ارتباطی عجیب میان افسردگی و دمای بدن وجود دارد

برای فهم بهتر افسردگی، باید ارتباط آن را با مغزها و بدن‌هایی که دچارش هستند بفهمیم. حالا یک پژوهش جدید با داده‌های بزرگ تأیید کرده است که افراد مبتلا به افسردگی معمولاً دمای بدن بالاتری دارند.

پیش از این، تعدادی مطالعه با شواهد محدود نشان داده بودند که ارتباطی میان علائم افسردگی و دمای بدن وجود دارد. اخیراً پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو با تحلیل داده‌های ۲۰٬۸۸۰ نفر در یک بازه هفت ماهه این ارتباط را تأیید کرده‌اند. آن‌ها نتایج مطالعه خود را در ژورنال Scientific Reports منتشر کرده‌اند.

داده‌های مطالعه نشان می‌دادند که با افزایش علائم افسردگی، میانگین دمای بدن نیز بالاتر می‌رفت. همچنین در برخی از افراد، نمرات افسردگی بالاتر با نوسانات دمایی کمتر در طول روز ارتباط داشت؛ اما این ارتباط از لحاظ آماری معنادار نبود.

گرچه این مطالعه بسیار گسترده است و شرکت‌کنندگان آن از ۱۰۶ کشور مختلف هستند، اما نمی‌تواند یک ارتباط عِلّی را نشان دهد. یعنی نمی‌توان گفت که دمای بالا باعث افسردگی می‌شود، یا افسردگی دمای بدن را بالا می‌بَرد.

هرچند این یافته‌ها نشان می‌دهند که یک ارتباط وجود دارد که شایسته بررسی‌های بیشتر است. اگر چیزی به سادگی خنک ماندن بتواند در مقابله با علائم افسردگی نقش داشته باشد، احتمالاً میلیون‌ها نفر در دنیا می‌توانند از آن بهره ببرند.

داده‌های این پژوهش شامل داده‌های سنسورهای پوشیدنی و همچنین گزارش‌های شخصی افراد دچار علائم افسردگی در سراسر دنیا می‌شوند.

ارتباطی عجیب میان افسردگی و دمای بدن وجود دارد
شاید راه‌های ساده برای کاهش و کنترل دمای بدن بتوانند برای میلیون‌ها نفر مبتلا به افسردگی مفید باشند.

دلایل احتمالی ارتباط افسردگی و دمای بدن

پژوهشگران می‌گویند دلایل احتمالی مختلفی برای این ارتباط وجود دارد. شاید افسردگی با فرایندهای متابولیکی‌ای ارتباط دارد که گرمای اضافی تولید می‌کنند، یا باعث می‌شود عملکردهای زیستی‌ای که باعث خنکی بدن می‌شوند، مختل گردند.

شاید هم افسردگی و افزایش بدن هردو معلول یک علت مشترک باشند؛ مثلاً فشارهای ذهنی یا التهاب که هم تب را افزایش می‌دهند هم علائم افسردگی را ایجاد می‌کنند.

پژوهش‌های آینده روی کشف این علت‌ها متمرکز خواهند بود. اما حالا می‌دانیم که افسردگی یک بیماری پیچیده است که جنبه‌های زیادی دارد. احتمالاً محرک‌های زیادی در این بیماری دخیل هستند و دمای بدن نیز یکی از آن‌هاست.

مطالعات گذشته نشان می‌دادند که استفاده از سونا و جکوزی می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد _ البته در برخی از بیماران. سونا و جکوزی می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های خنک‌کننده در بدن بشوند که این احتمالاً آثاری روی مغز نیز دارد.

جالب است که گرم کردن افراد می‌تواند باعث ایجاد واکنش‌هایی در بدن شود که دمای بدن را پایین نگه می‌دارند. این کاهش دما حتی از کاهش مستقیم دمای بدن، مثلاً از طریق حمام یخ، نیز ماندگارتر است.

طبق تخمین‌ها، پنج درصد از مردم دنیا با افسردگی زندگی می‌کنند. فهم روش‌های مؤثر درمان حالا بیشتر از همیشه ضروری به‌نظر می‌رسند. هرکدام از کشف‌های جدید در این زمینه امیدها را برای مقابله با افسردگی افزایش می‌دهند.


منبع: https://digiato.com/health/strange-link-between-depression-and-body-temperature

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *