یک سوم بزرگسالان فعالیت بدنی کافی ندارند

یک مطالعه بزرگ نشان داد که تقریبا یک سوم از کل بزرگسالان، به اندازه کافی فعالیت بدنی انجام نمی‌دهند. این یک تهدید فزاینده برای سلامتی در سراسر جهان است.

براساس مطالعه سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سایر محققان، بیش از ۳۱ درصد از بزرگسالان – یعنی حدود ۱٫۸ میلیارد نفر – در سال ۲۰۲۲ به مقدار توصیه شده ورزش نکرده‌اند که افزایش پنج درصدی کم‌تحرکی را نسبت به سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد.

«رودیگر کرچ»، مدیر بخش ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت، گفت: «عدم فعالیت بدنی یک تهدید خاموش برای سلامت جهانی است و به‌طور قابل توجهی در ابتلا به بیماری‌های مزمن نقش دارد.»

او در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین گفت: «متأسفانه جهان در مسیر درستی پیش نمی‌رود.»

برای سالم بودن، سازمان بهداشت جهانی به همه بزرگسالان توصیه می‌کند که حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته به فعالیت بدنی با شدت متوسط یا حداقل ۷۵ دقیقه ورزش شدیدتر، مانند دویدن یا رقابت در ورزش بپردازند. ورزش‌های با شدت متوسط می‌تواند شامل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا حتی کارهای خانه باشد.

یک سوم بزرگسالان فعالیت بدنی کافی ندارند

کرچ گفت که انجام ندادن این سطح از ورزش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، برخی سرطان‌ها و همچنین مشکلات سلامت روان را افزایش می‌دهد.

بر اساس این مطالعه، اگر روند فعلی ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود که سطح عدم تحرک بزرگسالان تا سال ۲۰۳۰ به ۳۵ درصد افزایش یابد. این میزان بسیار کمتر از هدف WHO برای کاهش ۱۵ درصدی عدم فعالیت بدنی تا پایان دهه است.

این تحقیق یک زنگ خطر است که نشان می‌دهد ما به اندازه کافی فعالیت انجام نمی‌دهیم.

اما نرخ عدم تحرک بین کشورها بسیار متفاوت بود. به عنوان مثال، ۶۶ درصد از بزرگسالان در امارات متحده عربی فعالیت بدنی کافی ندارند، درحالی‌‌که این رقم در مالاوی کمتر از سه درصد بود.

شکاف جنسیتی نیز وجود داشت. نزدیک به ۳۴ درصد از زنان در سراسر جهان به آستانه فعالیت نمی‌رسند، درحالی‌که این میزان در مردان ۲۹ درصد است.

به گفته «فیونا بول»، رئیس واحد فعالیت بدنی سازمان جهانی بهداشت، دلایل متعددی برای کاهش نرخ فعالیت وجود دارد. از جمله اینکه مردم کمتر راه می‌روند، بیشتر با رایانه کار می‌کنند و عموما اوقات فراغت بیشتری را صرف تماشای صفحه نمایش می‌کنند.

در چند ماه پرمشغله از نظر ورزش جهانی، که شامل «المپیک» و مسابقات قهرمانی فوتبال «یورو» و «کوپا آمریکا» می‌شود، کرچ به مردم یادآوری کرد که تماشای ورزش مساوی با فعالیت بدنی نیست.

او گفت: «فقط روی صندلی خود ننشینید، برخیزید و فعال باشید. هر قدم مهم است.»

سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد که تغییر رفتار فردی کافی نیست و از کشورها می‌خواهد با تقویت ورزش اجتماعی و همچنین پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل عمومی، فعالیت بدنی را ترویج کنند.

برای این مطالعه، که به‌عنوان جامع‌ترین مطالعه در این زمینه شناخته می‌شود، یک تیم بین‌المللی از محققان یافته‌های بیش از ۵۰۰ مطالعه را با ۵٫۷ میلیون نفر در ۱۶۳ کشور و قلمرو ترکیب کردند.

اما تمام این مطالعه خبر بد نبود. تقریباً نیمی از کشورها در دهه گذشته پیشرفت کرده‌اند و ۲۲ کشور در مسیر رسیدن‌ به هدف ۲۰۳۰ هستند. البته تا زمانی که در مسیر درست حرکت کنند.


منبع: https://digiato.com/health/third-of-adults-not-doing-enough-physical-activity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *