اپل و OpenAI ظاهراً برای آوردن قابلیت‌های ChatGPT به iOS 18 به توافق رسیده‌اند

طبق گزارش‌های غیررسمی، اپل به این نتیجه رسیده است که از خدمات OpenAI برای ارائه قابلیت‌ها و سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی روی محصولات خود استفاده کند و توانسته به توافق اولیه با این شرکت نیز دست پیدا کند. حاصل شدن چنین توافقی، می‌تواند احتمال بالای حضور چت‌بات ChatGPT و امکانات مرتبط با آن در iOS 18 را افزایش دهد.

آیا اپل از توسعه هوش مصنوعی داخلی صرف‌نظر کرده است؟

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اپل تمام تلاش خود را می‌کند تا امکانات مبتنی بر هوش مصنوعی را به محصولات و سرویس‌های خود اضافه نماید و در این راه، کمی نسبت به رقبا عقب مانده‌است. با این حال به نظر می‌رسد که تمرکز اپل روی حفظ حریم خصوصی کاربران و امنیت هوش مصنوعی خود است؛ در نتیجه ترجیح می‌دهد از مدل‌های قابل‌اجرا روی سخت‌افزار دستگاه بهره بگیرد. در گذشته گزارش‌هایی مبنی بر مذاکره اپل با مایکروسافت و گوگل هم منتشر شده بود تا از مدل‌های زبانی عظیم این شرکت‌ها در آیفون کمک بگیرد.

اکنون براساس یک گزارش غیررسمی که به‌تازگی منتشر شده‌است، اپل در نهایت توانسته به توافق با شرکت OpenAI دست پیدا کند؛ اما جزئیات این توافق هنوز مشخص نیست. انتظار می‌رود که اپل از فناوری‌های مورد استفاده برای توسعه ChatGPT در محصولات فعلی خود مانند دستیار صوتی Siri استفاده نماید یا حتی اقدام به ارائه سرویس‌های جدیدتری در این زمینه کند. ناگفته نماند که John Giannandrea، مدیر ارشد هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در اپل، قبلاً اظهار کرده بود که علاقه‌ای به استفاده از مدل‌های دیگر شرکت‌ها ندارد و ترجیح می‌دهد این شرکت مسیر توسعه هوش مصنوعی داخلی خود را ادامه دهد. او همچنین استفاده از یک چت‌بات مبتنی بر سرور را بیهوده دانسته‌بود؛ اما شاید نظرش در به‌مرور عوض شده یا از سوی دیگران مدیران تحت فشار قرار گرفته باشد.

اپل و OpenAI ظاهراً برای آوردن قابلیت‌های ChatGPT به iOS 18 به توافق رسیده‌اند

در سوی دیگر، رسیدن به توافق با OpenAI به معنی حذف سایر گزینه‌ها نیست و احتمال دارد شاهد امضای توافق‌های جدیدی با سایر رقبا در آینده نزدیک باشیم. گفته‌می‌شود که اپل قصد دارد اپ استور هوش مصنوعی را ایجاد نماید و شاهد محصولات و سرویس‌های OpenAI تنها بخشی از این اپ استور را تشکیل دهند. البته اگر چنین توافقی به مرحله اجرایی برسد، احتمال ظهور مدل زبانی توسعه یافته توسط اپل کاهش پیدا می‌کند و این شرکت به‌سوی استفاده از فناوری‌های سایر شرکت‌ها حرکت خواهد کرد. انتظار می‌رود جزئیات رسمی بیشتری از سوی اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان (WWDC) ارائه شود.


منبع: https://digiato.com/artificial-intelligence/apple-openai-agreement-chatgpt-ios-18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *