ارائه راهکارهای زیرساخت و امنیت شبکه با دژپاد

ارائه راهکارهای زیرساخت و امنیت شبکه با دژپاد

شبکه‌ها از دو یا چند سیستم محاسباتی تشکیل می‌شوند که توسط اتصالات فیزیکی یا بی‌سیم به یکدیگر متصل شده‌اند. اگر معماری شبکه‌ها نظیر به نظیر یا کلاینت سروری باشد، در هر دو حالت از تعدادی پروتکل شبکه برای برقراری ارتباط بین سیستم‌ها استفاده می‌شود. به مرور زمان با پیشرفت زیرساخت و فناوری بکار گرفته شده، شبکه نیاز به مراقبت بیشتری دارند؛ زیرا این پیشرفت راه را برای افراد سودجو و فرصت طلب به منظور به خطر انداختن امنیت شبکه باز می‌کند. به همین دلیل در این شرایط استفاده از خدمات امنیت شبکه و استفاده از راهکارهای آن می‌تواند در تأمین امنیت شبکه نقش اساسی ایفا کرده و از داده‌های محرمانه محافظت کند.

کپی لینک

امنیت شبکه یک اصطلاح کلی و گسترده است که فناوری‌ها، دستگاه‌ها و فرایندهای مختلف را در بر می‌گیرد. Network Secuity مجموعه از قوانین و تنظیمات است که به منظور محافظت از یکپارچگی،‌ محرمانگی و دسترسی شبکه‌ها و داده‌های کامپیوتری با کمک نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مختلف طراحی شده است.

در واقع Network Security حفاظت از زیرساخت شبکه در برابر هرگونه دسترسی غیر مجاز، سوء استفاده از اطلاعات یا سرقت آن‌ها است. امنیت شبکه شامل روش‌هایی برای ایجاد یک زیرساخت ایمن برای دستگاه‌ها، برنامه‌ها، کاربران و برنامه‌های کاربردی است.

شبکه در سازمان‌های مختلف به حدی اهمیت دارد که چند دقیقه قطع شدن آن می‌تواند منجر به ایجاد اختلال گسترده در کارها و امور و وارد شدن خسارت جدی به منابع سازمان می‌شود. به همین دلیل همه سازمان‌ها فارغ از اندازه، صنعت یا زیرساخت‌هایی که دارند به یک سری از راهکارهای امنیت شبکه به منظور در امان ماندن از حمله سایبری یا سایر تهدیدات نیاز دارند.

کپی لینک

امنیت سایبری یا امنیت شبکه یکی از مسائل اساسی و مهم در هر سازمان محسوب می‌شود؛ زیرا می‌تواند از داده‌ها و اطلاعات سازمان در برابر تهدیدات مختلف سایبری به خوبی محافظت کند. از مهم‌ترین موارد اهمیت استفاده از خدمات امنیت شبکه در سازمان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محافظت از شبکه، زیرساخت‌ها و ترافیک موجود در شبکه در برابر حملات سایبری مختلف
  • محافظت از کلیه دارایی‌ها و منابع مختلف سازمان که از راه شبکه به آن‌ها دسترسی وجود دارد در برابر ورودی‌های غیر مجاز
  • اطمینان از دسترسی کاربران مجاز و تعیین شده به دارایی‌ها و منابع مختلف سازمان در شبکه
  • جلوگیری از پاک شدن و از بین رفتن ناگهانی اطلاعات و داده‌های سازمان
  • مدیریت متمرکز شبکه و داده‌های موجود در آن
کپی لینک

امنیت شبکه یا امنیت سایبری بر اساس یک سری اصول بنا شده است که در سازمان‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد:

  • محافظت: اولین و مهم‌ترین نکته در خدمات امنیت شبکه است و برای دستیابی به آن باید تمام سیستم‌ها در بالاترین سطح امنیتی پیکربندی شوند.
  • تشخیص: در این مرحله مانیتورینگ شبکه پس از راه‌اندازی اهمیت دارد تا در صورت وجود مشکل در مراحل ابتدایی تشخیص داده شده و از وارد شدن آسیب جدی‌تر جلوگیری شود.
  • اقدام: این مرحله پس از تشخیص مشکل بوده و شامل اقداماتی است که در کمترین زمان باید برای رفع مشکل انجام شود.
کپی لینک

موارد متعددی در دنیای امروز وجود دارد که می‌توانند به شبکه آسیب وارد کنند. شناخت دقیق این موارد به منظور تأمین امنیت شبکه ضرورت دارد.

  • ویروس: به فایل‌های مخرب و قابل دانلود گفته می‌شود که می‌تواند در سیستم‌ها باقی مانند و با تغییر برنامه‌های مختلف یا کد خاص خود، در کل سیستم تکثیر شود. زمانی که ویروس در سیستم تکثیر شود، باعث آلوده شدن فایل‌ها شده که می‌توانند از یک سیستم به سیستم دیگر منتقل شده و باعث از بین رفتن داده‌های شبکه شود.
  • کرم‌ها: توانایی اشغال پهنای باند و کاهش کارایی کامپیوتر در پردازش داده‌ها را داشته و از این طریق سرعت شبکه را کاهش می‌دهد. کرم‌ها یک بدافزار مستقل هستند که می‌توانند بدون وابستگی به فایل‌ها در سیستم پخش شده و کار کنند.
  • تروجان: به برنامه‌های مخربی گفته می‌شود که شباهت زیادی به برنامه‌های کاربردی واقعی دارند و می‌توانند به سرعت اثر منفی بر روی شبکه داشته باشند. تروجان‌های می‌توانند فایل‌های مختلف در سیستم را حذف کرده، بدافزارهای مخفی در شبکه را مانند یک ویروس فعال کرده و به این روش داده‌های ارزشمند را سرقت کنند.
  • نرم‌افزار جاسوسی: این نرم‌افزارها یک ویروس کامپیوتری هستند که می‌توانند اطلاعات شخصی یا سازمان را از داخل سیستم بدون اطلاع جمع‌آوری کنند. همچنین این نرم‌افزارها ممکن است داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده را بدون رضایت به یک شخص ثالث ارسال کنند.
  • Adware: این بدافزارها می‌توانند درخواست‌های جستجوی کاربران در وب را به سمت سایت‌های تبلیغاتی هدایت کند. این ابزار مخرب همچنین می‌تواند داده‌های بازاریابی مربوط به کاربر را در این مرحله جمع‌آوری کرده تا به کاربران تبلیغات سفارشی بر اساس سابقه جستجو و خرید نمایش داده شود.
  • Ransomware: یک نوع نرم‌افزار سایبری تروجان به حساب می‌آید که به منظور به دست آوردن پول بر روی سیستم‌های شخصی یا سازمانی نصب می‌شود. این نرم‌افزار می‌تواند داده‌ها را به شکلی که امکان استفاده از آن‌ها وجود نداشته باشد، رمزگذاری کرده و دسترسی به سیستم توسط کاربر را مسدود کند.
کپی لینک

در دنیای امروز سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف به منظور انجام امور مربوطه به صورت گسترده از شبکه‌ استفاده می‌کنند. با توجه به وجود موارد متعددی از بدافزارها، ویروس‌ها و… که می‌توانند امنیت شبکه را به خطر انداخته و دسترسی غیر مجاز به داده‌ها و اطلاعات سازمان‌ها را فراهم کنند، استفاده از خدمات امنیت شبکه و اختصاص بودجه متناسب برای پیاده‌سازی راهکارهای امنیتی پیش از وقوع حادثه برای سازمان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

شرکت مهندسی و امنیت شبکه دژپاد، با توجه به اهمیت حفاظت از داده‌ها و اطلاعات سازمان‌ها و همچنین تأمین زیرساخت‌های امنیت شبکه، خدمات تخصصی در این زمینه را ارائه می‌دهد. این شرکت راهکارهای کارآمد و مؤثر را با توجه به شرایط و زیرساخت‌های شبکه در سازمان‌های مختلف ارائه کرده و می‌تواند به این سازمان‌ها در اجزای هر چه بهتر این راهکارها در راستای تأمین امنیت شبکه و زیرساخت‌های مربوط به آن کمک کند. در همین راستا، با همکاری مرکز آموزش و پژوهش توسعه آینده‌نگری استان بوشهر، همایشی با عنوان “راهکارهای حفاظت و صیانت از داده‌های سازمان” برگزار کرد. این همایش، با حضور کارشناسان ارشد امنیت، زیرساخت و فناوری اطلاعات برگزار و به دغدغه‌های این کارشناسان پاسخ داده شد.

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مطرح شده، اولویت ندادن به مقوله‌‎ی امنیت اطلاعات در سازمان‌ها و عدم اختصاص بودجه متناسب برای پیاده‌سازی راهکارهای امنیتی پیش از وقوع حادثه بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت. فراتر از رقابت‌ها و سودآوری تجاری، شنیده شدن این نگرانی‌ها و ارائه راهکار عملی برای آنها است که باید مورد توجه قرارگیرد. برگزاری این جلسات و همایش‌ها باعث به اشتراک گذاشتن اطلاعات به روز، دغدغه‌ها و محدودیت‌های حوزه و همچنین بستری برای رشد و حل مسائل مهم در حوزه زیر ساخت و امنیت شبکه خواهد شد.


منبع: https://www.zoomit.ir/pr/411167-dejpaad/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *