حافظه لپ‌تاپ SO-DIMM با آماده شدن CAMM ناپدید می‌شود – فرمت RAM جدید به بازار می‌آید، اما ممکن است یک توقف صرف قبل از اینکه صنعت فناوری به سمت حافظه‌های سیستم روی تراشه در اپل حرکت کند.

حافظه لپ‌تاپ SO-DIMM با آماده شدن CAMM ناپدید می‌شود – فرمت RAM جدید به بازار می‌آید، اما ممکن است یک توقف صرف قبل از اینکه صنعت فناوری به سمت حافظه‌های سیستم روی تراشه در اپل حرکت کند.

انجمن فناوری حالت جامد JEDEC (JEDEC) رسما یک ضریب رم جدید بسیار نازک‌تر از استاندارد صنعتی امروزی را پذیرفته است که می‌تواند به لپ‌تاپ بعدی شما سرعت مورد نیاز را افزایش دهد.

با تصویب استاندارد جدید، موسوم به CAMM2، فقط زمان باقی است که SO-DIMM چوب‌هایی که انتظارش را داریم در بهترین کامپیوترهای رومیزی و بهترین لپ تاپ ها با واحدهای CAMM2 جایگزین می شوند.

این فاکتور شکل زندگی خود را به عنوان فناوری اختصاصی – که به عنوان فقط CAMM شناخته می شود – آغاز کرد سخت افزار تامو برای اولین بار در Dell Precision 7670 لپ تاپ. این ۵۷ درصد نازک‌تر از SO-DIMM است و Dell ادعا می‌کند که می‌تواند مانع ۶۴۰۰ مگاهرتز را که رم SO-DIMM DDR5 محدود شده بود، بشکند، به این معنی که سرعت ساعت بسیار بالاتری دارد.

خیلی وقت است، SO-DIMM – زمان CAMM فرا رسیده است

اکنون که JEDEC CAMM را استاندارد کرده است، به این معنی است که شرکت های بیشتری از Dell قادر به ساخت آن خواهند بود. همچنین به این معنی است که نسل‌های آینده رم احتمالاً از این شکل و اندازه و ارتقای فناوری همراه با CAMM2 استفاده خواهند کرد.

در حالی که امروز بهترین رم DDR5 واحدها با استفاده از ضریب فرم SO-DIMM ساخته می شوند، ما به زودی شاهد مشاهده واحدهای DDR5 و LPDDR5 در آینده نزدیک خواهیم بود. در همین حال، با CAMM2، به حافظه لحیم شده نیازی نیست، به این معنی که احتمالاً در آینده شاهد حذف تدریجی این عمل خواهیم بود.

فراتر از آن، واحدهای حافظه آینده از جمله DDR6 یا رم نسل چهارم حافظه با پهنای باند بالا (HBM4) ممکن است به خوبی از CAMM2 استفاده کنند که JEDEC استانداردهای خاصی را برای آن تعیین کند.

با این حال، پیشرفت‌ها در حافظه محاسباتی ضخیم و سریع است و ممکن است در نهایت CAMM2 را به‌عنوان یک فناوری پایه‌ای ببینیم که شکاف بین وضعیت موجود و حافظه نزدیک به تراشه یا حتی روی تراشه را پر می‌کند.

برای مثال، اپل شروع به ادغام رم مستقیماً روی مادربرد در کنار پردازنده‌های سفارشی ARM خود کرده است. این یک تکنولوژی است سامسونگ نیز در حال بررسی است و می تواند راه را برای حرکت بسیار سریعتر داده ها در سیستم ها هموار کند. انتظار می رود این به سرعت های حتی سریع تر تبدیل شود.

بیشتر از TechRadar Pro


منبع: https://www.techradar.com/pro/so-dimm-laptop-memory-sticks-to-disappear-as-camm-poised-to-take-over-new-ram-format-comes-to-market-but-may-be-a-mere-stopgap-before-tech-industry-moves-to-on-chip-system-memory-a-la-apple

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *