چگونه بفهمیم کامپیوتر شما هارد دیسک یا SSD دارد؟

فن آوری اجزاء

چگونه بفهمیم کامپیوتر شما هارد دیسک یا SSD دارد؟

چگونه بفهمیم کامپیوتر شما هارد دیسک یا SSD دارد؟

بلومبرگ/گتی ایماژ
توسط دانیل درای/۱۰ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۵:۱۵ صبح EST

با پیشرفت فناوری رایانه شخصی و ساخت قطعات آسان تر، قطعات رایانه شخصی که قبلاً سفارشات ویژه ای داشتند، اکنون به عنوان استاندارد در اکثر ساخت ها گنجانده شده اند. به عنوان مثال، جایی که هارد دیسک یا هارد دیسک استاندارد ذخیره سازی داده ها برای سال ها بود. درایوهای حالت جامدیا SSD ها، به دلیل خواندن سریعتر داده ها و زمان بوت شدن، به تدریج به عنوان پیش فرض جایگزین می شوند.

این روزها هنوز تعداد زیادی هارد دیسک در رایانه ها شناور هستند، و بسته به نیازهای محاسباتی شما، ریگ شما ممکن است دارای یک هارد دیسک برای ذخیره مقادیر زیاد داده و یک SSD برای اجرای سریع و روان برنامه ها باشد. وقتی هر دو نوع درایو را به طور همزمان در رایانه خود دارید، تشخیص اینکه کدام درایو زمانی که می خواهید فضا را اختصاص دهید و برنامه ها را نصب کنید می تواند کمی گیج کننده باشد. خوشبختانه، چند راه وجود دارد که می توانید تفاوت را در داخل و خارج از محیط رایانه خود تشخیص دهید.

تفاوت های فیزیکی

کیسی/گتی ایماژ

اگر هنوز در حال مونتاژ یک برج کامپیوتر برای خود هستید یا بدش نمی‌آید که پنل کناری را باز کنید، چند تفاوت فیزیکی واضح وجود دارد که می‌توانید برای تعیین اینکه آیا درایوی که استفاده می‌کنید HDD است یا خیر، به دنبال آن باشید. SSD. معمولاً یک برچسب روی درایو با برخی جزئیات محصول وجود دارد. این ممکن است آشکارا بیان کند که یک HDD یا SSD است، اگرچه معمولاً اصطلاحات اصطلاحی زیادی در آنجا وجود دارد، بنابراین ممکن است همیشه آنقدر واضح نباشد.

هارد دیسک، همانطور که از نامش پیداست، از یک دیسک قابل نوشتن برای ذخیره داده ها استفاده می کند. برای اهداف ایمنی، دیسک داخل درایو مهر و موم شده است، اما اگر به کناره آن نگاه کنید، ممکن است بتوانید یک فرورفتگی دایره ای را ببینید. اگر دیسک دارد، هارد است.

از سوی دیگر، SSD از دیسک استفاده نمی کند، در عوض داده ها را روی تراشه های حافظه فلش داخلی ذخیره می کند. اگر درایو تورفتگی آشکاری برای دیسک نداشته باشد یا در غیر این صورت آنقدر کوچک به نظر می رسد که به طور واقعی در داخل آن وجود ندارد، به احتمال زیاد یک SSD است. Small نام بازی در اینجا است. SSD ها به طور کلی کوچکتر از HDD ها هستند، بنابراین این یک نقطه پرش خوب است.

چک کردن در ویندوز

رنه لانگر / شاتر استوک

اگر رایانه شخصی شما قبلاً مونتاژ شده است و برای دیدن قطعات راحت نیستید کاور را باز کنید، می توانید نوع درایوی که در ویندوز استفاده می کنید را تأیید کنید. چند ابزار کاربردی ویندوز وجود دارد که می تواند اطلاعاتی در مورد درایو یا درایوهایی که استفاده می کنید به شما بدهد.

دانیل تروک/SlashGear

ساده ترین گزینه این است که Task Manager را باز کنید، یا با فشار دادن کلیدهای Ctrl، Alt و Delete یا با کلیک راست بر روی نوار وظیفه. در Task Manager، روی برگه Performance کلیک کنید تا اطلاعات مربوط به اجزای اصلی رایانه شخصی خود را دریافت کنید. برگه های درایو جداگانه شما مشخص می کند که چه نوع درایوهایی به عنوان درایو C، درایو D و غیره شما نصب شده اند. اگر به هر دلیلی نمی توانید به Task Manager خود دسترسی پیدا کنید، می توانید با استفاده از برنامه Windows Powershell درایوهای خود را تأیید کنید.

دانیل تروک/SlashGear

  1. نوار جستجوی منوی شروع را باز کنید.
  2. “PowerShell” را تایپ کنید.
  3. روی اولین نتیجه کلیک کنید تا Windows PowerShell باز شود.
  4. در PowerShell دستور “Get-PhysicalDisk | Format-Table – AutoSize” را وارد کرده و Enter را فشار دهید.
  5. جدولی با جزئیات سخت افزار فعلی شما ظاهر می شود.

در زیر ستون MediaType، می‌توانید ببینید که یک درایو HDD یا SSD است. همچنین می‌توانید میزان فضای ذخیره‌سازی کل درایوهای شما و انتزاعی کلی از سلامت فعلی آن‌ها را مشاهده کنید.


منبع: https://www.slashgear.com/1440176/how-to-tell-if-your-computer-has-hdd-or-ssd/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *