اینتل از انتظارات وال استریت فراتر رفت و در میان رشد حاشیه، یک سه ماهه قوی داشت

اینتل چشم انداز مثبتی را برای درآمد و حاشیه های سه ماهه آخر خود ارائه کرده است که از برآوردهای تحلیلگران وال استریت پیشی گرفته است.

این شرکت در مورد عوامل متعددی که به عملکرد خود کمک می‌کنند، خوش‌بین است، از جمله بازگشت قوی در فروش رایانه‌های شخصی، بهبود کسب‌وکار مرکز داده‌اش، و پایگاه مشتریان در حال گسترش که به دنبال خدمات تولیدی آن هستند.

علیرغم اینکه در بازار تراشه های مرکز داده با رقابت سختی مواجه است، به ویژه از سوی NVIDIA، حاشیه سود ناخالص اینتل با سرعتی سریعتر از آنچه که تحلیلگران پیش بینی می کردند افزایش یافته است.

کاهش افت در بازار رایانه های شخصی و تثبیت تجارت تراشه های سرور آن از عوامل کلیدی در این روند مثبت بوده است. لازم به ذکر است که مدیران اینتل قبلاً هشدار داده بودند که ممکن است در سال آینده طول بکشد تا حاشیه ها بهبود قابل توجهی را تجربه کنند.

این شرکت همچنین سه مشتری را برای تجارت تولید قرارداد تراشه‌های خود تضمین کرده است، به طوری که پت گلسینگر، مدیر اجرایی، به رویترز گفته است که انتظار دارد تا قبل از پایان سال، قراردادی را برای مشتری چهارم ببندد.

به گفته تحلیلگران شرکت تحقیقاتی Canalys، کاهش فروش جهانی رایانه های شخصی در سه ماهه سوم پس از کاهش دو رقمی درصد در اوایل سال جاری به ۷ درصد کاهش یافت و بازار قرار است در طول فصل تعطیلات مورد انتظار به رشد بازگردد.

این شرکت پیش‌بینی کرد که درآمد سه‌ماهه جاری حدود ۱۴٫۶ میلیارد دلار به ۱۵٫۶ میلیارد دلار تعدیل شود، در حالی که طبق داده‌های LSEG تخمین زده شده بود ۱۴٫۳۵ میلیارد دلار.

این شرکت انتظار دارد سود تعدیل شده سه ماهه چهارم به ازای هر سهم حدود ۴۴ سنت باشد که بالاتر از برآورد تحلیلگران از ۳۲ سنت است.

سرمایه‌گذاری‌های تولیدی سنگین برای حمایت از طرح‌های چرخشی گلسینگر، بر حاشیه ناخالص شرکت تأثیر گذاشته است، که در سه ماهه دوم از بیش از ۶۰ درصد در سال ۲۰۲۰ به اواسط دهه ۳۰ میلادی کاهش یافت. حاشیه ناخالص تعدیل شده در سه ماهه سوم به ۴۵٫۸ درصد رسید. با برآورد ۴۲٫۷ درصد بر اساس داده های LSEG.

گلسینگر در مصاحبه ای گفت که اینتل چهارمین مشتری ریخته گری برای فرآیند تولید پیشرفته خود به نام “۱۸A” دارد که قصد دارد تولید آن را در اواخر سال ۲۰۲۴ آغاز کند و از طریق تجارت خدمات ریخته گری اینتل به مشتریان ارائه خواهد کرد.

گلسینگر گفت: “ما اکنون سه مشتری متعهد در ۱۸A داریم و انتظار داریم که حداقل یک مورد دیگر را در این سه ماهه با موفقیت به پایان برسانیم.”

او از گفتن اینکه اینتل چه تعداد تراشه برای این شرکت ها تولید خواهد کرد خودداری کرد، اما گفت که تراشه اول پیش پرداخت کرده است و “مشتری بسیار مهم” است.

گلسینگر در مصاحبه ای افزود: «دو مورد بعدی بسیار معنادار هستند، نه به بزرگی مورد اول. اما اکنون ما با مشتریان کارخانه ریخته گری اساساً تعامل داریم.”

در یک کنفرانس تلفنی با تحلیلگران، گلسینگر همچنین گفت که اینتل در حال مذاکره با شش مشتری جدید برای تجارت بسته بندی پیشرفته خود است.

گلن اودانل، مدیر تحقیقات Forrester، با اشاره به تایوان Semiconductor Manufacturing Co، بزرگترین سازنده تراشه در جهان، گفت: “این پیروزی ها کودتا علیه TSMC هستند.”

اینتل در سه ماهه سوم سود تعدیل‌شده‌ای را به ازای هر سهم ۴۱ سنت گزارش کرد، در حالی که طبق داده‌های LSEG تخمین زده می‌شد که ۲۲ سنت بود. درآمد ۸ درصد کاهش یافت و به ۱۴٫۲ میلیارد دلار رسید.

درآمد در بخش مشتری، که محل کسب و کار رایانه های شخصی اینتل است، با ۳ درصد کاهش به ۷٫۹ میلیارد دلار رسید. در پاسخ به سوالی در مورد رقابت بالقوه تراشه های رایانه شخصی از سوی انویدیا، که رویترز این هفته گزارش داد که قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ وارد بازار شود، گلسینگر در کنفرانس تلفنی گفت که “ما به طور بالقوه این موارد را به طور کلی قابل توجه نمی بینیم.”

اما او اضافه کرد که تراشه‌های مبتنی بر Arm برای رایانه‌های شخصی می‌تواند «فرصتی عالی برای کار ریخته‌گری ما» باشد.

مدیر مالی دیوید زیننر گفت اینتل انتظار دارد در سه ماهه چهارم فروش تراشه های قابل برنامه ریزی خود را کاهش دهد و همچنین سال آینده چندین چهارم کاهش فروش داشته باشد. اینتل در اوایل ماه جاری اعلام کرد که قصد دارد این کسب و کار را در یک عرضه اولیه عمومی از بین ببرد.

فروش در کسب و کار مرکز داده آن، که بخش تراشه های هوش مصنوعی آن را نیز در خود جای داده است، با ۱۰ درصد کاهش به ۳٫۸ میلیارد دلار رسید. اما گلسینگر گفت که این شرکت شاهد افزایش علاقه برای تراشه‌های هوش مصنوعی «Gaudi» خود بوده است، در حالی که تقاضا اکنون از عرضه پیشی گرفته است.

گلسینگر در یک کنفرانس تلفنی گفت که کارخانه‌های اینتل در اسرائیل، که پس از حمله اوایل ماه جاری درگیر جنگ با حماس است، علی‌رغم درگیری‌ها، «یک تعهد را از دست نمی‌دهند».


منبع: https://www.firstpost.com/tech/news-analysis/intel-exceeds-wall-street-expectations-had-strong-quarter-amid-margin-growth-13307232.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *