مدیر هوش مصنوعی مایکروسافت درباره تاریخ عرضه GPT-6 صحبت کرد

OpenAI حدود یک ماه قبل از مدل جدید GPT-4o رونمایی کرد اما همچنان گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره تاریخ معرفی و مشخصات مدل بعدی این شرکت وجود دارد. به‌تازگی نیز «مصطفی سلیمان»، مدیر ارشد هوش مصنوعی مایکروسافت، در مصاحبه‌ای به GPT-5 و GPT-6 اشاره کرده است می‌توان گفته‌های او را نقشه راه احتمالی OpenAI در نظر گرفت.

مصطفی سلیمان اخیراً با «ست روزنبرگ»، سرمایه‌گذار حوزه فناوری و هوش مصنوعی، درباره آینده هوش مصنوعی مولد و مدل‌های GPT صحبت کرده است. ست روزنبرگ از سلیمان درباره استقلال بیشتر هوش مصنوعی در آینده پرسید و مدیر ارشد مایکروسافت ضمن توضیح این مسئله، به مدل‌های آتی OpenAI اشاره کرد.

مدل‌های هوش مصنوعی GPT-5 و GPT-6 با استقلال بیشتر

مدیر هوش مصنوعی مایکروسافت درباره تاریخ عرضه GPT-6 صحبت کرد

مصطفی سلیمان پیش‌بینی می‌کند تا ۲ سال دیگر مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند از دستورالعمل‌ها پیروی کنند و اقدامات پیشرفته‌تر انجام بدهند که ممکن است به استقلال بیشتر آن‌ها منجر شود. او می‌گوید اجرای برخی دستورالعمل‌های پیشرفته به ۱۰۰ برابر توان رایانشی و داده‌های آموزشیِ بیشتر نیاز دارد؛ بنابراین به اعتقاد سلیمان این هدف احتمالاً دو سال دیگر و در GPT-6 محقق خواهد شد.

باتوجه‌به صحبت‌های سلیمان می‌توان گفت GPT-5 سال ۲۰۲۵ و مدل GPT-6 نیز ۲۰۲۶ از راه خواهند رسید. البته ممکن است نام آن‌ها متفاوت باشد.

مصطفی سلیمان درباره استقلال و خودمختاری هوش مصنوعی می‌گوید:

«گمان نمی‌کنم ما در مسیر خودمختاری کامل قرار داشته باشیم. فکر می‌کنم خودمختاری کامل بسیار خطرناک است. اگر یک عامل [هوش مصنوعی] داشته باشید که بتواند برنامه‌هایش را تدوین کند، به اهدافش برسد و منابع خود را به‌ دست آورد، این اتفاق خطرناک خواهد بود.»

درعوض، پیشنهاد سلیمان این است که باید هدف اصلی بیشتر پیرامون «خطوط باریک خودمختاری» باشد، بدین معنا که عامل هوش مصنوعی برای انجام یک کار معین به سطوحی از استدلال و برنامه‌ریزی مستقل نیاز دارد، اما توسط برخی از مرزهای مشخص نیز محدود شده است.

هفته گذشته «میرا موراتی»، مدیر ارشد فناوری OpenAI در مصاحبه‌ای گفت که احتمالاً تا یک سال و نیم دیگر شاهد معرفی از هوش مصنوعی جدید این شرکت باشیم که توانایی آن هم‌سطح مقطع دکتری خواهد بود. در نهایت باید دید که این مدل‌ها در چه تاریخی و با چه نامی عرضه می‌شوند.


منبع: https://digiato.com/artificial-intelligence/the-microsoft-ai-ceo-just-dropped-a-huge-hint-about-gpt-5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *