انرژی پاک در حال رشد است، اما آلودگی ناشی از گرمایش سیاره نیز رشد می کند

انتشار دی اکسید کربن مرتبط با انرژی در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسید.

سال ۲۰۲۳ اکنون می تواند رکورد وحشتناکی را به رخ بکشد: انتشار دی اکسید کربن گرمایش سیاره از مصرف انرژی جهانی به یک رکورد رسید.

تقریباً یک دهه از تصویب توافقنامه اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ برای جلوگیری از گرمایش زمین می گذرد. به بلندپروازانه ترین اهداف را محقق کند در این توافقنامه، کشورها قرار است تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را کاهش دهند و تا اواسط قرن به صفر برسند.

اما ما در جهت مخالف حرکت می کنیم. بر اساس یک گزارش جدید، انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با انرژی در سال ۲۰۲۳ ۴۱۰ میلیون تن افزایش یافت. تحلیل و بررسی توسط آژانس بین المللی انرژی (IEA). خودشه تقریبا معادل آلودگی سالانه ناشی از اضافه شدن بیش از ۱۰۰۰ نیروگاه گازی جدید.

سال گذشته نیز اتفاقاً گرم ترین سال ثبت شده بود

استقرار انرژی پاک واقعاً مسابقه ای با زمان است. دمای جهانی در حال افزایش است زیرا همه این آلودگی ها در جو ما جمع می شوند و گرما را به دام می اندازند. سال گذشته نیز اتفاق افتاد گرم ترین سال ثبت شدهبا دمایی که احتمالاً در سال ۲۰۲۳ بالاتر از حداقل دمای گذشته بوده است ۱۰۰۰۰۰ سال. اثرات فراتر از گرما به خشکسالی های شدیدتر، آتش سوزی ها، طوفان ها، سیل ها و سایر بلایای طبیعی که با تغییرات اقلیمی بدتر شده اند گسترش می یابد.

برای سخت‌تر کردن اوضاع، تغییرات آب و هوایی نیز تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را دشوارتر کرد. آژانس بین المللی انرژی دریافت که خشکسالی شدید، به ویژه در ایالات متحده و چین، منجر به «کمبود استثنایی» در انرژی آبی در سال ۲۰۲۳ شد. این به تنهایی برای ۴۰ درصد افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در سال گذشته کافی بود.

شبکه های برق معمولاً هر زمان که برق آبی کم می شود از نیروگاه های سوخت فسیلی استفاده می کنند. اگر این فشار بر روی برق آبی نبود، احتمالاً آلودگی CO2 ناشی از بخش برق در سال گذشته کاهش می یافت.

با این وجود، آژانس بین المللی انرژی به طور قابل ملاحظه ای به راهپیمایی مداوم پروژه های انرژی پاک اطمینان دارد. طبق گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی، بدون رونق فناوری‌های انرژی پاک در پنج سال گذشته – از پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی گرفته تا وسایل نقلیه الکتریکی و پمپ‌های حرارتی – آلودگی دی‌اکسید کربن سه برابر بیشتر بود.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: «انتقال انرژی پاک در پنج سال گذشته تحت یک سری تست‌های استرس قرار گرفته است. بیانیه مطبوعاتی امروز. این مقاومت خود را نشان داده است.»


منبع: https://www.theverge.com/2024/3/1/24087737/clean-energy-climate-change-emissions-peak-iea-report

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *