انحصاری FP: از هوش مصنوعی در خودروها تا ADAS، موهان سوارکار تاتا موتورز از آینده اتوتک در هند رونمایی کرد.

طی چند سال گذشته، فناوری به بخش جدایی ناپذیر خودرو تبدیل شده است، به طوری که خریداران خودروهای بیشتری اکنون ویژگی های خاصی را بالاتر از موتور و پیشرانه در فهرست اولویت های خود قرار می دهند.

در هند، خودروسازی که شاهد آمدن این روند بود و از آن به شکلی بزرگ بهره برد، تاتا موتورز و طیف جدید فوراور آنها بود. ما با موهان سوارکار، مدیر تولید خودروهای مسافربری تاتا موتورز، درباره فناوری خودروها، چگونگی تکامل خریدار خودروی هندی طی پنج سال گذشته و اینکه آیا خودروها واقعاً به هوش مصنوعی مولد به ویژه در هند نیاز دارند، گفت‌وگو کردیم.

انحصاری FP: از هوش مصنوعی در خودروها تا ADAS، موهان سوارکار تاتا موتورز از آینده اتوتک در هند رونمایی کرد.
موهان سوارکار، مدیر ارشد محصولات در تاتا موتورز وسایل نقلیه مسافربری. اعتبار تصویر: تاتا موتورز

گزیده های ویرایش شده:

به نظر شما ترجیحات مشتری از نظر فناوری در ۵ سال گذشته چگونه تغییر کرده است؟

پنج سال گذشته زمانی است که فناوری شروع به ایجاد تفاوت واقعی کرد. خودروهای بازارهای اروپایی به دسته‌هایی مانند سطح مبتدی، متوسط ​​و لوکس تقسیم شدند. این طبقه بندی مشخص می کرد که چه فناوری در آن خودروها وجود دارد. اما حتی در بخش خودروهای لوکس، این تجربه بیشتر به سمت موتورسواری بود تا فناوری.

این تغییر کرد. یکی از دلایل ممکن است کووید باشد، زمانی که افرادی که مقداری درآمد قابل تصرف داشتند، در نهایت کالاهای زیادی را خریداری کردند که بسیار پیشرفته‌تر از خودروهایشان است. این شروع به انعکاس آنچه آنها می‌خواستند در خودروهایشان ببینند، شد.

به عنوان مثال، پنج سال پیش، تقاضای زیادی برای ویژگی مانند سانروف وجود نداشت. اما اکنون می بینیم که حدود ۹۲ درصد از مشتریان هریر و سافاری ما سانروف را انتخاب می کنند. حتی برای سایر خودروها در هند، تقاضا برای سانروف از حدود ۵ درصد در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۲۶ درصد در حال حاضر افزایش یافته است.

به همین ترتیب پنج سال پیش ضریب نفوذ ADAS در کشور صفر بود اما اکنون حدود ۸ درصد است و به سرعت در حال رشد است. به طور مشابه، دوربین های ۳۶۰ درجه از صفر یا شاید ۱ درصد در حال حاضر به ۸ درصد رسیده اند.

ویژگی‌هایی مانند شش کیسه هوا، تلماتیک، لامپ‌های LED، صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی بزرگ، گیربکس‌های اتوماتیک، صندلی‌های برقی و غیره نیز در حال استفاده گسترده هستند. گیربکس اتوماتیک، به ویژه، واقعاً محبوب شده است و از حدود ۸ درصد به ۲۷ درصد در سال گذشته رسیده است.

در هند، ما در مورد خودروها قرار است مسیر اقتصادهای توسعه یافته‌تر را دنبال کنیم، حتی اگر ضریب نفوذ خودرو به ازای هر هزار نفر در این کشور زیاد نیست.

چه چیزی الهام بخش فلسفه طراحی جدید برای مجموعه جدید تاتا برای همیشه لطفاً بود؟

آنچه ما می بینیم این است که مردم در یک دوره کوتاه به سرعت در حال تکامل هستند. مردم به سرعت خود را با فناوری جدید وفق می‌دهند و سپس در همه حوزه‌های زندگی از آن استفاده می‌کنند.

برای مدت طولانی، خودروها در مقایسه با دستگاه های ما عقب مانده اند. وقتی وارد ماشین خود می‌شوید، مثل این بود که در زمان به عقب برگردید.

این محرکی برای ما بود که ما را وادار کرد در مورد اینکه چگونه می‌توانیم با سایر جنبه‌های زندگی مردم و سرعتی که آنها با آن فناوری جدید را اتخاذ می‌کردند، همگام باشیم، تجدید نظر کنیم. این همان چیزی است که مسیر را برای New Forever تعیین کرد.

فناوری خارج از ماشین همیشه در حال تحول و تغییر است. ما باید مطمئن می شدیم که می توانیم آن را در ماشین هایمان مطابقت دهیم. اگر این کار را نکنیم، مردم فکر می‌کنند که اتومبیل‌های ما از آنچه که در زندگی خود تجربه می‌کنند عقب مانده‌اند. این به ما کمک می‌کند تا مطمئن شویم که از نظر انتظارات مردم و آنچه که ما می‌دهیم، در مسیر خود باقی می‌مانیم.

بیشترین فناوری و ویژگی هایی که خریداران به دنبال آن هستند چیست؟

تمام ویژگی‌هایی که قبلاً در مورد آنها صحبت کردیم – سانروف، چراغ‌های جلو LED، صفحه‌نمایش سرگرمی بزرگ، گیربکس اتوماتیک، صندلی‌های برقی، و غیره – در خودروهای مختلف به درجات مختلف مورد تقاضا هستند.

در خودروهایی مانند تاتا نکسون، بیشتر این موارد بدیهی تلقی می شوند، مشتریان فقط این چیزها را می خواهند. به ویژه سانروف چیزی است که همه می خواهند.

آیا ترجیح حتی برای علاقه مندان به اتومبیل از تجربه رانندگی به راحتی موجود در یک اتومبیل منتقل شده است؟

بله، دارد. مردم در حال حاضر به این موضوع نگاه می‌کنند که چگونه یک خودرو را تجربه می‌کنند تا اینکه فقط از نقطه A به نقطه B می‌رسند، بنابراین خودروسازان نیز در حال تطبیق با آن هستند. نه تنها افرادی که در صندلی جلو هستند، بلکه افرادی که در صندلی‌های عقب هستند نیز خواهان فناوری یا ویژگی‌هایی از خودرو هستند.

استراتژی تاتا از نظر فناوری و امکانات برای خودروهای جدیدش چیست؟ فلسفه آنها در مورد تکنولوژی در خودروها چیست؟

زمان بندی خواهد بود. این طور نیست که ما از بسیاری از فناوری های موجود آگاه نباشیم. ما دوست داریم مطمئن شویم که آن را به گونه ای زمان بندی می کنیم که نشان دهد مصرف کننده هندی به کجا می رود و چه چیزی را می خواهد.

به عنوان مثال، ما به دنبال یک تم دیجیتال بیشتر برای Harrier، Safari و Nexon هستیم. نمای داخلی و خارجی بسیار بر دیجیتال تمرکز دارد و مشتریان ما از این موضوع استقبال خوبی کرده اند. اگر این کار را سه سال پیش انجام می‌دادیم، شاید خیلی زود بود و شاید آن‌گونه که امروز می‌شود، دریافت نمی‌کرد.

ما باید در این زمینه تعادل ایجاد کنیم و فناوری را دنبال کنیم، فناوری جدید را توسعه دهیم، و مطمئن شویم که ویژگی‌ها و فناوری جدید را در زمان مناسب ارائه می‌کنیم.

آیا هند برای سطوح بالاتری از ویژگی های کمکی رانندگی مانند ADAS Level 3 یا بالاتر آماده است؟

OEM ها می توانند به تنهایی ویژگی هایی را تا سطح ۲ ADAS اضافه کنند. از سطح ۳ به بعد، زیرساخت های جاده شروع به ایجاد تفاوت می کند. در بعضی جاها زیرساخت ها در هند بهتر می شود، در حالی که در جاهای دیگر باید کارهای زیادی انجام شود. ممکن است برای سیستم های سطح ۳ ADAS در هند خیلی زود باشد.

اما در مورد هند یک پوشش نقره ای وجود دارد. کشورهایی مانند چین اخیراً توانسته اند این کار را انجام دهند. و حتی در کشورهایی مانند ایالات متحده، به طور گسترده مورد پذیرش قرار نگرفته است. علاوه بر این، سفر ما به سطح دو ADAS بیشتر از مسائل دیگر ناشی از اقتصاد است. این جایی است که هند مطمئناً به عقب خواهد رسید.

در ایالات متحده، ADAS در حدود ۲۰۱۰-۱۱ در سطح صفر ظاهر شد. تقریباً ۱۲ تا ۱۳ سال بعد، آنها تقریباً هیچ خودرویی با ADAS سطح ۲ ندارند. در هند اولین خودروهایی که دارای ADAS بودند در سال ۲۰۲۰ ظاهر شدند و در حدود سه سال، حدود ۸ درصد از خودروها در سطحی ADAS دارند.

ABS یا سیستم های ترمز ضد قفل را به عنوان مثال دیگر در نظر بگیرید. ABS در حدود سال ۲۰۰۶ به عنوان یک ویژگی متمایز به هند آمد. حالا شما ماشین بدون ABS ندارید. آن سفر ۱۴ سال طول کشید. با ADAS سفر بسیار کوتاه تر خواهد بود.

در هند اشتهای زیادی برای اتخاذ چنین فناوری هایی وجود دارد که در مورد گوشی های هوشمند دیده ایم، یا مثلاً هنجارهای انتشار را در میان چیزهای دیگر می گوییم. به علاوه، ما به خاطر نسل‌های پرش شناخته شده‌ایم.

ما می بینیم که برخی از تولیدکنندگان خودرو در غرب فناوری هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT را در خودروهای خود ادغام می کنند. آیا نیازی به هوش مصنوعی مولد در خودروها به خصوص در هند وجود دارد؟

هوش مصنوعی مولد در مسیر جداگانه خود است. این چیزی است که قبل از اینکه آن را در اتومبیل ها ببینید، ابتدا با سایر جنبه های زندگی ما ادغام می شود. سوال این است که آیا این سفر به اندازه سایر فناوری ها طولانی خواهد بود؟

شاید نه، با توجه به اینکه هر فناوری جدیدی که در دسترس قرار می‌گیرد، سریع‌تر از قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً نیاز به جدول زمانی کوتاه‌تری برای پذیرش در مقیاس بزرگ دارد.

نمونه‌ای از آن سفر ما از ۳G به ۴G و سپس ۴G به ۵G است. نوع نرخ پذیرشی که برای ۵G در هند داشتیم خارق العاده است. هوش مصنوعی همچنین باید به روشی معنادار مورد استفاده قرار گیرد تا بتوانیم کاربردهای واقعی آن را ببینیم و سپس سعی کنیم آن را به خودروها وارد کنیم. اگرچه ممکن است کمی طول بکشد، اما خیلی طول نخواهد کشید.

خریداران می توانند انتظار داشته باشند که در ۵ سال آینده چه نوع فناوری بیشتری را در خودروها مشاهده کنند؟

زمانی بود که همه چیز برای ۲۰ سال عجیب و غریب تغییر نکرد، اما اکنون، پنج سال زمان بسیار طولانی در صنعت ما است. اما برخی از چیزهایی که رایج خواهند بود، وسایل نقلیه نرم افزاری یا SDV هستند، و من آنها را جدا از ADAS نگه می دارم. با SDV ها ابتدا نرم افزار را کنار هم قرار می دهید و سپس به نرم افزار اجازه می دهید تصمیم بگیرد که چه نوع سخت افزاری مورد نیاز است. این هنوز در افق است و هنوز به جریان اصلی تبدیل نشده است، اما هنگامی که آنها اینجا هستند، خیلی سریع از ما پیشی خواهد گرفت.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/auto-tech/ai-in-cars-adas-in-india-tata-motors-mohan-savarkar-reveals-what-future-holds-for-indian-car-buyers-13462862.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *