بزرگترین تفنگی که تا به حال در جنگ استفاده شده است: شوورر گوستاو آلمانی

بزرگترین تفنگی که تا به حال در جنگ استفاده شده است: شوورر گوستاو آلمانی

هیتلر عاشق گوستاو بود، اما طبق برخی روایت‌ها، بسیاری از افسران و سربازانی که این جانور را اداره می‌کردند، دوست نداشتند. در واقع، این احتمال وجود دارد که نفرت آنقدر زیاد بوده که به تمسخر از آن به عنوان “دورا” یاد کرده باشند. اینجاست که همه چیز تیره می شود: چندین منبع ادعا می کنند که دو اسلحه سنگین ساخته شده و اسلحه دوم – با نام مستعار “دورا” – برای استفاده علیه شوروی به استالینگراد فرستاده شده است. همانطور که در داستان پیش می‌رود، زمان لازم برای مونتاژ این تفنگ به قدری زیاد بود که به ارتش شوروی فرصت کافی داد تا آلمانی‌ها را محاصره کنند و قبل از استفاده آنها را فراری دهند.

داستان های متناقضی از این تفنگ دوم وجود دارد. برخی می گویند که با اسلحه عقب نشینی کردند، در حالی که برخی دیگر می گویند که آن را رها کرده اند، مطالعه کرده اند، و در نهایت برچیده یا منفجر شده اند – تا بعداً توسط سربازان آمریکایی در ویرانه ها کشف شود. از آن زمان مشخص شد که عکسی که سربازان را روی یک لوله بلند نشسته اند نشان می دهد که یک تفنگ سنگین سطح گوستاو نیست.

تنها استفاده ثبت شده دیگر از گوستاو (نه دورا) در سال ۱۹۴۴ بود، زمانی که آلمانی ها از آن برای فروپاشی حدود ۳۰ گلوله به داخل شهر ورشو برای شکستن شورش استفاده کردند. پس از آن در تاریخ محو می شود.

ساخت گوستاو حدود ۱۰ میلیون مارک آلمان هزینه داشت، دو بار مورد استفاده قرار گرفت و کمتر از ۱۰۰ گلوله شلیک کرد. در حالی که این اسلحه بزرگترین تفنگ مورد استفاده در جنگ بود، اما بزرگترین تفنگی نبود که تا به حال ساخته شده بود. این ادعای شهرت مربوط به “دیوید کوچولو” است، یک توپ ۳۶ اینچی (۹۱۴ میلی متری) که توسط ارتش ایالات متحده برای استفاده در برابر پناهگاه های ژاپنی ساخته شده است. خوشبختانه، ژاپنی ها قبل از اینکه نیازی به آن شود، تسلیم شدند.


منبع: https://www.slashgear.com/1430418/biggest-gun-ever-used-in-combat-schwerer-gustav-dora/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *