هشدار وزیر به شبکه های اجتماعی پس از دیپ فیک راشمیکا ماندانا

راجیو چاندراسخار، وزیر امور الکترونیک و فناوری اطلاعات، روز دوشنبه پس از انتشار جدیدترین ویدیوی دیپ‌فیک از چهره راشمیکا ماندانا، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را به دلیل ناتوانی آنها در مدیریت محتوای حاوی دروغ‌های عمیق و اطلاعات نادرست خواند.

وزیر همچنین به پلتفرم های رسانه های اجتماعی یادآور شد که به تعهدات قانونی خود تحت قوانین فناوری اطلاعات که در آوریل ۲۰۲۳ ابلاغ شده است، پایبند باشند.

چاندراسخار به پلتفرم‌ها یادآوری کرد که “اطمینان از ارسال اطلاعات نادرست توسط هیچ کاربری” وظیفه قانونی آنهاست و همچنین باید “اطمینان حاصل کنند که در صورت گزارش توسط هر کاربر یا دولتی، اطلاعات نادرست در ۳۶ ساعت حذف شود.”

وزیر امور خارجه گفت: در صورتی که هر پلتفرمی از این دستورات پیروی نکند، قانون ۷ اعمال می‌شود و طبق مفاد قانون مجازات اسلامی، بسترها می‌توانند توسط افراد متضرر به دادگاه کشیده شوند.

این اظهارات وزیر پس از آن منتشر شد که یک ویدیوی ویروسی جعلی راشمیکا ماندانا را نشان داد که در آن چهره این بازیگر بر روی چهره زارا پاتل، یک زن هندی-بریتانیایی با بیش از ۴۰۰۰۰۰ فالوور در اینستاگرام قرار گرفته است.

چاندراسخار گفت: «دیپ‌فیک‌ها جدیدترین و حتی خطرناک‌تر و مضر‌ترین شکل اطلاعات نادرست هستند و باید توسط پلتفرم‌ها با آن‌ها برخورد شود».

ویدیوهای دیپ فیک چیست؟

دیپ‌فیک‌ها عکس‌ها، صداها یا ویدیوهایی هستند که در آنها یک عنصر با استفاده از هوش مصنوعی (AI) و نرم‌افزار رایانه‌ای اصلاح و تغییر شکل می‌یابد. آنها توسط مدل های یادگیری ماشینی ایجاد می شوند که از شبکه های عصبی برای دستکاری تصاویر و ویدئوها استفاده می کنند.

این ویدیوهای دستکاری شده ظاهر افراد را تغییر می‌دهند تا شبیه دیگران شوند و در نتیجه منجر به انتشار اطلاعات نادرست یا آسیب رساندن به شهرت می‌شوند. همراه با دسترسی آسان به اینترنت و پلتفرم های رسانه های اجتماعی، این دیپ فیک ها به سرعت در فضای آنلاین پخش می شوند.

با پیشرفت روزافزون فناوری، شناسایی دیپ فیک ها به یک چالش بزرگ تبدیل می شود.

اخیراً مواردی از ویدیوهایی با حضور نخست وزیر نارندرا مودی در اینستاگرام Reels وجود داشته است که برای نمایش در کنار همتای ایتالیایی خود جورجیا ملونی ویرایش شده است. اینها به عنوان الگوهای رفتاری برای سرگرمی به اشتراک گذاشته شد. چنین ویدئوهایی با قوانین جدید فناوری اطلاعات معرفی شده در سال ۲۰۲۳ مغایرت دارند و پست قانونی آنها را در هر پلتفرمی در هند ممنوع می کنند.

با ورودی های آژانس ها


منبع: https://www.firstpost.com/tech/act-now-or-else-ministers-warning-to-social-media-platforms-after-rashmika-mandanna-deepfake-13355372.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *