چگونه بفهمیم زمان تعویض فیلتر هوای خودرو فرا رسیده است

فیلتر هوای ماشین شما ممکن است نیازی به بررسی و تعویض نداشته باشد، مثلاً روغن، اما حتماً باید هر از چند گاهی آن را عوض کنید. اگر با آن راحت هستید این کار را می توان در مغازه یا خانه انجام داد، اما عدم ماندن در بالای فیلتر می تواند منجر به کاهش مسافت پیموده شده بنزین شود.

به شما توصیه می شود فیلتر هوا را عوض کنید حداقل یک بار در هر ۳۰۰۰۰ مایل، اگرچه اگر در منطقه ای زندگی می کنید که بیشتر مستعد گرد و غبار و خاک در هوا است، باید آن را نزدیک به ۱۵۰۰۰ مایل یا بیشتر عوض کنید. اما این برای نگهداری عمومی و فرسودگی منظم است.

بسته به موقعیت، وسیله نقلیه، محیط شما و بسیاری از عوامل دیگر، فیلتر هوای شما ممکن است همیشه از دستورالعمل ۱۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ مایلی پیروی نکند. اگر مشکوک هستید که ممکن است فیلتر هوای شما مشکلی داشته باشد (علیرغم اینکه با مسافت پیموده شده معمولی مطابقت ندارد) یا مطمئن نیستید که چند مایل باقی مانده است، علائمی وجود دارد که همچنان می تواند به شما هشدار دهد. .

به چه چیزی توجه کنیم

همه نشانگرهای بد فیلتر هوا لزوماً به معنای نیاز به تعویض فیلتر نیستند. با این حال، اگر هر یک از اینها (یا ترکیبی از آنها) را تجربه کردید، بهتر است به هر حال آن را بررسی کنید.

  1. کاپوت ماشین خود را باز کنید (البته زمانی که در مکانی امن پارک شده و خاموش است) و محفظه فیلتر هوا را باز کرده و سپس خود فیلتر را بردارید و بررسی کنید. اگر نوری را از طریق مواد فیلتر نمی‌بینید، وقت آن است که فیلتر جدیدی را نصب کنید.
  2. سنسورهای مختلف ممکن است مشکلات فیلتر را تشخیص دهند، که نشانگرهای خاص خود را ندارند، اما می توانند باعث روشن شدن چراغ چک موتور شوند. بنابراین، اگر چراغ بدون دلیل روشن است، به فیلتر هوا نگاه کنید.
  3. یک فیلتر کثیف همچنین می‌تواند باعث شود موتور شما مجموعه‌ای از صداهای نامنظم مانند “سرفه”، “ترک کردن” یا “خروپف کردن” تولید کند.
  4. دود سیاه از اگزوز خودرو یا بوی چیزی مانند سوخت خام یا نسوخته نیز نشانگر مسدود شدن جریان هوا (یعنی فیلتر) است.
  5. مشکلات عملکرد غیرمنتظره مانند توقف در هنگام کاهش سرعت، احساس ناهمواری یا ناهماهنگی هنگام افزایش سرعت، یا کندوپاش یا هول کردن هنگام رانندگی نیز ممکن است ناشی از مشکل فیلتر هوا باشد.

اگر برخی از این مشکلات را تجربه کردید و به نظر نمی‌رسد فیلتر هوای شما نیاز به تعویض داشته باشد، یا اگر فیلتر هوا را تعویض کردید، اما مشکلات همچنان پابرجاست، باید خودرو خود را برای ارزیابی نزد یک متخصص ببرید.


منبع: https://www.slashgear.com/1407174/how-often-change-car-air-filter/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *