۳ نانومتری است. این پردازنده همان تعداد هسته پردازنده A16 را دارد (دو هسته عملکرد و چهار هسته کارآمد)، اما تعداد هسته‌های گرافیکی را به شش افزایش می‌دهد. اپل می‌گوید که A17 Pro 10 درصد افزایش قدرت پردازشی را ارائه می‌کند، در حالی که گفته می‌شود موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای در انجام وظایف مربوط به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دو برابر سریع‌تر است. در طول تست های بررسی ما، آیفون ۱۵ پرو به سرعت بسیار عالی بود. مسلم است که آیفون ۱۴ پرو نیز همینطور است، اما پیشرفت های واقعی تا زمانی که به پردازنده گرافیکی آیفون ۱۵ پرو نگاه نکنیم، حاصل نمی شود.

این پردازنده گرافیکی است که واقعا A17 Pro را متمایز می کند. موتور گرافیکی ۲۰ درصد سریع‌تر است و همچنین پشتیبانی از ردیابی پرتو با شتاب سخت‌افزاری در بازی‌ها را امکان‌پذیر می‌کند – از منظر منابع کاملاً سخت‌گیرانه. A17 Pro همچنین به اندازه کافی قدرتمند است که می تواند به صورت بومی بازی هایی مانند کنسول را انجام دهد Assassin’s Creed Mirage، دهکده مقیم شیطانو Death Stranding.

آیفون ۱۴ پرو همچنان یک گوشی هوشمند بسیار توانمند است، اما نمی توان انکار کرد که آیفون ۱۵ پرو در مورد عملکرد، پیشرفت چشمگیری داشته است.

آیفون ۱۵ پرو در مقابل آیفون ۱۴ پرو: دوربین

کریستین رومرو چان / روندهای دیجیتال

اپل هیچ تغییری در سخت افزار دوربین آیفون ۱۵ پرو ایجاد نکرده است که ناامید کننده است. هر دو گوشی دارای دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی هستند که خروجی زوم اپتیکال تا ۳ برابر را ارائه می دهد. هر دو آیفون ۱۵ پرو و ​​آیفون ۱۴ پرو می‌توانند ویدیوهای ۴K 60 فریم بر ثانیه و Dolby Vision HDR و همچنین ویدیوهای ProRes با وضوح و نرخ فریم مشابه را ضبط کنند. دوربین جلوی ۱۲ مگاپیکسلی True Depth نیز بدون تغییر باقی می‌ماند و همان سخت‌افزار را حمل می‌کند و توانایی ضبط ویدیوهای Dolby Vision HDR تا ۴K 60 فریم بر ثانیه را دارد.

اما چند پیشرفت برای گوشی جدیدتر وجود دارد. علیرغم اینکه سخت افزار تقریباً یکسان است، اپل نرم افزار را تنظیم کرده است و به طور قابل توجهی عملکرد را در برخی از بخش های مشکل دار آیفون ۱۴ پرو افزایش داده است. آیفون ۱۴ پرو تمایل زیادی به تیز کردن و از بین بردن برخی مناطق نور و رنگ‌ها دارد، در حالی که آیفون ۱۵ پرو اینطور نیست. تصاویر بسیار متعادل تر و واقعی تر هستند.

آیفون ۱۵ پرو به کاربران امکان می دهد با وضوح پیش فرض جدید و بالاتر ۲۴ مگاپیکسلی عکس بگیرند، که دو برابر پیش فرض معمول در عکس های ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل ۴ در ۱ است. راحتی دیگر این است که اکنون می‌توانید عکس‌هایی با وضوح کامل ۴۸ مگاپیکسلی بدون نگرانی در مورد از بین بردن فضای ذخیره‌سازی داخلی بگیرید. تاکنون، عکس‌های با رزولوشن کامل به فرمت ProRAW پیش‌فرض شده‌اند که فضای ذخیره‌سازی بیشتری را اشغال می‌کند، اما اکنون، این تصاویر را می‌توان با فرمت HEIF نیز ذخیره کرد.

پراخار خانا / گرایش های دیجیتال

اپل همچنین یک ترفند جدید جالب را به سیستم عکاسی پرتره در آیفون ۱۵ پرو اضافه کرده است که به کاربران امکان می دهد بدون نیاز به تغییر حالت اختصاصی پرتره در برنامه دوربین، یک عکس بوکه بگیرند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند عکس‌های معمولی خود را بعداً به عکس‌های پرتره تبدیل کنند و حتی نقطه کانونی را تنظیم کنند، زیرا تلفن به‌طور خودکار اطلاعات عمق را علاوه بر شی در فوکوس ذخیره می‌کند.

برای افرادی که قصد فیلمبرداری فیلم و مستند را دارند، آیفون ۱۵ پرو اولین گوشی در سراسر جهان است که از سیستم رمزگذاری رنگ آکادمی پشتیبانی می کند، استاندارد استاندارد رمزگذاری رنگ باز استاندارد که توسط آکادمی تصاویر متحرک، هنر و علوم توسعه یافته است.

آیفون ۱۵ پرو در مقابل آیفون ۱۴ پرو: نرم افزار و ویژگی های خاص

اندی باکسال / روندهای دیجیتال

قابل توجه ترین تفاوت بین آیفون ۱۵ پرو و ​​همتای ۲۰۲۲ آن خروج پورت Lighting و ورود USB-C است. استاندارد USB 3.0 به همراه آن ارائه می شود که امکان انتقال داده ها با سرعت ۱۰ گیگابیت در ثانیه را فراهم می کند که ۲۰ برابر سریعتر از پورت لایتنینگ آیفون ۱۴ پرو است. به لطف درگاه USB-C، آیفون ۱۵ پرو می تواند به عنوان پاوربانک برای شارژ ایرپاد و اپل واچ نیز عمل کند.

یکی دیگر از ارتقاء سخت افزاری قابل توجهی که آیفون ۱۵ پرو ارائه می کند، تراشه نسل دوم U2 Ultra Wideband (UWB) است. این تراشه محدوده اتصال بین دو آیفون را در مقایسه با تراشه U1 سه برابر افزایش می دهد و اکوسیستم Find My را تقویت می کند. علاوه بر این، درها را برای یافتن دقیق با ابزارهای پوشیدنی باز می کند و این امکان را فراهم می کند اپل واچ سری ۹ دارندگان آیفون ۱۵ پرو را با استفاده از نشانه های بصری، لمسی و صوتی در ساعت هوشمند خود پیدا می کنند.

آیفون ۱۵ پرو همچنین اولین گوشی هوشمند اپل است که از Thread پشتیبانی می‌کند، پروتکل منبع باز که هدف آن هماهنگ کردن دستگاه‌های خانه هوشمند بدون توجه به برند یا ترجیحات سیستم‌عامل شماست. Thread در iPhone 15 Pro با استفاده از رادیویی فعال می شود که به امواج کم مصرف و پهنای باند کم متصل می شود که دستگاه های خانه هوشمند را از چراغ ها تا قفل ها را به هم متصل می کند.

آیفون ۱۴ پرو یکی از آخرین آیفون هایی است که پورت لایتنینگ قدیمی را ارائه می کند. جو مارینگ / روندهای دیجیتال

آیفون ۱۵ پرو همچنین به لطف پشتیبانی از Wi-Fi 6E، سرعت انتقال بی سیم تا ۲ برابر سریعتر را افزایش می دهد. همچنین این اولین گوشی اپل است که با NavIC، یک سیستم ناوبری ماهواره‌ای که توسط سازمان تحقیقات فضایی هند توسعه یافته است، سازگاری دارد. اپل اولین سازنده گوشی‌های هوشمند نخواهد بود که پشتیبانی NavIC را فعال می‌کند، زیرا پلتفرم‌های Qualcomm در چند سال گذشته این راحتی را ارائه کرده‌اند.

در بخش نرم افزاری، آیفون ۱۵ پرو با iOS 17 به روز رسانی. آیفون ۱۴ پرو به‌روزرسانی این نسخه را دریافت کرده است، به این معنی که تجربه نرم‌افزاری در سراسر جهان یکنواخت است. برخی از ویژگی های چشم نواز iOS 17 شامل NameDrop برای به اشتراک گذاری سریع پوسترهای تماس بین دو گوشی است. یک حالت آماده به کار اختصاصیویجت‌های تعاملی روی صفحه قفل و تعدادی ارتقاء مبتنی بر ویژگی در برنامه پیام‌ها.

سپس دکمه اکشن جدید را در آیفون ۱۵ پرو داریم که جایگزین سوئیچ قطع صدا در آیفون ۱۴ پرو می شود. می توان آن را با طیف گسترده ای از میانبرها سفارشی کردمانند راه‌اندازی برنامه‌ها یا شروع کارهای رایج. البته، همچنان می‌توان از آن به‌عنوان جابه‌جایی بی‌صدا استفاده کرد، اما کاربران می‌توانند روی آن ضربه بزنند و چراغ قوه را کنترل کنند، مترجم زبان را راه‌اندازی کنند، دوربین را بالا بکشند یا حالت فوکوس را فعال کنند (از جمله کارهای دیگر).

آیفون ۱۵ پرو در مقابل آیفون ۱۴ پرو: قیمت و در دسترس بودن

کریستین رومرو چان / روندهای دیجیتال

اپل امسال قیمت را حداقل در بازار ایالات متحده افزایش نداده است. درست مانند آیفون ۱۴ پرو سال گذشته، آیفون ۱۵ پرو نیز از ۹۹۹ دلار شروع می شود و در انواع حافظه های ۱۲۸ گیگابایتی، ۲۵۶ گیگابایتی، ۵۱۲ گیگابایتی و ۱ ترابایتی عرضه خواهد شد.

در مورد رنگ ها، اپل هیچ آزمایش بلندپروازانه ای را در اینجا انجام نداده است و به جای آن مسیری را انتخاب کرده است که کمتر اعلام شده است. شما می توانید بین تیتانیوم آبی آشنا، تیتانیوم سیاه و تیتانیوم سفید یکی را انتخاب کنید. تنها رنگ تازه امسال، رنگ طبیعی تیتانیوم است که در برخی از مک ها در واقع مانند رنگ روشن تر از رنگ ستاره ای به نظر می رسد.

آیفون ۱۴ پرو نیز با قیمت ۹۹۹ دلار شروع شد اما دیگر برای خرید از اپل در دسترس نیست. در عوض، باید موجودی باقیمانده را در خرده فروشان شخص ثالث پیدا کنید، و اگر مایلید کمی صبر کنید، می توانید انتظار داشته باشید که آن را با تخفیف های مناسب پیدا کنید. جمعه سیاه یا سایر رویدادهای فروش

آیفون ۱۵ پرو در مقابل آیفون ۱۴ پرو: آیا باید ارتقا دهید؟

کریستین رومرو چان / روندهای دیجیتال

اکنون به سوال ۱۰۰۰ دلاری می رسیم: آیا باید آیفون ۱۴ پرو خود را به آیفون ۱۵ پرو ارتقا دهید؟ برای اکثر مردم، پاسخ احتمالاً یک «نه» است.

چیپست A17 Pro اپل توانایی زیادی دارد، به خصوص از منظر بازی. به‌روزرسانی‌های ظریف دوربین خوب هستند (مخصوصاً بهبودهایی در حالت پرتره)، طراحی تیتانیوم یک ارتقاء خوش‌آمد است، و دریافت USB-C در آیفون دیدنی است.

اما نکته اینجاست که آیفون ۱۴ پرو در حال حاضر یک آیفون فوق العاده خوب است. هنوز هم عملکرد بسیار خوبی دارد، نمایشگر در مقایسه با آیفون ۱۵ پرو تقریباً بدون تغییر است و تجربه دوربین و باتری باید تا حد زیادی یکسان باشد. اگر اولین آیفون خود را می‌خرید یا از یک مدل قدیمی‌تر به‌روزرسانی می‌کنید، آیفون ۱۵ پرو یک خرید فوق‌العاده است، اما اگر در حال حاضر آیفون ۱۴ پرو را دنبال می‌کنید، خیالتان راحت باشد که این آیفون را کنار بگذارید.

توصیه های سردبیران







واضح ترین تغییری که اپل با آیفون ۱۵ پرو ارائه کرده است، ساخت تیتانیوم برس خورده است که جایگزین لبه های تیز فولاد ضد زنگ نسل قبلی خود شده است. گوشی جدید لبه‌های گرد ظریفی را ارائه می‌کند که در دست گرفتن راحت‌تر است، یک تغییر خوش‌آمد، زیرا لبه‌های تیز آیفون ۱۴ پرو واقعاً در کف دست فرو می‌روند. جالب اینجاست که اپل همچنین توانسته است ابعاد آیفون ۱۵ پرو را از هر طرف بدون کاهش اندازه صفحه نمایش برش دهد. علاوه بر این، وزن آن نیز به ۱۸۷ گرم کاهش یافته است که نسبت به وزن ۲۰۶ گرمی آیفون ۱۴ پرو کاهش یافته است.


منبع: https://www.digitaltrends.com/mobile/iphone-15-pro-vs-iphone-14-pro/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *