گوگل مدل‌های هوش مصنوعی جمینای ۱٫۵ پرو و جما ۲ را منتشر کرد

گوگل کلود دو مدل هوش مصنوعی قدرتمند جمینای ۱٫۵ پرو و فلش را به‌صورت عمومی در دسترس قرار داد. این مدل‌ها در کنفرانس توسعه‌دهندگان این شرکت معرفی شده بودند، اما حالا در دسترس تمام توسعه‌دهندگان قرار گرفته‌اند. مدل جمینای ۱٫۵ با ۲ میلیون توکن قوی‌تر از GPT-4 Turbo و Claude 3 عمل می‌کند.

انتشار عمومی مدل‌های هوش مصنوعی جدید گوگل

مدل جمینای ۱٫۵ پرو بهتر از مدل‌های قبلی گوگل قادر به اجرای وظایف پیچیده نظیر تجزیه‌وتحلیل متون، فیلم‌های سینمایی و فایل‌های صوتی طولانی است. هدف گوگل از عرضه این مدل ارائه ابزارهای کم‌هزینه‌تر به توسعه‌دهندگان است تا آن‌ها بتوانند کاربردهای خلاقانه و جدیدی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهند.

گوگل مدل‌های هوش مصنوعی جمینای ۱٫۵ پرو و جما ۲ را منتشر کرد

جمینای ۱٫۵ پرو با پشتیبانی از ۲ میلیون توکن عملکردی بسیار بهتر از رقبا را به‌نمایش می‌گذارد. این یعنی این مدل می‌تواند محتواهای بیشتری را پیش از تولید پاسخ پردازش کند و در نظر بگیرد. برای مثال، می‌توانید یک ویدیوی باکیفیت دو ساعته را به این مدل بدهید و بخواهید آن را به‌صورت فایلی یک‌تکه درک کند. بنابراین دیگر نیازی به تقسیم فایل‌های بزرگ به تکه‌های کوچک ندارید.

جمینای ۱٫۵ فلش تأخیر پایین‌تر، قیمت کمتر و پنجره محتوایی دارد که ازجمله برای استفاده در چت‌بات‌های خرده‌فروشی‌ها و پردازش مفید است. گوگل ادعا می‌کند که این مدل هنگامی که ۱۰ هزار کاراکتر را به‌عنوان ورودی دریافت می‌کند، به‌طور میانگین ۴۰ درصد سریع‌تر از GPT-3.5 Turbo است.

افزون‌براین، گوگل امروز مدل هوش مصنوعی Gemma 2 با ۲۷ میلیارد پارامتر را منتشر کرده است. این شرکت ادعا می‌کند که این مدل متن‌باز در حوزه خودش بهترین عملکرد را در برابر رقبا دارد و بر روی سخت‌افزارهای گوناگون با سرعتی شگفت‌آور اجرا می‌شود و به‌راحتی با دیگر ابزارهای هوش مصنوعی تلفیق می‌گردد. گوگل می‌گوید این مدل طراحی شده است تا با مدل‌های دو برابر بزرگ‌تر از خودش رقابت کند.

مدل هوش مصنوعی جما ۲ اکنون از طریق Google AI Studio در دسترس قرار گرفته است.


منبع: https://digiato.com/artificial-intelligence/google-releases-gemini-1-5-pro-gemma-2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *