قیمت خودروهای فرسوده چقدر است؟

براساس اعلام دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، قیمت خودروهای فرسوده در حال حاضر بین ۳۵ الی ۴۲ میلیون تومان است. این قیمت با توجه به نوع و همچنین میزان کارایی خودرو فرسوده تعیین می‌شود. سید امیر احمدی این اظهارات را پس از آن بیان کرد که طی روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت خودروهای فرسوده بوده‌ایم.

به گفته دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، قیمت لاشه خودرو بین ۱۲ الی ۱۵ میلیون تومان است. این مبلغ با اضافه شدن گواهی اسقاط، به حدود ۴۵ میلیون تومان می‌رسد. قیمت خرید خودرو نیز از مشتریان ۳۵ الی ۴۰ میلیون تومان خواهد بود. بنابراین سود ناخالص مراکز اسقاط خودرو به ازای هر دستگاه اتومبیل فرسوده، بین ۵ الی ۱۰ میلیون تومان است.

براساس قانون فرسودگی خودروها، اتومبیل‌هایی با سن بیش از ۱۵ سال که قادر به دریافت معاینه فنی نباشند، فرسوده محسوب می‌شوند. ارائه خدمات به این خودروها غیرممکن خواهد بود. از این رو مالک خودرو ناچار است تا اتومبیل فرسوده را برای دریافت معاینه فنی تعمیر کند یا آن‌که این خودرو را برای فروش به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده ببرد. با این حال قیمت خرید خودروهای فرسوده توسط مراکز اسقاط و بازیافت خودرو با نرخ این خودروها در بازار آزاد تفاوتی چشمگیر دارد.

قیمت خرید خودروهای فرسوده در بازار آزاد چقدر است؟

به طور مثال هم‌اکنون برای خرید یک دستگاه پژو ۴۰۵ مدل ۱۳۸۵، بایستی ۱۴۰ میلیون تومان هزینه کنید. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۲ نیز با قیمت تقریبی ۱۵۰ میلیون تومان برای فروش آگهی شده است. حتی خرید یک وانت پیکان فرسوده متعلق به سال‌های ۱۳۸۲ الی ۱۳۸۴ بیش از ۱۰۰ میلیون تومان بودجه نیاز دارد. پراید مدل ۱۳۸۴ یا ۱۳۸۵ نیز با قیمت تقریبی ۱۱۰ الی ۱۲۰ میلیون تومان قابل خریداری است. بدیهی است که در شرایط فعلی، مالکان تمایلی به اسقاط خودروهایشان نشان نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند پس از انجام تعمیرات محدود، اتومبیل مسن خود را با قیمت چند برابری در بازار به فروش برسانند.


منبع: https://digiato.com/car-news/what-is-the-price-of-buying-unusable-cars

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *