ایالات متحده میزبان ۱۰۹ پرتاب مداری در سال ۲۰۲۳ بود. اروپا فقط ۳ پرتاب را انجام داد

رکورد جهانی ۲۱۰ پرتاب موفقیت آمیز مداری در سال ۲۰۲۳ به ثبت رسید، اما اروپا بیشتر از رهبران جهانی عقب افتاده است. این قاره تنها سه مورد از پرتاب‌های سال را انجام داد که کمترین میزان آن از سال ۲۰۰۴ است.

این رقمی است که در مقایسه با چندین کشور منفرد کمرنگ است. ایالات متحده به تنهایی ۱۰۹ پرتاب مداری موفق داشته است – بیشترین پرتاب مداری که یک کشور تاکنون انجام داده است. رکورددار قبلی اتحاد جماهیر شوروی بود که در سال ۱۹۸۲ ۱۰۸ موشک به مدار زمین فرستاد.

چین با ۶۶ پرتاب موفق، مدال نقره ۲۰۲۳ را از آن خود کرد. روسیه که به دلیل فراقاره ای بودن جدا از اروپا دسته بندی می شود فضا برنامه با ۱۹ رتبه سوم شد.

برای اولین بار اروپا هند که در سال گذشته به هفت پرتاب مداری دست یافت، در رتبه بندی نیز از هند پیشی گرفت.

یکی از دلایل کمبود این قاره محدودیت های جغرافیایی است. هر سه پرتاب اروپا در واقع در آمریکای جنوبی بودند، جایی که بخش خارجی فرانسه در گویان فرانسه میزبان یک فرودگاه فضایی است.

در همین حال، در سرزمین اصلی اروپا، ترکیبی از کشورهای پرجمعیت، ترافیک هوایی سنگین، و پهنه‌های آبی محدود در شرق، پرتاب موشک را چالش برانگیز می‌کند.

این قاره همچنین از نظر غول های هوافضا کمبود دارد. پرتاب های مداری سال گذشته همه توسط یک شرکت به پایان رسید: Arianespace فرانسه. اولین آنها بود آژانس فضایی اروپا ماموریت به قمرهای یخی مشتری. پرتاب آوریل بود آخرین پرواز موشک آریان ۵٫

سه ماه بعد، پرتابگر آخرین سفر خود را به پایان رساند و ارسال کرد ماهواره های ارتباطی آلمان و فرانسه به فضا. آریان ۵ پس از آن بازنشسته شد، که این نگرانی را ایجاد کرد که اروپا اکنون با “بحران حاد پرتابگر” مواجه است.

علی‌رغم نگرانی‌ها، این قاره یک پرتاب مداری موفقیت‌آمیز دیگر را در سال ۲۰۲۳ انجام داد. این پرتاب در ۸ اکتبر انجام شد، زمانی که موشک Vega متعلق به Arianespace یک ماهواره رصدی زمین، ۱۰ CubeSats و یک ماهواره هواشناسی را به فضا فرستاد.

با این حال، در اروپای غربی، هرگز ماهواره ای به مدار فرستاده نشده است. باکره مدار در ژانویه گذشته تلاش کرد تا به نقطه عطف برسد، اما پرتاب از بندر فضایی کورنوال در بریتانیا ناموفق زمانی که موتور مرحله دوم موشک دچار مشکل شد. با این وجود، امیدهای فزاینده ای وجود دارد که نقطه عطف در حال نزدیک تر شدن است.

یکی از منابع خوش‌بینی، گسترش دامنه سایت‌هایی با ظرفیت پرتاب مداری است. آنها شامل بندر فضایی آندویا در شمال غربی نروژ است که رسما افتتاح شد در ماه نوامبر. Andøya قصد دارد اولین باشد فضاپیمای مداری عملیاتی در قاره اروپا

همچنین پیشرفت مثبتی در فرودگاه فضایی SaxaVord در جزایر شتلند بریتانیا وجود داشته است. ماه گذشته، سایت تبدیل به اولین فرودگاه فضایی در اروپای غربی برای دریافت مجوز پرتاب موشک عمودی.

اروپا همچنین می تواند از میزان موفقیت ۱۰۰ درصدی سال گذشته کمی آرامش بگیرد. این امر به این قاره برتری نسبت به ژاپن و کره شمالی داد، که آنها نیز سه پرتاب مداری را انجام دادند، اما به ترتیب یک و دو شکست داشتند.


منبع: https://thenextweb.com/news/europe-space-sector-3-orbital-launches-2023

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *