تحقیقات نشان می‌دهد پس از پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۱۰، بیش از ۲۴۰ میلیون رایانه شخصی به زباله‌های الکترونیکی تبدیل می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد پس از پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ۱۰، بیش از ۲۴۰ میلیون رایانه شخصی به زباله‌های الکترونیکی تبدیل می‌شوند.

بر اساس یافته های Canalys Research، تصمیم مایکروسافت برای پایان دادن به پشتیبانی از سیستم عامل ویندوز ۱۰ ممکن است منجر به از بین بردن تقریباً ۲۴۰ میلیون رایانه شخصی (PC) شود که به زباله های الکترونیکی کمک می کند.

این تاثیر بالقوه می‌تواند منجر به تخمینی ۴۸۰ میلیون کیلوگرم زباله الکترونیکی شود که معادل وزن ۳۲۰۰۰۰ خودرو است که همگی می‌توانند در محل‌های دفن زباله در سراسر جهان قرار گیرند.

در حالی که بسیاری از رایانه‌های شخصی ممکن است سال‌ها پس از پایان پشتیبانی از ویندوز ۱۰ فعال بمانند، Canalys هشدار داد که تقاضا برای دستگاه‌های فاقد به‌روزرسانی امنیتی ممکن است کاهش یابد.

مایکروسافت برنامه‌های خود را برای ارائه به‌روزرسانی‌های امنیتی برای دستگاه‌های ویندوز ۱۰ تا اکتبر ۲۰۲۸ مشخص کرده است و جزئیات قیمت این پشتیبانی گسترده هنوز فاش نشده است.

Canalys ابراز نگرانی کرد که اگر ساختار قیمت گذاری برای پشتیبانی از ویندوز ۱۰ از روندهای تاریخی پیروی کند، مهاجرت به رایانه های شخصی جدیدتر ممکن است مقرون به صرفه تر باشد. این به نوبه خود می تواند منجر به دور انداختن تعداد بیشتری از رایانه های شخصی قدیمی شود که به زباله های الکترونیکی کمک می کند.

هدف مایکروسافت این است که با پیش بینی راه اندازی نسل بعدی این سیستم عامل، پشتیبانی از ویندوز ۱۰ را تا اکتبر ۲۰۲۵ متوقف کند. انتظار می‌رود این نسخه جدید فناوری هوش مصنوعی پیشرفته را ادغام کند و به طور بالقوه بازار کساد رایانه‌های شخصی را احیا کند.

زباله های الکترونیکی تولید شده از رایانه های شخصی دور ریخته شده پیامدهای زیست محیطی دارد، اما تلاش هایی برای بازیافت اجزا برای اهداف پایدار انجام می شود.

برای مثال، هارد دیسک‌های مورد استفاده در رایانه‌های شخصی و سرورهای ذخیره‌سازی داده را می‌توان برای به دست آوردن موادی برای استفاده در موتورهای خودروهای الکتریکی و تولید انرژی تجدیدپذیر بازیافت کرد.

پیتر افیونی، مدیر ارشد بازرگانی Noveon Magnetics، در صحبت با رویترز، بر پتانسیل استفاده مجدد از رایانه‌های فرسوده تاکید کرد و گفت: «تبدیل رایانه‌های پایان عمر به آهن‌ربایی‌هایی که فناوری‌های پایدار مانند خودروهای الکتریکی و توربین‌های بادی را تامین می‌کنند. تقاضای فزاینده جهانی برای برق را برآورده کند.»

افیونی همچنین بر موضوع دور انداختن پیش از موعد هارد دیسک‌ها تاکید کرد که این امر به ضایعات بیش از حد مواد مغناطیسی خاکی کمیاب کمک می‌کند.

علاوه بر این، Redwood Materials، یک شرکت بازیافت باتری، خاطرنشان کرد که باتری ها را می توان تقریباً بی نهایت بازیافت کرد تا فلزات ارزشمندی مانند لیتیوم، کبالت، نیکل و مس را بازیافت کرد.

علی‌رغم چالش‌های ناشی از زباله‌های الکترونیکی، تلاش‌های مداومی برای کشف رویکردهای پایدار و سازگار با محیط زیست برای مدیریت اجزای فن‌آوری دور ریخته‌شده وجود دارد.

(با ورودی های نمایندگی ها)


منبع: https://www.firstpost.com/tech/over-240-mn-pcs-to-end-up-as-e-waste-once-microsoft-ends-windows-10-support-finds-study-13536132.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *