چه خودرو‌هایی تعویض پلاک نمی‌شوند؟

بازار خریدوفروش خودرو در ایران روزبه‌روز عجیب‌تر از روز گذشته می‌شود. افزایش قیمت خودرو از یک‌ سو و رکود بازار از سوی دیگر، بسیاری از خودروهای تصادفی و اسقاطی بازسازی شده‌اند و با قیمت‌هایی گزاف به فروش می‌رسند؛ به همین دلیل در مطلب امروز، بررسی می‌کنیم چه خودرو‌هایی تعویض پلاک نمی‌شوند و چرا این اتفاق برای آن‌ها می‌افتد. با ما همراه باشید.

چه خودرو‌هایی تعویض پلاک نمی‌شوند؟

هنگامی‌که برای تعویض پلاک خودرو به مراکز تعویض پلاک مراجعه می‌کنید، افسر پلیس راهنمایی و رانندگی خودرو را از نظر ظاهری بررسی می‌کند. درصورتی‌که در اطلاعات ثبتی خودرو یا ظاهر آن مشکلی وجود داشته باشد، نمی‌توان پلاک خودرو را تعویض کرد؛ برای مثال اگر شماره شاسی خودرو ناخوانا باشد، خودرو شما تعویض پلاک نمی‌شود. مواردی که منجر می‌شوند خودرو تعویض پلاک نشود، به شرح زیر است:

تغییر موتور خودرو یا اجزای اصلی خودرو

خودروهایی که یکی از ارکان اصلی آنها ازجمله شاسی، اتاق یا موتور خودرو غیرقانونی تعویض شده باشد، تعویض پلاک نخواهد شد. اصطلاحاً می‌گویند این خودروها فاقد اصالت هستند.

خودروهایی که تعویض پلاک نمی‌شوند، ماشین‌های دارای بدنه دوتکه و آسیب‌دیدگی شدید

خودروهایی که سانحه و تصادف بسیار سنگینی را تجربه کرده باشند و میزان خسارتشان بیش از ۶۰ درصد باشد، تعویض پلاک نمی‌شوند. چنین خودروهایی گواهی اوراقی دریافت می‌کنند. خودروهای دوتکه هم دیگر تعویض پلاک نمی‌شوند. اتومبیل‌های دوتکه به اتومبیل‌هایی گفته می‌شود که شاسی آن‌ها از ترکیب ۲ شاسی متفاوت ساخته شده است و در اصطلاح دوتکه‌اند.

خودروهای دارای شکایت با افراد ممنوع‌المعامله

اتومبیل‌های توقیفی و افراد ممنوع‌المعامله نیز از خدمات شماره‌گذاری و تعویض پلاک محروم هستند؛ بنابراین پیش از خرید خودرو، لازم است اعتبار خریدار را از طریق دفاتر پلیس +۱۰ جویا شوید.

خودروهای با سند در رهن

اگر سند خودرو در رهن بود، از معامله آن خودداری کنید. سند خودروهایی که اقساطی فروخته می‌شوند، تا پایان مدت اقساط در رهن شرکت باقی می‌مانند؛ بنابراین لازم است از خرید این خودروها خودداری کنید، هرچند این خودرو نسبت به نسخه‌های مشابه ارزان‌تر باشد.

چه خودرو‌هایی تعویض پلاک نمی‌شوند؟

خودروهایی که رنگ‌ آن‌ها تغییر کرده است یا کاور رنگی دارند

برای تغییر رنگ خودروها، لازم است اجازه لازم را از پلیس راهور دریافت کنید سپس برگ سبز جدیدی را برای خودرو درخواست کنید. اگر رنگ بدنه خودرو بدون مجوز تغییر کرده باشد، تعویض پلاک نخواهد شد. رنگ بدنه خودرو باید با رنگ درج‌شده در برگ سبز منطبق باشد.

همچنین درصورتی‌که از کاورهای رنگی برای بدنه خودرو استفاده شده است، باید این کاورها هم‌رنگ بدنه باشند. اگر کاور بدنه با رنگ بدنه متفاوت باشد، باید کاور قبل از تعویض پلاک جدا شود.

ماشین‌های آفرودی دارای لوازم غیرمتعارف، خودرو‌هایی که تعویض پلاک نمی‌شوند

تقویت و تیونینگ خودروهای آفرودی، یکی از اقدامات رایج علاقه‌مندان به ماجراجویی است. بااین‌حال تغییر ارتفاع خودرو و دست‌کاری اتاق منجر می‌شود پلاک خودروی شما غیرقابل‌تعویض باشد. همچنین اگر شماره موتور یا شماره شاسی خودرو مخدوش شود یا به‌صورت دست‌کوب احیا شده باشد، این خودرو نیز قابلیت تعویض پلاک نخواهند داشت.


منبع: https://digiato.com/car-news/what-cars-are-unable-to-receive-license-plates

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *