سند سوشیان چیست؟ | همه چیز درباره مجوز تردد موتور سنگین

این روزها اگر در خیابان‌‌های یک شهر بزرگ همانند تهران، اصفهان، تبریز یا مشهد قدم بزنید، متوجه حضور موتورهای سنگین رنگارنگ به‌خصوص در عصر روزهای تعطیل خواهید شد. هم‌زمان با جذابیت خودروهای گذرموقت برای علاقه‌مندان، دریافت سند سوشیان موتور و مجوز تردد موتور سنگین نیز برای طرفداران دنیای موتورسواری مرسوم شده است. در مطلب امروز از دیجیاتو به سؤالاتی همچون سند سوشیان چیست؟ یا چگونه سند سوشیان موتور دریافت کنیم؟ پاسخ می‌دهیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

چرا دریافت مجوز تردد موتور سنگین اهمیت یافته است؟

پس از افزایش شدید قیمت خودرو در ایران، خرید و استفاده از موتورسیکلت مورد توجه مصرف‌کنندگان بسیاری قرار گرفت. افزایش تعداد مشتریان در بازار موتورسیکلت از یک‌سو و افزایش تنوع موتورهای چینی و هندی در بازار از سوی دیگر، باعث شد تا قیمت موتورسیکلت‌های زیر ۲۵۰ سی‌سی نیز به مرور افزایش یابد. درنتیجه گروهی از موتورسواران تصمیم گرفتند به جای خرید موتورسیکلت‌هایی با حجم کمتر از ۲۵۰ سی‌سی، نسبت به دریافت مجوز تردد موتور سنگین اقدام کنند.

در واقع قیمت بالای موتورسیکلت‌های ۲۵۰ سی‌سی و کمتر، باعث شده است تا دریافت مجوز تردد موتور سنگین برای علاقه‌مندان به موتورسواری مهم تلقی شود. مصرف‌کنندگان به‌جای صرف هزینه هنگفت برای خرید یک موتور اسپرت با حجم موتور کمتر از ۲۵۰ سی‌سی، می‌توانند با هزینه کمتر نسبت به دریافت سند سوشیان موتور اقدام کنند و مالک یک موتور سنگین شوند.

سند سوشیان چیست؟ | همه چیز درباره مجوز تردد موتور سنگین

بااین‌حال خرید موتورهایی با حجم بیش از ۲۵۰ سی‌سی در ایران، نیاز به دریافت مجوز تردد از مراجع قانونی دارد. پلیس راهور با موتورسیکلت‌های بدون مجوز برخورد می‌کند و مجازاتی همچون جریمه نقدی یا توقیف موتورسیکلت را برای آن‌ها اعمال می‌نماید. بنابراین لازم است تا پیش از خرید موتورسنگین، نسبت به دریافت سند سوشیان موتور و مجوزهای تردد قانونی اقدام کنید.

شرایط دریافت مجوز تردد موتور سنگین چیست؟

برای دریافت مجوز تردد موتور سنگین، باید چند شرط را داشته باشید. شرایط دریافت این مجوز به شرح زیر هستند:

  • موتور دارای سند و مدارک قانونی نظیر برگ سبز گمرکی و سند سوشیان باشد.
  • فرد گواهینامه موتورسواری حرفه‌ای داشته باشد.
  • فرد متقاضی عضو کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی یا عضو فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی باشد.
  • تردد موتورسنگین در سطح شهر، تنها در برخی روزها میسر است. مسیرهای مشخص و محدود از محل سکونت تا پیست تمرین یا مسیر شرکت در برنامه‌های موتورسواری خاص، تنها راه‌های تردد قانونی موتورسیکلت‌های سنگین در فضای شهری هستند.

چگونه مجوز تردد موتور سنگین دریافت کنیم؟

برای دریافت مجوز تردد موتور سنگین، لازم است تا مدارک کامل را تهیه کنید و برای دریافت مجوز تردد به پلیس راهور منطقه سکونت خود مراجعه کنید. مدارک لازم برای دریافت مجوز تردد عبارت‌اند از:

  • کارت عضویت در کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی یا فدراسیون موتورسواری و اتومبیل‌رانی
  • گواهینامه رانندگی با موتورسیکلت دارای حجم موتور بیش از ۲۵۰ سی سی
  • گواهی عدم سوءپیشینه جهت دریافت پلاک ورزشی
  • اسناد قانونی شامل سند سوشیان موتور و سند اموال تملیکی

سند سوشیان چیست؟

در قسمت قبل به موضوع اسناد قانونی لازم برای دریافت مجوز تردد موتور سنگین اشاره کردیم. یکی از این اسناد، سند سوشیان موتور است. سند سوشیان، سند گمرکی موتورسیکلت است که با نام برگ سبز گمرکی نیز شناخته می‌شود. این برگ سبز برای موتورسیکلت‌هایی است که از مبادی خارجی به‌صورت مونتاژشده و کامل، از طریق گمرک و به‌صورت قانونی وارد ایران می‌شوند.

اگر موتورسیکلت‌های سنگین در داخل ایران مونتاژ شده باشند، به‌جای سند گمرکی، سند شرکتی دارند چرا که به‌صورت مونتاژ داخل در دسترس متقاضیان قرار گرفته‌اند. درنهایت اگر موتورسیکلت از نوع مزایده‌ای باشد، سند اموال تملیکی یا سند صادره از سوی ستاد اجرایی فرمان امام را دارد. این سند برای موتورسیکلت‌هایی است که غیراوراقی هستند و در مزایده‌ها به فروش می‌رسند.

پلاک ورزشی موتورسیکلت چیست؟

دریافت پلاک ورزشی برای موتورسیکلت سنگین، یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به دریافت مجوز تردد موتورسیکلت سنگین شما کمک کند. برای دریافت پلاک ورزشی باید گام‌های زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • فرم عضویت در فدراسیون موتورسواری و فرم مشخصات موتور را تکمیل کنید.
  • گواهی عدم سوءپیشینه و مدارک قانونی موتورسیکلت را به فرم‌ها ضمیمه کنید.
  • مدارک موتور و فرم عضویت را به هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی محل سکونت خود ارائه دهید.
  • درصورت دریافت پلاک ورزشی برای موتورسیکلت خود، مجوز تردد در سطح شهر را صرفاً در روزهای تمرین و برای رسیدن به پیست موتور سواری را دریافت خواهید کرد.

چرا تردد موتور سنگین در سطح کشور ممنوع شده است؟

تردد موتورهای با حجم پیشرانه بالای ۲۵۰ سی‌سی، از سال‌ها پیش در کشورمان ممنوع است. دلایل مختلفی برای این تصمیم وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • ایجاد آلودگی صوتی
  • خروج ارز جهت واردات موتورهای گران‌قیمت و قدرتمند
  • افزایش جرم و جنایت به علت سرعت بالای موتورهای سنگین و توانایی فرار از صحنه جنایت
  • کاهش ایمنی سایر شهروندان به علت انجام حرکات نمایشی و سرعت بالای این موتورها

 چگونه سند سوشیان موتور و سایر اسناد موتورسنگین را استعلام بگیریم؟

موتورسیکلت‌های دارای حجم پیشرانه بیش از ۲۵۰ سی‌سی، چند نوع سند دارند. این اسناد به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

سند سوشیان یا برگ سبز گمرکی:

 این مدرک، به موتورهایی تعلق می گیرد که در کشور سازنده مونتاژ شده و به‌صورت کامل به ایران صادر می‌شوند. برای استعلام اصالت سند سوشیان موتور، باید به گمرک مراجعه کنید.

سند شرکتی:

این سند مخصوص نوع خاصی از موتورهای سنگین است که درون کشور مونتاژ شده‌اند. شرکت‌هایی همچون کویرموتور یا دالاهو، اقدام به مونتاژ برخی مدل‌های موتورسنگین می‌کنند. برای استعلام سند موتور سنگین در این شرایط باید به‌صورت حضوری به شرکت ارائه‌دهنده سند مراجعه کنید.

سند اموال تملیکی:

موتورهای سنگین که به تملک دولت درآمده‌اند، توسط سازمان اموال تملیکی به مزایده گذاشته می‌شوند. این موتورها دارای سند اموال تملیکی هستند. اکثر موتورهای مزایده‌ای، از نوع قاچاق هستند که به مصادره دولت درمی‌آیند. برای استعلام سند این موتورها، باید به نهاد صادرکننده سند این موتورها مراجعه کنید.

سند ستاد اجرایی فرمان امام:

موتورسیکلت‌هایی که توسط ستاد اجرایی فرمان امام مصادره شده‌اند، باید سند مربوط به این نهاد را داشته باشند. این موتورها نیز به‌صورت مزایده‌ای در اختیار شهروندان قرار می‌گیرند. برای استعلام سند موتور سنگین در این شرایط، باید به ستاد اجرایی فرمان امام، مراجعه کرد.

جمع‌بندی، آیا دریافت سند سوشیان و مجوز تردد موتورسنگین بهتر از خرید موتورهای مرسوم است؟

اگر نگاهی به قیمت موتورسیکلت در روزهای اخیر داشته باشید، متوجه خواهید شد که خرید یک موتور از برندهای مشهور همچون سوزوکی با حجم پیشرانه کمتر از ۲۵۰ سی‌سی، به بودجه قابل‌توجهی نیاز دارد. درواقع با هزینه خرید یک موتورسیکلت ۲۵۰ سی‌سی از برندهای معتبر، می‌توانید یک خودرو ایرانی یا حتی چینی بخرید!

بدیهی است که در چنین شرایطی، خرید موتورسنگین دارای سند با قیمت کمتر به صلاح مصرف‌کنندگان خواهد بود. البته باید توجه داشته باشید که موتورسنگین‌های قاچاق و دزدی به‌شدت در بازار فراوان هستند و با خرید آن‌ها، ضرر و زیان گسترده‌ای به شما وارد می‌شود. بنابراین قبل از خرید و تملک موتورسنگین، حتما در مورد سند سوشیان و دیگر اسناد قانونی این وسیله اطلاع کسب کنید تا دچار زیان سنگین پس از خرید نشوید.

سوالات متداول

آیا راه دیگری برای دریافت مجوز موتور سنگین وجود دارد؟

عضویت در بسیج و شرکت در برنامه‌های این ارگان، راه دیگری برای دریافت مجوز موتور سنگین است. مجوز تردد از سوی بسیج نیز صرفاً به موتورهای سنگین دارای مدارک قانونی و برای تردد در سطح شهر جهت رسیدن به پیست تمرین ارائه خواهد شد.

آیا نگهداری موتور سنگین بدون مدارک، جرم محسوب می‌شود؟

بله. نگهدای از موتور سنگین بدون سند مصداق نگهداری کالای قاچاق است. قانون‌گذار نگهداری از کالای قاچاق را با جریمه نقدی پاسخ می‌دهد.

آیا خرید و فروش موتور سنگین قانونی است؟

درصورتی‌که موتور سنگین دارای مدارک قانونی باشد، خرید و فروش آن امکان‌پذیر خواهد بود.


منبع: https://digiato.com/car-training/what-is-soshian-document-all-about-motorcycle-license

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *