ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید: بریتانیا عجله‌ای برای تنظیم هوش مصنوعی ندارد، با «خطرات و ترس‌ها» مقابله خواهد کرد.

در اقدامی مهم با هدف پرداختن به خطرات ذاتی هوش مصنوعی، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، از طرحی نوآورانه برای ایجاد اولین موسسه ایمنی هوش مصنوعی در جهان رونمایی کرد. این اعلامیه در حالی منتشر می شود که بریتانیا آماده میزبانی از اجلاس سران ایمنی جهانی هوش مصنوعی است که برای هفته آینده برنامه ریزی شده است.

سوناک روز پنجشنبه در سخنرانی خود در لندن بر فوریت رسیدگی به “خطرات و ترس های” مرتبط با فناوری هوش مصنوعی تاکید کرد. در میان مهمترین نگرانی ها، سهولت بالقوه توسعه سلاح های بیولوژیکی و خطر خارج شدن سیستم های هوش مصنوعی از کنترل انسان است.

مؤسسه ایمنی هوش مصنوعی وظیفه بررسی همه جانبه خطرات مرتبط با هوش مصنوعی را بر عهده خواهد داشت که از مسائل اجتماعی مانند سوگیری و اطلاعات غلط گرفته تا شدیدترین تهدیدها را شامل می شود. نکته مهم این است که یافته‌ها و بینش‌های حاصل از این ابتکار در سراسر جهان به اشتراک گذاشته می‌شود و یک رویکرد جهانی مشترک برای ایمنی هوش مصنوعی را ترویج می‌کند.

نخست وزیر سوناک از زمان تصدی مسئولیت در سال گذشته همواره بر اهمیت پرداختن به تأثیر هوش مصنوعی بر جامعه و ضرورت کاهش خطرات آن تأکید کرده است.

در یک تعهد مرتبط، Sunak متعهد شد ۱۰۰ میلیون پوند (۱۱۴ میلیون یورو) سرمایه گذاری اضافی در هوش مصنوعی، به ویژه برای تحقیق در مورد بیماری هایی مانند سرطان و زوال عقل.

با این تلاش بلندپروازانه، بریتانیا قصد دارد موقعیت خود را به عنوان یک رهبر جهانی در فناوری هوش مصنوعی تثبیت کند و با بازیگران معتبری مانند ایالات متحده، چین و اتحادیه اروپا رقابت کند.

سوناک خاطرنشان کرد: “من معتقدم هیچ چیز در آینده قابل پیش بینی ما به اندازه این فناوری برای اقتصاد، جامعه و همه زندگی ما متحول کننده نخواهد بود. اما در این لحظه، این یکی از بزرگترین آزمون های رهبری است که ما با آن روبرو هستیم.”

بریتانیا قرار است میزبان اجلاس جهانی ایمنی هوش مصنوعی آتی باشد، که از ۱ تا ۲ نوامبر در پارک بلچلی، واقع در جنوب انگلستان و به دلیل اهمیت تاریخی خود به عنوان پایگاه مخفی رمزشکنان بریتانیا در جنگ جهانی دوم، تشکیل خواهد شد.

انتظار می‌رود حدود ۱۰۰ شرکت‌کننده، از جمله رهبران سیاسی مانند کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، کارشناسان هوش مصنوعی و نمایندگانی از شرکت‌های فناوری پیشرو در این اجلاس شرکت کنند. بحث‌ها حول مقررات هوش مصنوعی، تأثیر آن بر امنیت سایبری و تهدیدات بالقوه مانند توسعه سلاح‌های زیستی و تأثیر آن بر انتخابات خواهد بود.

ریشی سوناک با یک هشدار جدی به پایان رسید: “این را اشتباه بگیرید، و هوش مصنوعی می تواند ساخت سلاح های شیمیایی یا بیولوژیکی را آسان تر کند.” و در غیر محتمل ترین اما شدیدترین موارد، حتی این خطر وجود دارد که بشریت بتواند کنترل هوش مصنوعی را به طور کامل از دست بدهد.”


منبع: https://www.firstpost.com/tech/news-analysis/uk-in-no-rush-to-regulate-ai-will-tackle-dangers-and-fears-when-the-time-comes-says-pm-rishi-sunak-13305042.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *