هزینه ۲۶٫۳ میلیارد دلاری گوگل برای تبدیل‌شدن به موتور جستجو پیش‌فرض در ۲۰۲۱

ماه گذشته در گزارشی گفته شده بود که گوگل سالانه بین ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار به اپل پرداخت می‌کند تا «موتور جستجوی اصلی آیفون» باقی بماند. حالا گزارش جدیدی منتشر شده که ادعا می‌کند گوگل در سال ۲۰۲۱ مجموعاً ۲۶٫۳ میلیارد دلار هزینه کرده است تا موتور جستجوی پیش‌فرض مرورگرها، گوشی‌ها و پلفترم‌های زیاد دیگری باشد.

براساس گزارش ورج، این مبلغ مجموع هزینه‌های گوگل برای تبدیل‌کردن موتور جستجوی خود به گزینه پیش‌فرض همه پلتفرم‌ها محسوب می‌شود که در جریان بازجویی وزارت دادگستری از «پرابهاکار راگاوان»، رئیس بخش جستجوی گوگل به دست آمده است.

هزینه ۲۶٫۳ میلیارد دلاری گوگل

هزینه ۲۶٫۳ میلیارد دلاری گوگل برای تبدیل‌شدن به موتور جستجو پیش‌فرض در ۲۰۲۱

برای درک بیشتر هزینه ۲۶٫۳ میلیارد دلاری، آلفابت، شرکت مادر گوگل، در گزارش درآمد اخیر خود اعلام کرد که کسب‌و‌کار تبلیغات جستجوی گوگل در سه ماه گذشته حدود ۴۴ میلیارد دلار و در سال گذشته حدود ۱۶۵ میلیارد دلار درآمد داشته است. کل کسب‌و‌کار تبلیغاتی این شرکت نیز کمی کمتر از ۹۰ میلیارد دلار سود داشته است. بااین‌وجود، می‌توان گفت که گوگل حدود ۱۶ درصد از درآمد بخش جستجو و حدود ۲۹ درصد از سود آن را صرف این معاملات اختصاصی می‌کند تا موتور جستجوی خود را به گزینه پیش‌فرض پلتفرم‌ها تبدیل کند.

همچنین بخش زیادی از این پول به اپل می‌رسد. نیویورک تایمز اخیراً در گزارشی گفته بود که غول فناوری برای تبدیل‌شدن گو‌گل به موتور جستجوی پیش‌فرض سافاری حدود ۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ هزینه کرده است. علاوه‌براین، گوگل به فایرفاکس و سامسونگ نیز هزینه‌های مشابهی را پرداخت می‌کند و با بسیاری از تولیدکنندگان و پلتفرم‌های دیگر نیز معاملات مشابهی دارد.

این آمار تاکنون کاملاً محرمانه بوده‌اند و زمانی به دست آمده‌اند که گوگل دفاعیات خود را در دادگاه آغاز کرده است. راگاوان به‌عنوان اولین مدیر برای دفاع از گو‌گل در دادگاه حاضر شده است که ادعا می‌کند غول فناوری در معرض خطر دائمی ازدست‌دادن جایگاه و کاربران خود به پلتفرم‌هایی مانند تیک‌تاک و ChatGPT است. او همچنین از Yelp و Amazon به‌عنوان رقبای جدی یاد کرد و گفت که گوگل در چنین بازار جذابی باید هر کاری که می‌تواند انجام دهد. در مقابل، وزارت دادگستری ادعا می‌کند که پرداخت ۲۶٫۳ میلیارد دلار برای تبدیل‌شدن به گزینه پیش‌فرض بسیاری از پلتفرم‌ها باعث از بین‌رفتن رقابت می‌شود.


منبع: https://digiato.com/finance-investment/google-antitrust-trial-defaults-search-deal-26-3-billion

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *