ریک فاکس، اسطوره لیکرز خانه ای ساخت که می تواند دی اکسید کربن را از جو خارج کند

فاکس شرکتی را راه اندازی کرد که جایگزینی برای به دام انداختن CO2 برای بتن سنتی می سازد.

یک خانه جدید در باهاما با بتن جایگزین ساخته شده است که CO2 را از هوا می مکد. این خانه ای است که قرار است به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک کند و برنامه ساخت ۹۹۹ خانه دیگر مانند آن است.

این همان اسلم دانکی است که اسطوره NBA لیکرز تبدیل به بازیگر شده است، ریک فاکس، اکنون در کشور جزیره ای کوچکی که در آن بزرگ شده است، روی آن کار می کند. فاکس مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران استارتاپ مصالح ساختمانی پایدار Partanna است که امروز اولین خانه خود را رونمایی کرد. اگر آنها در باهاما موفق باشند، هدف این است که بتن جایگزین آن را به یک مصالح ساختمانی روزمره تبدیل کنند که می تواند آلودگی ناشی از ساخت و ساز را کاهش دهد.

«من تمام حرفه‌ام را که در هالیوود بود، تعطیل کردم تا آن را دنبال کنم و خلق کنم [climate] فاکس می گوید راه حل ها آستانه. “من مجبور شدم در صنعتی که برایم جدید بود حرکت کنم و با افرادی ملاقات کنم که به من نگاه می کردند، “در بتن چه می کنی؟”

“لعنتی تو بتون چیکار میکنی؟”

اتفاقاً بتن منبع اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای است که باعث طوفان‌های شدیدتر، آتش‌سوزی‌های جنگلی و سایر فجایع از طریق تغییرات آب و هوایی می‌شود. مقصر در واقع سیمان است، یک عنصر کلیدی در بتن که به تنهایی عامل بیش از این است ۸ درصد انتشار دی اکسید کربن در سطح جهان

فاکس می‌گوید: «ورود من به دنیای بتن، تنها بقای محض و نیاز به نوآوری در کشور خودم بود. طوفان دوریان در سال ۲۰۱۹ باهاما را درنوردید و ۷۵ درصد خانه‌ها را در جزیره آباکو که بدترین آسیب دیده بود ویران کرد و هزاران نفر را آواره کرد. فاکس در آن زمان در لس آنجلس بود. او می‌گوید: «نزدیک‌ترین کاری که می‌توانم انجام دهم این بود که با CNN مسابقه دهم تا از پشت بام‌ها فریاد بزنم که باید کاری بهتر انجام دهیم.

بلافاصله پس از آن، او با معمار مستقر در کالیفرنیا، سم مارشال، ملاقات کرد که خانه اش در آتش سوزی Woolsey در سال ۲۰۱۸، یکی از مخرب ترین آتش سوزی های تاریخ این ایالت، آسیب دیده بود. به گفته فاکس، مارشال قبلاً “رعد و برق را در یک بطری گرفته بود”. با کار با دانشمندان مواد، آنها راهی برای ساخت بتن بدون استفاده از سیمان فشرده کربن ایجاد کردند. آنها با هم پارتانا را تأسیس کردند.

این جفت در سراسر فرآیند کاملاً محکم هستند، اما مواد اصلی آب نمک کارخانه های نمک زدایی و محصول جانبی تولید فولاد به نام سرباره است. با خلاص شدن از شر سیمان به عنوان یک ماده، پارتانا می تواند از انتشار دی اکسید کربن ناشی از آن جلوگیری کند. ساخت سیمان آلودگی آب و هوایی زیادی تولید می کند زیرا باید در یک کوره تا دمای بالا گرم شود و به این دلیل که باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی می شود که CO2 اضافی را از سنگ آهک آزاد می کند.

Partanna می‌گوید که مخلوط آن می‌تواند در دمای محیط درمان شود، بنابراین نیازی به مصرف انرژی زیادی ندارد. همچنین می‌گوید مواد بایندر موجود در مخلوط، CO2 را از هوا جذب کرده و آن را در مواد به دام می‌اندازند. در یک خانه یا ساختمان، مواد به جذب CO2 ادامه می دهند. حتی اگر آن سازه تخریب شود، این ماده روی CO2 نگه داشته و می‌تواند به عنوان سنگدانه برای ساخت بتن بیشتری استفاده شود.

این استارت‌آپ و می‌توانند مواد خود و خانه جدید ساخته شده را «کربن منفی» بنامند. این سازه ۱۲۵۰ فوت مربعی قرار است به اندازه ۵۲۰۰ درخت بالغ در سال CO2 جذب کند.

برای اطمینان، شمارش کربن با درختان مشکل است. آ نگهبان تحقیق و بررسی اوایل سال جاری متوجه شد که ۹۰ درصد از جبران‌های جنگل‌های بارانی که توسط یکی از معتبرترین گواهی‌دهنده‌های اعتبار کربن در جهان، Verra تأیید شده است، «بی‌ارزش» هستند، زیرا احتمالاً منجر به کاهش واقعی آلودگی نمی‌شوند. Verra همچنین اعتبار کربن را برای Partanna تأیید می کند. فاکس می‌گوید که اندازه‌گیری CO2 Partanna آسان‌تر از جبران‌های جنگلی است و به اندازه جنگل‌هایی که برای ذخیره کربن باید از جنگل‌زدایی محافظت شوند، آسیب‌پذیر نیست.

همچنین شایان ذکر است که مواد تشکیل دهنده اصلی پارتانا، سرباره و آب نمک، از فولاد پر انرژی و تاسیسات نمک‌زدایی می‌آیند که می‌توانند به تنهایی انتشار CO2 زیادی تولید کنند. پارتانا این انتشارات را در ردپای کربن خود حساب نمی کند. فاکس می‌گوید: «این به عهده ما نیست… اینها مواد زائدی هستند که ما آنها را می‌گیریم و برای همیشه از آنها استفاده می‌کنیم».

دواراک راویکومار، استادیار دانشکده مهندسی پایدار و محیط زیست در دانشگاه ایالتی آریزونا می‌گوید: «خوب است که آنها از زباله‌ها استفاده می‌کنند». با این حال، راویکومار می‌گوید: “ما باید یک تحلیل قوی از این موضوع از دیدگاه سیستمی انجام دهیم تا بفهمیم تاثیر کلی آب و هوا چیست.” او می گوید که برای شرکت مهم است که داده های خود را به اشتراک بگذارد تا محققان بتوانند کل ردپای محیطی Partanna و مقیاس پذیری استراتژی آن را ارزیابی کنند.

ما فقط در خط مقدم تغییرات آب و هوایی نیستیم، ما خط مقدم راه حل ها هستیم.»

فاکس تنها کسی نیست که مأموریت دارد مصالح ساختمانی پایدارتر از بتن سنتی بسازد. مایکروسافت ماه گذشته اعلام کرد که این است آزمایش بتن کم کربن برای مراکز داده اش و استارت آپ های دیگر در حال کار برای خارج کردن دی اکسید کربن از جو و به دام انداختن آن در بتن هستند.

پارتانا می گوید که دارای لبه است زیرا مواد آن از آب نمک ساخته شده است. در واقع قرار است با قرار گرفتن در معرض آب دریا قوی تر شود – یک ویژگی جذاب برای کشوری متشکل از بسیاری از جزایر کم ارتفاع که در معرض بدتر شدن طوفان ها و افزایش سطح دریا هستند.

فیلیپ دیویس، نخست وزیر و وزیر دارایی باهاما در بیانیه مطبوعاتی پارتانا گفت: «ما فقط در خط مقدم تغییرات آب و هوایی نیستیم، ما خط مقدم راه حل ها هستیم.

دولت باهاما در حال مشارکت با Partanna برای ساخت ۱۰۰۰ خانه است که با جامعه ای متشکل از ۲۹ خانه دیگر شروع می شود که قرار است تا سال آینده ساخته شوند. هنوز کسی در اولین در ناسائو زندگی نمی کند. این یک نمونه اولیه است اما انتظار می رود موارد بعدی بخشی از برنامه ای برای کمک به صاحبان خانه اول باشند.

این آجر قارچی می تواند جایگزین بتن شود


منبع: https://www.theverge.com/2023/10/16/23916106/nba-lakers-rick-fox-concrete-alternative-house-partanna-climate-change

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *