یوتوب به قابلیتی شبیه Community Notes ایکس مجهز می‌شود

یوتوب قرار است قابلیت جدیدی داشته باشد که شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) از مدت‌ها پیش از آن استفاده می‌کند. این ویژگی که مشابه Community Notes خواهد بود، قرار است پیش از انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده به این پلتفرم اضافه شود. این شرکت می‌خواهد یادداشت‌های کوتاهی که بینندگان می‌نویسند، بعد از ویدیو قابل مشاهده باشند؛ نظراتی مانند اشاره به اطلاعات نادرست یا فیلم‌های قدیمی که به‌عنوان محتوای جدید منتشر شده‌اند.

به گزارش بلاگ رسمی یوتوب، قابلیت Notes ابتدا به‌عنوان یک برنامه آزمایشی برای «تعداد محدودی از مشارکت‌کنندگان واجد شرایط» عرضه می‌شود. این افراد دعوت‌نامه‌ای را از طریق ایمیل یا Creator Studio دریافت می‌کنند. شرکت‌کنندگان دعوت‌شده باید یک حساب یوتوب فعال و در وضعیتی مناسب داشته باشند.

در مرحله آزمایشی، بازرسان شخص ثالث مفیدبودن یادداشت‌ها را برای کمک به آموزش سیستم ارزیابی می‌کنند. یوتوب می‌گوید که می‌خواهد قابلیت یادداشت‌ها را به‌تدریج راه‌اندازی کند تا این ویژگی را قبل از اینکه به‌طور گسترده‌تر در دسترس قرار گیرد، آزمایش و کاملاً تنظیم کند.

یوتوب به قابلیتی شبیه Community Notes ایکس مجهز می‌شود

نحوه عملکرد قابلیت جدید Notes در یوتوب

هنگامی که این ویژگی کالیبره شد و به‌طور گسترده در دسترس قرار گرفت، از کاربران خواسته می‌شود که یادداشت‌ها را به‌عنوان «مفید»، «تا حدودی مفید» یا «غیرمفید» رتبه‌بندی کنند، و دلیل آن را بگویند. (مثلاً اینکه یادداشت به منابع خوبی اشاره کرده و به‌صورت واضح نوشته شده است یا خیر.)

رتبه‌بندی یادداشت‌ها توسط الگوریتمی تعیین می‌شود که به دنبال اتصال گروه‌های مختلف است. برای مثال، اگر افرادی که در گذشته در مورد مفیدبودن یادداشت‌ها نظرات متفاوتی داشته‌اند، درباره یک یادداشت به توافق برسند، احتمالش بیشتر است که آن یادداشت برای کاربران به‌نمایش درآید. البته به‌نظر می‌رسد که این سیستم هنوز هم می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد؛ به‌خصوص با توجه به اینکه امروزه تعداد زیادی از افراد اعتقادی سرسختانه به اطلاعات نادرست مدنظر خود دارند.

این ویژگی شبیه به قابلیتی است که در ابتدا در دوران جک دورسی در توییتر عرضه شد و پس از خرید ایلان ماسک در سال ۲۰۲۲ در سطح جهانی گسترش یافت. در آن زمان، ماسک این ویژگی را به عنوان «تغییردهنده بازی برای بهبود دقت توییتر» توصیف کرده بود. حالا یوتوب هم تصمیم به استفاده از ویژگی مشابهی در پلتفرم خود گرفته است.

یوتوب درنظر دارد حالت آزمایشی قابلیت Notes را ابتدا روی گوشی‌های هوشمند کاربران آمریکا راه‌اندازی کند. بنابراین کاربران آمریکایی یوتوب می‌توانند انتظار داشته باشد که یادداشت‌ها را «در هفته‌ها و ماه‌های آینده» مشاهده کنند.


منبع: https://digiato.com/app/youtube-will-be-equipped-with-community-notes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *