فرود هواپیمای مسافربری ۳۰۰ نفره روی یخ در قطب جنوب! + فیلم

هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۸۷ با قابلیت حمل ۳۰۰ مسافر، در حرکتی اعجاب‌انگیز توانست برای اولین‌بار در تاریخ جهان، با موفقیت در قطب جنوب فرود بیاید.

در شرایطی که قطب جنوب روزهای آفتابی تابستانی را می‌گذراند، هواپیمای دریم‌لاینر روی یخ‌های فرودگاه Troll Airfield واقع در نزدیکی مؤسسه‌ی تحقیقاتی Norwegian Polar Institute قرار گرفت.

به‌گزارش وب‌سایت اسکای، هواپیمای دریم‌لاین بویینگ در این پرواز تیم ۴۵ نفره‌ای از محققان و کارکنان مؤسسه‌ی تحقیقاتی قطبی نروژ به‌همراه ۱۲ تُن تجهیزات تحقیقاتی این سازمان را با خود به قطب جنوب حمل کرد.

کامیلا برک، مدیر مؤسسه‌ی قطبی نروژ می‌گوید: «فرود هواپیمایی با این ابعاد نقطه‌ی عطفی در لجستیک هوایی به قطب جنوب است و راه را برای حمل‌ونقل افراد و ابزارهای بیشتری باز می‌کند که باعث تقویت فعالیت‌های تحقیقاتی در این قاره می‌شود.»

فرودگاه Troll نوار یخی به طول سه‌هزار متر است و فقط از اکتبر تا مارس (مهر تا اسفند) فعالیت می‌کند؛ یعنی قبل از اینکه زمستان تاریک قطب جنوب برای نیمی از سال آغاز شود،.

در‌حالی‌که از فرود هواپیمای ۷۸۷ بویینگ به‌عنوان دستاورد مهمی یاد شده است، نشانی از برنامه‌ریزی برای پروازهای تجاری و تفریحی در قطب جنوب وجود ندارد و این مؤسسه صرفاً بر گسترش فعالیت‌های تحقیقاتی خودش متمرکز است.

اعضای تیم تحقیقاتی می‌گویند که هرسال بیش از ۱۰ هواپیما با اندازه‌های مختلف به قطب جنوب تردد می‌کنند؛ اما امکان پرواز هواپیماهای بسیار بزرگ، تعداد سفرهای مورد‌نیاز را کاهش خواهد داد.

جان گولدال، مدیر لجستیک مؤسسه، گفته است مسافرانی از چند کشور در هواپیما بودند که به‌سمت ایستگاه‌های دیگر می‌رفتند و این امکان همکاری‌های بیشتری را فراهم می‌کند.

شرکت هواپیمایی نورس آتلانتیک که این پرواز را انجام داده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که افتخار می‌کند بخشی از این سفر بوده است.

در بیانیه‌ی مذکور آمده است: «این اولین‌بار است که هواپیمای بویینگ ۷۸۷ در قطب جنوب فرود آمد. بسیار افتخار می‌کنیم که بخشی از این برهه‌ی تاریخی هستیم و از مؤسسه‌ی تحقیقات قطبی نروژی که این پرواز مهم را به ما سپرد، صمیمانه تشکر می‌کنیم.»


منبع: https://www.zoomit.ir/scientific/411836-boeing-787-plane-lands-antarctica/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *