افزایش معاملات ارز دیجیتال در ایران همگام با افزایش قیمت ارز دیجیتال

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

امروزه کمتر کسی را می‌شناسیم که درمورد ارزهای دیجیتال اظهار بی‌اطلاعی کند و از درآمد و کسب سود در بازار رمزارزها صحبت نکند. همه به سمت این بازار پرهیجان جذب شده و قصد دارند توسط آن به درآمدهای قابل توجه برسند. با وجود اینکه بازار ارزهای دیجیتال یک بازار پر نوسان است و سرمایه‌گذاری و ترید در آن ریسک زیادی را می‌طلبد؛ ولی باز هم رشد روزافزون قیمت رمزارزها، عامل مهمی در جلب نظر سرمایه‌گذاران و فعالان بازارهای مالی محسوب می‌شود. افزایش قیمت ارز دیجیتال دلایل مختلفی دارد که در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد و افزایش معاملات این رمزارزها را در ایران پس از افزایش قیمت آن‌ها مورد بحث قرار خواهیم داد.

افزایش حجم معاملات ارز دیجیتال در ایران

در چند سال اخیر با توجه به انتشار اخبار مبنی بر افزایش ارزش ارزهای دیجیتال، بسیاری از افراد در سراسر جهان وارد بازار کریپتو شده و شروع به کسب درآمد کرده‌اند. در ایران نیز با توجه به تحریم‌هایی که بانک مرکزی علیه کشورمان اعمال کرد، اکثر افراد برای انجام تراکنش‌های خود و معاملات بین‌المللی، به این بازار وارد شده و فعالیت خود را آغاز کردند. این حرکت رو به رشد مردم برای سرمایه‌گذاری و خرید ارز دیجیتال در بازار کریپتو، با توجه به افزایش قیمت رمزارزها تشدید شد و تریدرها سعی کردند با فعالیت بیشتر در این بازار، درآمدهای بهتری را کسب کنند. این موضوع فقط مربوط به مردم ایران نبود و در تمام کشورها، هرکس کوچک‌ترین اطلاعاتی در زمینه رمزارزها به دست آورده بود، برای به دست آوردن سود بیشتر به یک تریدر تبدیل شد و از نوسان‌های این بازار پرهیجان بهره برد.

دلایل افزایش معاملات ارز دیجیتال در ایران

در سال‌های اخیر نرخ تورم در ایران به‌شدت بالا رفته و به طبع آن ارزش پول ملی روزبه‌روز درحال کاهش است. این موضوع باعث شده که سرمایه‌های ریالی افراد با خطر مواجه شده و از ارزش آن‌ها کاسته شود. در این شرایط مردم سعی کردند از سایر راهکارها برای حفظ سرمایه خود استفاده کنند و به‌ دنبال سرمایه‌گذاری در بازار بورس، ارزهای دیجیتال و ملک، باشند.

میزان سودآوری یک بازار دلیل اصلی در انتخاب آن برای سرمایه‌گذاری به‌ شمار می‌آید. در ایران نیز به‌خاطر افزایش قیمت ارز دیجیتال، از بازار این رمزارزها استقبال خوبی شد و بسیاری از کسانی‌ که تا کنون پول خود را به‌صورت سنتی در بانک سرمایه‌گذاری می‌کردند برای بالا رفتن میزان دارایی خود اقدام به خریدوفروش ارز دیجیتال کرده و به درآمد و سود بیشتری دست یافتند.

در این راستا و با تداوم حضور تریدرهای ایرانی در بازار کریپتو، صرافی‌ها نیز در کشورمان شروع به فعالیت کرده و در روند انجام معاملات به‌صورت مطمئن، به سرمایه‌گذاران یاری رساندند. امروزه بیش از ۱۲ میلیون ایرانی در صرافی‌های خارجی و ایرانی در حال ترید هستند و روزانه میزان قابل توجهی از معاملات بازار رمزارزها را به خود اختصاص داده‌اند.

افزایش معاملات ارز دیجیتال در ایران همگام با افزایش قیمت ارز دیجیتال

چگونگی تعیین قیمت ارز دیجیتال

در ایران، قیمت ارز دیجیتال مانند سایر بازارها، بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. یعنی زمانی‌ که یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین یا سایر رمزارزها، با تقاضای بالا روبه‌رو شود، قیمت آن نیز متعاقباً افزایش پیدا می‌کند. علاوه‌بر عرضه و تقاضا عوامل مختلفی نیز بر این افزایش قیمت تاثیرگذار هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- نوسان قیمت بیت‌کوین

شاید این گزینه کمی تعجب‌آور باشد؛ ولی باید بدانید که قیمت بیت کوین نیز در ارزش سایر رمزارزها تاثیرگذار است. این رمزارز نقش لیدر برای سایر ارزهای دیجیتال را ایفا می‌کند و افزایش قیمت آن موجب افزایش قیمت سایر رمزارزها شده و کاهش قیمت آن نیز بازار کریپتو را نزولی خواهد کرد.

۲- امنیت ارز دیجیتال

امنیت ارزهای دیجیتال نیز یکی از موارد مهم در تعیین قیمت آن‌ها محسوب می‌شود. این نکته به این دلیل است که رمزارزهایی که از امنیت شبکه برخوردار نیستند و بارها مورد هجوم هکرها قرار گرفته‌اند قطعا از میزان تقاضای کمتری برخوردار هستند. همین موضوع باعث شده ارزش آن‌ها نیز نسبت به سایر ارزهایی که از یک سیستم قدرتمند و ایمن بهره می‌برند، بیشتر باشد.

۳- کلاهبرداری و خطرات ارز دیجیتال

این مورد به دو قسمت تقسیم می‌شود که یک قسمت آن تمام ارزهای دیجیتال را در بر می‌گیرد و قسمت بعدی برای برخی از ارزها صدق می‌کند. شما باید با توجه به خطراتی که رمزارز مورد نظرتان را تهدید می‌کند، تصمیم بگیرید و یک ارز که کمترین سواستفاده از آن را می‌توان برای کلاهبرداری کرد، انتخاب کنید، چرا که با اولی خطر ممکن است دچار افت قیمت شدید شده و دارایی خود را از دست بدهید.

۴- قوانین و محدودیت‌ها

در کشورهای مختلف قوانین و محدودیت‌هایی در مورد معاملات ارز دیجیتال اعمال می‌شود که بر قیمت آن تاثیر مستقیم دارند. ممنوعیت یک ارز در یک دولت و یا ایجاد محدودیت در خریدوفروش آن می‌تواند در روند قیمت آن تا حدودی تاثیر بگذارد. البته این موضوع قطعیت کامل ندارد و در تمام کشورها صادق نیست، چون بازار کریپتو یک بازار جهانی است و قوانین کشوری در جای‌جای جهان با هم متفاوت خواهد بود.

۵- نهنگ‌ها

ورود و سرمایه‌گذاری نهنگ‌ها نیز در افزایش قیمت ارز دیجیتال نقش اساسی دارد و نمی‌توان تاثیر حضور این تریدرهای پرقدرت را نادیده گرفت. برای ارزهای مطرح که حجم معاملاتی آن‌ها قابل توجه است، ورود نهنگ‌ها به بازار نمی‌تواند تاثیر چشم‌گیری روی تغییر قیمت داشته باشد؛ ولی ارزهای کوچک با حجم معاملات کم، این سرمایه‌گذاران بزرگ می‌توانند نقش مهمی در تغییر روند قیمت ایجاد کنند.

۶- حمایت و پشتیبانی

پشتیبانی و حمایت از یک رمزارز خاص توسط افراد مشهور و سلبریتی‌ها باعث می‌شود تمرکز بازار و معاملات روی این ارز دیجیتال باشد و درنتیجه تقاضای خرید افزایش یابد. این موضوع همان‌طور که ذکر شد در افزایش قیمت ارزهای رمزنگاری شده بسیار پراهمیت است.

۷- اهداف و کاربردها

معمولا ارزهای دیجیتال با اهداف خاصی وارد شبکه بلاکچین و بازار کریپتو می‌شوند؛ ولی برخی از رمزارزها بدون هیچ هدفی توسعه پیدا کرده‌اند که قطعا نسبت به نمونه اول از ارزش کمتری برخوردار هستند و امیدی به آینده آن‌ها وجود ندارد. کاربرد ارز دیجیتال نیز از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت آن است، مخصوصا برای افرادی که برای سرمایه‌گذاری بلندمدت، روی این رمزارزها و آینده آن‌ها حساب ویژه باز کرده‌اند. از عوامل دیگر که می‌توانند روند حرکت قیمت در بازار کریپتو را تحت تاثیر قرار دهند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • شرایط استخراج
  • مقیاس‌پذیری
  • سودمند بودن بازار ارز دیجیتال
  • پذیرش عمومی
  • اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال
  • فعالیت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی
  • اعتبار یک رمز ارز
  • کنترل و مدیریت داخلی ارز دیجیتال
  • پذیرش در صرافی‌های معتبر

جایگاه ایران در صنعت ارزهای رمزنگاری شده

در بررسی این جایگاه، تحلیلگران از فاکتورهای مختلفی استفاده کرده و نقش ایران را در صنعت ارزهای دیجیتال بر اساس آن‌ها مشخص می‌کنند. پارامترهایی نظیر، جامعه فعالین در عرصه ارز دیجیتال، وضعیت قوانین و مقررات، نرخ هش ریت، توسعه بلاک‌چین، قیمت رمزارزها در صرافی‌ها و درنهایت وجود تیم‌های دانش‌بنیان، در تشخیص نقش و جایگاه ایران در بازار کریپتو مورد بررسی قرار می‌گیرند. تمام این تحقیقات به یک نتیجه ختم می‌شود، آن هم حضور فعال سرمایه‌گذاران ایرانی در این حوزه و حجم بالای معاملات آن‌ها خواهد بود. دلیل این امر، شرایطی است که ایران دارد. در کشور ما هزینه‌های انرژی پایین بوده و شرایط آب‌وهوایی برای تجهیزات مخصوص رمزارزها مناسب است.


منبع: https://digiato.com/promoted/the-increase-in-digital-currency-transactions-in-iran-coincides-with-the-increase-in-the-price-of-digital-currency

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *