اسپیس ایکس با موفقیت ماهواره هواشناسی GOES-U را به فضا پرتاب کرد

یک موشک «فالکون هوی» متعلق به «اسپیس ایکس» در ۲۵ ژوئن به پرواز درآمد و GOES-U، آخرین فضاپیما از سری ماهواره‌های آب و هوای زمین‌ایستا را حمل کرد.

پرتاب ماهواره GOES-U

فالکون هوی در ساعت ۵:۲۶ بعدازظهر از مجتمع پرتاب ۳۹A مرکز فضایی کندی بلند شد. ۱۰ دقیقه بعد از یک پنجره پرتاب دو ساعته، مدیران پرتاب آب و هوای مطلوب را پیدا کردند. علی‌رغم پیش‌بینی‌های روز قبل که تنها ۳۰ درصد احتمال آب و هوای قابل قبول برای پرواز را پیش‌بینی می‌کردند.

محموله موشک، ماهواره هواشناسی GOES-U، چهار ساعت و نیم پس از بلند شدن‌ از مرحله دوم فالکون هوی، با موفقیت به کار گرفته‌ شد.

اسپیس ایکس با موفقیت ماهواره هواشناسی GOES-U را به فضا پرتاب کرد

ماهواره GOES-U چهارمین و آخرین ماهواره از سری ماهواره‌های عملیاتی محیطی- زمینی (GOES) است که توسط لاکهید مارتین برای اداره ملی اقیانوسی و جوی ساخته‌ شده‌‌ است. هنگامی که GOES-U در یک مدار زمین ثابت، حدود ۲۲۲۰۰ مایل بالاتر از زمین قرار گیرد، به GOES-19 تغییر نام خواهد داد. پس از بررسی موفقیت‌آمیز مداری ابزارها و سیستم‌های خود، GOES-19 مراقب وضعیت آب و هوا در اکثر مناطق آمریکای شمالی و همچنین آمریکای مرکزی و جنوبی، دریای کارائیب، و اقیانوس اطلس تا ساحل غربی آفریقا خواهد بود.

این ماهواره مجموعه‌ای از ابزارهای علوم زمین و فضایی مشابه سه ماهواره قبلی GOES-R را حمل می‌کند. اما شامل ابزار Compact Coronagraph (CCOR) برای رصد خورشید نیز است. CCOR تاج خورشیدی را برای شعله‌ها و پرتاب‌های جرم تاجی که بر آب‌وهوای فضا تأثیر می‌گذارند نظارت می‌کند.

پیش‌بینی‌های حیاتی

ناسا و NOAA برای چندین دهه با هم کار کرده‌اند تا داده‌های حیاتی را به زمین برگردانند تا برای طوفان‌های شدید، تشخیص آتش‌سوزی و موارد دیگر آماده شوند.

هواشناسان می‌گویند مشاهدات ارائه شده‌ توسط سه ماهواره آب و هوای GOES-R به‌طور قابل توجهی پیش‌بینی آب و هوا را بهبود بخشیده‌ است.

«کن گراهام»، مدیر سرویس هواشناسی ملی، در جلسه توجیهی پیش از پرتاب در ۲۴ ژوئن گفت: «سری ماهواره‌های GOES-R، برای ما سرنوشت‌ساز بوده است. از اولین راه‌اندازی این سری در سال ۲۰۱۶، پیش‌بینی‌های ماهواره‌های GOES هشدارها و خدمات جدید و بهبود یافته‌ای را برای کمک به نجات جان و محافظت از اموال فعال کرده است.»

از جمله قابلیت‌های جدید سری GOES-R می‌توان به نقشه‌برداری از رعد و برق اشاره کرد. «پام سالیوان»، مدیر برنامه GOES-R در NOAA، در یک نشست توجیهی دیگر در ۲۴ ژوئن گفت: «مدتی طول کشید تا متوجه شویم که این پیش‌بینی‌ها چه کاری می‌تواند انجام دهد.»

او گفت داده‌های رعد و برق به هواشناسان اجازه می‌دهد تا شدت طوفان را بهتر درک کنند و بر این اساس هشدارهایی را صادر کنند.


منبع: https://digiato.com/astronomy/nasa-spacex-launch-noaas-latest-weather-satellite

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *