یک هواپیمای فضایی تجاری با قابلیت پرواز مداری برای آزمایش ناسا آماده است

ناسا به زودی آزمایش چیزی را که به عنوان اولین هواپیمای فضایی تجاری جهان با قابلیت پرواز مداری شناخته می شود آغاز خواهد کرد، که در نهایت برای تامین مجدد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ایستگاه فضایی بین المللی. آژانس است تنظیم برای تحویل گرفتن اولین فضاپیمای رویایی سیرا اسپیس، که باید جایگزینی برای فضاپیمای اسپیس ایکس برای سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی باشد.

در هفته‌های آینده، این هواپیمای فضایی (که در حال حاضر در تاسیسات سیرا اسپیس در کلرادو است) راهی یک سایت آزمایشی ناسا در اوهایو خواهد شد. این آژانس این وسیله نقلیه را که Tenacity نامگذاری شده است، بین یک تا سه ماه در مسیر خود قرار خواهد داد. مطابق با Ars Technica، ناسا تست‌های لرزش، آکوستیک و دما را انجام خواهد داد تا مطمئن شود Tenacity می‌تواند در برابر سختی‌های پرتاب موشک جان سالم به در ببرد. مهندسان ناسا، همراه با تیم های دولتی و پیمانکار، در حال انجام آزمایشاتی هستند تا مطمئن شوند که Tenacity برای نزدیک شدن به ISS ایمن است.

همه چیز خوب پیش می رود، Tenacity قرار است اولین سفر خود را به فضا در ماه آوریل با دومین پرواز موشک Vulcan اتحاد پرتاب متحد انجام دهد. موشک دارد هنوز اولین پرواز آزمایشی خود را انجام نداده است، که در حال حاضر انتظار می رود در ماه دسامبر اتفاق بیفتد. با این حال، با توجه به اینکه اوضاع با پروازهای فضایی چگونه پیش می رود، تاخیر همیشه در هر دو جبهه امکان پذیر است.

این هواپیما فضایی دارای بال‌های تاشو است که به آن اجازه می‌دهد در محموله موشک قرار بگیرد. Tenacity در اولین ماموریت خود قرار است به مدت ۴۵ روز در ایستگاه فضایی بین المللی بماند. پس از آن، در باند فرود شاتل فضایی سابق در مرکز فضایی کندی در فلوریدا به جای سقوط در اقیانوس همانطور که بسیاری از فضاپیماها تمایل دارند به زمین بازگردد. سیرا می گوید این فضاپیما می تواند در هر باند تجاری سازگار فرود بیاید.

“سقوط در اقیانوس وحشتناک است،" تام وایس، مدیرعامل سیرا اسپیس گفت Ars Technica. "فرود آمدن روی باند فرودگاه واقعاً خوب است." این شرکت ادعا می کند Dream Chaser می تواند محموله را با سرعت کمتر از ۱٫۵ Gs به زمین بازگرداند که برای محافظت از محموله های حساس مهم است. این هواپیمای فضایی قادر است تا ۱۲۰۰۰ پوند محموله را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ببرد و تا حدود ۴۰۰۰ پوند محموله را به Terra Firma برگرداند. سیرا قصد دارد ناوگان Dream Chaser خود را در نهایت بتواند انسان ها را به مدار پایین زمین نیز ببرد.

همانطور که همه چیز پیش می رود، اسپیس ایکس تنها شرکتی است که از فضاپیماهای دارای گواهینامه کامل برای ماموریت های ناسا استفاده می کند. بوئینگ همچنین در سال ۲۰۱۴ قراردادی را برای توسعه یک کپسول برای ناسا به دست آورد، اما Starliner موفق شده است هنوز هیچ فضانوردی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل نکرده‌اند. سیرا نوادا (که سیرا اسپیس در سال ۲۰۲۱ از آن خارج شد) قبلا مسابقه داده بود با آن مشاغل برای قراردادهای برنامه خدمه تجاری ناسا، اما شکست خورد. با این حال، پس از اینکه این شرکت Dream Chaser را برای تمرکز بر عملیات بارگیری مجدداً باز کرد، ناسا سیرا را انتخاب کرد تا در سال ۲۰۱۶ به ارائه‌دهندگان ثابت حمل‌ونقل بار خود بپیوندد.

اولین سفر Dream Chaser به ISS بوده است مدت طولانی است. در ابتدا برای سال ۲۰۱۹ برنامه ریزی شده بود اما این پروژه بود با تاخیر تنظیم شده است. COVID-19 این موارد را تشدید کرد، زیرا زنجیره های تامین قطعات کلیدی را که Sierra Space قبل از اینکه این شرکت بیشتر کارهای ساخت و ساز خود را در داخل انجام دهد به آن نیاز داشت، محدود کرد. این شرکت اکنون قصد دارد نسخه دوم با رتبه انسانی Dream Chaser را برای بازه زمانی ۲۰۲۶ آماده کند.

ناسا مدت هاست که به استفاده از هواپیماهای فضایی علاقه مند بوده است و قدمت آن به روزهای اولیه این آژانس بازمی گردد و به نظر می رسد بیش از هر زمان دیگری به امکان استفاده از چنین وسایل نقلیه ای نزدیک شده است. ویرجین گالاکتیک (که فقط انجام شد پنجمین پرواز تجاری خود در روز پنجشنبه) از هواپیماهای فضایی برای پروازهای توریستی و تحقیقاتی استفاده می کند، وسیله نقلیه آن تنها قادر به انجام عملیات زیر مداری است. سیرا با Dream Chaser اهداف بلندتری دارد.

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/a-commercial-spaceplane-capable-of-orbital-flight-is-ready-for-nasa-testing-185542776.html?src=rss منتشر شد.


منبع: https://www.engadget.com/a-commercial-spaceplane-capable-of-orbital-flight-is-ready-for-nasa-testing-185542776.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *