هشدار وزارت دادگستری به شرکت‌های هوش مصنوعی در مورد هنرمندان

وزارت دادگستری ایالات متحده به شرکت‌های حوزه فناوری که در زمینه هوش مصنوعی کار می‌کنند هشدار داده که اگر راهی برای پرداخت خسارت منصفانه به هنرمندان و دیگر سازندگان پیدا نکنند، ممکن است با اقدامات قانون‌گذاران مواجه شوند.

«جاناتان کانتر»، دستیار دادستان کل وزارت دادگستری در کنفرانسی در «دانشگاه استنفورد» با حضور محققان هوش‌مصنوعی، مدیران اجرایی شرکت‌ها و دیگر مقامات دولتی گفت:

«اگر شرکت‌هایی که در اکوسیستم هوش مصنوعی هستند قوانین ضدانحصار را نقض کنند، بخش ضدانحصار حرفی برای گفتن در این مورد خواهد داشت.»

حمایت از هنرمندان در برابر هوش مصنوعی

هشدار وزارت دادگستری به شرکت‌های هوش مصنوعی در مورد هنرمندان

موضوع این کنفرانس تأثیر اقتصادی سیستم‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT و نحوه اعمال قوانین ضد انحصار بر آن‌ها بوده است. کانتر همچنین از پرداخت غرامت به سازندگان و هنرمندان به‌عنوان یکی از زمینه‌های نگرانی یاد کرد. او می‌گوید:

«نویسندگان، پدیدآورندگان، روزنامه‌نگاران، متفکران و هنرمندان فردی چه انگیزه‌ای خواهند داشت اگر هوش مصنوعی بتواند نبوغ آن‌ها را بدون غرامت مناسب استخراج کند؟»

این هشدار در حالی ارائه شده که تنش‌های بین شرکت‌های هوش مصنوعی و هنرمندان در چند وقت گذشته افزایش یافته است. هفته قبل، «اسکارلت جوهانسون»، بازیگر مشهور آمریکایی OpenAI را متهم کرد که در مدل جدید GPT-4o خود، صدای او از فیلم Her را شبیه‌سازی کرده است. جوهانسون حتی گفته بود که OpenAI برای استفاده از صدایش به او پیشنهاد داده بود، اما درخواست آن‌ها در نهایت رد شده است.

کانتر اشاره‌ای نکرد که اقدام وزارت دادگستری چه زمانی آغاز خواهد شد، اما گفت که این وزارت توجه زیادی به تحولات صنعت دارد:

«در بخش ضد انحصار، ما به‌طور فعال اکوسیستم هوش مصنوعی را هم از طریق سیاست‌گذاری خود در رویدادهایی مانند این کنفرانس و هم از طریق اعمال قانون خود بررسی می‌کنیم.»

او در نهایت گفت که نگرانی‌هایش در مورد آینده آزای بیان است، «که تاثیرگذارترین و زیباترین شکل نوآوری بشر محسوب می‌شود.»


منبع: https://digiato.com/artificial-intelligence/doj-antitrust-chief-says-ai-companies-must-compensate-artists

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *