هوش مصنوعی و استخراج کریپتو باعث افزایش مصرف انرژی مراکز داده می شود

بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی، با تسخیر ارزهای دیجیتال و هوش مصنوعی، مصرف برق مراکز داده در حال افزایش است.

بر اساس نتایج یک تحقیق جدید، مراکز داده تا سال ۲۰۲۶ تا حدود زیادی به لطف ارزهای دیجیتال و هوش مصنوعی می توانند دو برابر برق مصرف کنند. گزارش از آژانس بین المللی انرژی (IEA).

ما برای ذخیره تمام ایمیل‌ها، عکس‌ها، ویدیوهای گربه‌ها و هر چیز دیگری که در فضای ابری شناور است، به مراکز داده متکی هستیم. بیشتر و بیشتر، مراکز داده به استخراج بیت کوین و آموزش هوش مصنوعی می پردازند.

این در حال حاضر باعث واکنش شدید در مورد اثرات زیست محیطی شده است ارزهای رمزنگاری شده و ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPTاز آنجایی که همه آن مراکز داده مسئول انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با مصرف برق آنها هستند. جهان به انرژی تجدیدپذیر بسیار بیشتری برای پاکسازی آلودگی ناشی از شبکه های برق و رفع تقاضای سرسام آور برق از مراکز داده در همان زمان نیاز خواهد داشت.

این رشد معادل افزایش تقاضای برق یک کشور دیگر است

بر اساس گزارش سالانه برق آژانس بین‌المللی انرژی که امروز منتشر شد، مراکز داده، ارزهای دیجیتال و هوش مصنوعی حدود ۲ درصد از تقاضای جهانی برق را در سال ۲۰۲۲ تشکیل می‌دادند که از ۴۶۰ تراوات ساعت برق استفاده می‌کردند. تخمین زده می شود که استخراج کریپتو به تنهایی تقریباً یک چهارم این مصرف برق را به خود اختصاص دهد ۱۱۰ تراوات ساعت در سال ۲۰۲۲

تا سال ۲۰۲۶، مصرف برق از مراکز داده – از جمله مراکزی که برای ارزهای دیجیتال و هوش مصنوعی استفاده می‌شوند – بسته به سرعت توسعه فناوری می‌تواند تا ۱۰۵۰ تراوات ساعت افزایش یابد. این رشد معادل افزایش تقاضای برق یک کشور دیگر است. سوئد تحت یک سناریوی ساده تر یا آلمان حداکثر.

ایالات متحده با ۳۳ درصد از حدود ۸۰۰۰ مرکز داده جهان، امروزه بیشترین مراکز داده را دارد. این کشور نیز هست با بیشترین استخراج بیت کوین. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند طی چند سال آینده، مصرف برق مرکز داده در ایالات متحده رشد سریعی داشته باشد که از تقریباً ۴ درصد تقاضای ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ به ۶ درصد تا سال ۲۰۲۶ خواهد رسید. گسترش شبکه‌های ۵G و خدمات مبتنی بر ابر سایر محرک های آن رشد

یک نمودار رشد تقاضای برق جهانی از مراکز داده، هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال را بین سال‌های 2019 تا 2026 نشان می‌دهد. در سال 2019، تقاضا تقریباً 300 تراوات ساعت برق بود.  تا سال 2026، نمودار افزایش تقاضای برق را به بیش از 1000 تراوات ساعت نشان می دهد.
تصویر: آژانس بین المللی انرژی

انتظار می‌رود ایرلند با یکی از پایین‌ترین نرخ‌های مالیات شرکتی در اتحادیه اروپا، شاهد رونق مراکز داده جدید باشد. ۸۲ مرکز داده آن در حال حاضر ۱۷ درصد از مصرف برق کشور را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده است. تا سال ۲۰۲۶، تمام این مراکز داده می توانند تقریباً یک سوم تقاضای برق سالانه کشور را تامین کنند.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: «گسترش سریع بخش مرکز داده و افزایش تقاضای برق می‌تواند برای سیستم برق چالش‌هایی ایجاد کند. این خطر منحصر به ایرلند نیست. در لندن، مرکز داده تقاضای برق دارد توسعه مسکن بیشتر را دشوارتر کرد. تگزاس، مرکز استخراج بیت کوین در ایالات متحده، باید با معادن جدید کریپتو دست و پنجه نرم کند. فشار را به شبکه برق قدیمی و تحت فشار آن اضافه می کند.

از آنجایی که مراکز داده اساساً انبار رایانه ها هستند، ۴۰ درصد نیاز برق آنها از محاسبات تأمین می شود. خنک نگه داشتن این تجهیزات ۴۰ درصد دیگر از تقاضا را تشکیل می دهد و سایر تجهیزات فناوری اطلاعات مابقی را تشکیل می دهند.

نمودار میله ای سهم تقاضای تخمینی برق از مراکز داده سنتی، مراکز داده اختصاصی هوش مصنوعی و ارزهای رمزنگاری شده را در سال های 2022 و 2026 نشان می دهد. نوار سمت چپ نشان می دهد که در سال 2022، بیش از 400 تراوات ساعت تقاضای برق وجود داشته است، عمدتاً از طریق سنتی. مراکز داده.  نوار دوم در سمت راست نشان می دهد که در سال 2026، مراکز داده سنتی نزدیک به 600 تراوات ساعت تقاضا، ارزهای دیجیتال بیش از 100 تراوات ساعت و هوش مصنوعی کمتر از 100 تراوات ساعت تقاضا را تشکیل می دهند.
تصویر: آژانس بین المللی انرژی

افزودن هوش مصنوعی به ترکیب، تقاضای برق کلی مراکز داده را افزایش می دهد. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: «جستجوی Google» در سناریویی که هوش مصنوعی را به طور کامل در خود جای داده است، می‌تواند تا ده برابر بیشتر از برق استفاده کند. به طور مشابه، پیش‌بینی می‌کند که صنعت هوش مصنوعی می‌تواند در سال ۲۰۲۶ ده برابر بیشتر از سال گذشته برق مصرف کند.

انتظار می‌رود تقاضای برق برای ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۶ تا ۴۰ درصد افزایش یابد. برخی داستان‌های موفقیت آمیز با محدود کردن انرژی و ردپای زیست‌محیطی کریپتوها وجود داشته است. بلاک چین اتریوم توانست مصرف برق خود را بیش از ۹۹ درصد کاهش دهد توسط روی آوردن به یک روش بسیار کارآمدتر انرژی اعتبارسنجی بلوک های تراکنش های جدید حتی با این وجود، شبکه بیت کوین این کار را کرده است از پیروی از آن خودداری کرد و مسئول اکثریت است انتشار کربن ناشی از استخراج کریپتو.

خوشبختانه، آژانس بین‌المللی انرژی همچنین پیش‌بینی کرد که رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در سرتاسر جهان شتاب می‌گیرد و از زغال سنگ پیشی می‌گیرد و بیش از یک سوم برق جهان را تا سال ۲۰۲۵ تولید می‌کند. مسلماً بهبود کارایی انرژی – مثلاً با استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده با راندمان بالا – به همان اندازه مهم است زیرا رشد بیش از حد تقاضای برق می‌تواند از افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر پیشی بگیرد.


منبع: https://www.theverge.com/2024/1/24/24049047/data-center-ai-crypto-bitcoin-mining-electricity-report-iea

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *