به دستور سازمان استاندارد، شماره‌گذاری وانت نیسان متوقف شد

براساس اعلام «مهدی انگورج»، مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد، شماره‌گذاری وانت نیسان متوقف شد. این اقدام درحالی صورت می‌گیرد که چند روز پیش «علی صالحی»، دادستان عمومی و انقلاب تهران، از مهلت این نهاد به زامیاد برای استانداردسازی محصولات خود تا پایان سال خبر داده بود. اکنون به نظر می‌رسد که دادستانی تهران و سازمان استاندارد، نظرات متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

دلایل سازمان استاندارد برای توقف شماره‌گذاری وانت نیسان

 مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد سازمان ملی استاندارد در گفتگو با خبرگزاری‌های رسمی اعلام کرد: «براساس نتایج آزمون‌های استاندارد، خودروی وانت نیسان دارای انطباق‌های ایمنی و کیفی نیست. بر همین اساس گواهی تأیید این خودرو تعلیق و شماره‌گذاری آن متوقف شد». لازم است اشاره کنیم که سازمان استاندارد مدتی پیش از توقف تولید کامیون بنز ایران‌خودرو دیزل نیز صحبت کرده بود.

به گفته مهدی انگورج، وانت نیسان خودرویی متعلق به ۷۰ سال پیش است. زامیاد نیز در این سال‌ها، بهبودی در حوزه ایمنی و کیفیت خودرو انجام نداده است. حتی تغییر پیشرانه این وانت و استفاده از موتور قدیمی هشت سوپاپ نیز نتیجه عکس داد، چرا که مصرف سوخت این خودرو نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر افزایش یافت.

به دستور سازمان استاندارد، شماره‌گذاری وانت نیسان متوقف شد

به گفته مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد، شاسی یکپارچه خودرو باعث می‌شود تا در برخورد‌های روبه‌رو، انرژی برخورد به سرنشینان منتقل و باعث صدمات جدی به سرنشینان شود. صندلی نیکمتی و ثابت آن باعث شده تا راننده تسلطی هنگام رانندگی نداشته باشد. ترمز دستی، قدرت ترمزها، چراغ‌ها و نشانگر‌ها مطابق استانداد‌های لازم نبودند. با این وضعیت تردد خودرو در ناوگان حمل‌ونقل کشور بسیار ناایمن خواهد بود. ازاین‌رو شماره‌گذاری وانت نیسان را متوقف کردیم.

عدم تلاش زامیاد برای بهبود وانت سالخورده

مهدی انگورج در بخش دیگری از سخنانش، به عدم تلاش زامیاد برای بهبود مشکلات وانت نیسان اشاره کرد. او گفت شرکت زامیاد به‌جای برطرف کردن ایرادات نقطه جوش، آن‌ها را با برچسب‌هایی پنهان کرده است. همچنین جاگذاری نامناسب مخازن CNG، باعث انفجارهای متعدد این مخزن شده است.

در پایان خبر توقف شماره‌گذاری وانت نیسان، باید اشاره کنیم که زامیاد نسخه ارتقایافته این خودرو را در نمایشگاه خودرو شیراز ۱۴۰۳ معرفی کرد. این نسخه به رنگ جدید،‌ ترمزهای بهتر، موتور ۱۶ سوپاپ و رادار خط‌خوان مجهز شده است. ممکن است با فشار سازمان استاندارد به زامیاد، تولید نسخه جدید وانت نیسان پیش از پایان سال ۱۴۰۳ آغاز شود. همچنین در سال گذشته نیز سخت‌گیری سازمان استاندارد باعث شد تعداد بسیار زیادی وانت نیسان مجوز شماره‌گذاری دریافت نکنند. این اقدام درحالی صورت گرفت که زامیاد این وانت‌ها را به متقاضیان فروخته بود و آن‌ها مدت‌ها در انتظار تحویل وانت خود بودند.


منبع: https://digiato.com/car-news/installation-of-license-plates-on-nissan-vans-stopped

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *