۸ تا از گران‌ترین جت‌های مسافربری تجاری که تا به حال ساخته شده‌اند

فن آوری

۸ تا از گران‌ترین جت‌های مسافربری تجاری که تا به حال ساخته شده‌اند

۸ تا از گران‌ترین جت‌های مسافربری تجاری که تا به حال ساخته شده‌اند

آندریاس هاس/گتی
توسط جاستین اوون/ژان ۲۴، ۲۰۲۴، ۱۰:۳۰ صبح EST

هواپیما یکی از شگفتی های دنیای مدرن است، و اگرچه ممکن است اغلب به آن فکر نکنید، هوانوردی جهان و شیوه زندگی ما را به روش های بی شماری شکل داده است. در مقیاس تمام تاریخ بشر، زمانی که انسان توانسته است از طریق ابرها به آن برسد، تنها لحظه ای است. با این حال، پیشرفت این فناوری با سرعتی سرسام‌آور اتفاق افتاده و نتایج چشمگیری را به دست آورده است و برخی از پیچیده‌ترین و پیچیده‌ترین ماشین‌آلات قابل تصور را در اختیار ما قرار می‌دهد. با این حال، همه اینها هزینه دارد.

هر چیزی که به حمل و نقل هوایی مرتبط باشد دارای قیمت قابل توجهی است. چه رادیو، چه موتور یا یک بدنه کامل، پول زیادی صرف ساخت یک هواپیما و رساندن آن به هوا می شود. هزینه بالای ساخت هواپیما از مواد خام، الکترونیک پیشرفته و تولید کم حجم ناشی می شود. و از آنجایی که هواپیماها باید با تلورانس‌های بسیار محدود ساخته شوند، با سیستم‌های اضافی برای ایمنی بیشتر، هزینه‌های بیشتری نیز متحمل می‌شوند. نتیجه نهایی این امر، هواپیماهای فوق‌العاده گران‌قیمتی است که افراد کمی ابزار خرید آن‌ها را دارند، اگرچه قیمت برخی از آنها بیشتر از دیگران است. در حالی که گران ترین هواپیماهای ساخته شده امروز برای دفاع نظامی و ملی در نظر گرفته شده است، در اینجا برخی از گران ترین هواپیماهای مسافربری تجاری را معرفی می کنیم.

Hughes H-4 Hercules — 23 میلیون دلار (۱۹۴۷)

سانتی ویسالی/گتی

هواپیمای هاوارد هیوز H-4 Hercules که به عنوان یک پروژه از وسواس شخصی ساخته شده است، رکوردی را برای داشتن بزرگترین طول بال یک هواپیمای قابل پرواز به ثبت رساند. این رکورد تا سال ۲۰۱۹ باقی ماند. این هواپیما با نام “غاز صنوبربا تمسخر روزنامه نگاران آن روز، توسط شرکت هوانوردی هیوز ساخته شد و تنها یک بار در سال ۱۹۴۷ پرواز کرد.

طراحی H-4 ناشی از نیاز به یک کشتی باری هوایی فرا اقیانوس اطلس است که بتواند محموله های قابل توجهی را تحویل دهد و از خسارات وارده از یوبوت های آلمانی در اقیانوس اطلس جلوگیری کند. هیوز به دنبال بستن قرارداد دولتی برای یک قایق پرنده جدید با ظرفیت بارگیری عظیم، چیزی را که در نهایت به H-4 Hercules تبدیل می شد، راه اندازی کرد. اگرچه او توانست یکی از آن ها را بسازد، اما خیلی دیر به پایان رسید، زیرا جنگ قبل از اتمام آن تمام شد.

نام مستعار آن به منظور تمسخر این پروژه به خاطر مقادیر قابل توجهی از چوب مورد استفاده در ساخت آن بود، در زمانی که بیشتر تولیدات هواپیما به استفاده از فولاد و آلومینیوم روی آورده بودند. صرف نظر از این، قایق پرنده عظیم ساخته شد و دارای هشت موتور ۳۰۰۰ اسب بخاری بود که چهار تا بال داشتند. خود هیوز کنترل‌های پرواز افتتاحیه‌اش را در دست گرفت و ثابت کرد که می‌تواند پرواز کند، اگرچه این آخرین پرواز آن نیز خواهد بود. امروزه در موزه ای در اورگان نگهداری می شود. ساخت آن برای هیوز ۲۳ میلیون دلار هزینه داشت که معادل ۳۲۸ میلیون دلار امروز است.

ایرباس A380 — 445 میلیون دلار (۲۰۰۸)

Wirestock/Getty & Undefined

در طول نیمه دوم قرن بیستم، سازندگان هواپیما هواپیماهای مسافربری بزرگتر را ساختند تا مسافران بیشتری را در پروازهای طولانی پرواز کنند. یکی از اولین این غول‌ها، بوئینگ ۷۴۷ در سال ۱۹۶۹ بود که دارای دو عرشه با صندلی‌های مسافر و انباری بزرگ بود. این هواپیما سال‌ها بر آسمان فرمانروایی کرد تا اینکه ایرباس با A380 عظیم خود که برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ پرواز کرد، تلاش کرد از بوئینگ پیشی بگیرد.

ایرباس به عنوان شرکتی که مشترکاً متعلق به منافع فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی و بریتانیایی است، یک نگرانی واقعاً اروپایی با دسترسی جهانی است. طراحی هواپیماهای موفق آن، که با A300 1974 آغاز شد، به این معنی بود که ایرباس در موقعیت مناسبی قرار گرفته بود تا محصول جدیدی را برای کاهش ازدحام در فرودگاه های بزرگ جهان ارائه کند. ایده این بود که هواپیمایی با ظرفیت قابل توجهی افزایش یافته برای پرواز مسیرهای کمتر به مکان‌های بین‌المللی معرفی شود و به مسافران این امکان را بدهد که به مقصد نهایی در مسیرهای منطقه‌ای ادامه دهند. این هواپیما با حداکثر ظرفیت ممکن ۸۵۳ مسافر، ظرفیت ۶۶۰ مسافری ۷۴۷ بوئینگ را پس از معرفی کاهش داد.

ایرباس اولین A380 خود را در سال ۲۰۰۷ تحویل داد با هیجان زیاد برای هواپیمای جدید، انتظار موفقیت آن منجر به تبدیل شدن آن به استاندارد جهانی در سفرهای بین المللی شود. با این حال، علیرغم سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد دلاری، تنها ۲۵۱ فروند هواپیما تولید شده است، بدون برنامه ریزی بیشتر. لیست قیمت یک A380 445 میلیون دلار است، اما این تنها آغاز هزینه ای است که برای ادامه دادن آن هزینه دارد. متأسفانه برای ایرباس، هواپیماهای کم مصرف تر و روندهای در حال تغییر در صنعت باعث شد خطوط هوایی هواپیماهای دیگری را برای پر کردن ناوگان خود انتخاب کنند.

بوئینگ ۷۴۷-۸ — ۴۱۸ میلیون دلار (۲۰۲۲)

EQRoy/Shutterstock

در حالی که بوئینگ ۷۴۷ در سال ۱۹۷۰ وارد خدمت شد و مسافران بی‌شماری را در سراسر اقیانوس‌ها جابجا کرد، داستان آن هنوز به پایان نرسیده است. در سال ۲۰۰۵، پس از معرفی ایرباس A380، بوئینگ طرحی را برای نسخه اصلاح شده و بزرگ شده هواپیمای پرچمدار ۷۴۷ خود اعلام کرد. به عنوان نسل چهارم ۷۴۷، ۷۴۷-۸ جدید دارای بدنه بلندتر، طراحی بال جدید و راندمان بالاتر است. با این حال، حتی اگر این کارایی و توانایی مدل ۷۴۷ را افزایش دهد، این آخرین تکرار بوئینگ از جمبو جت خواهد بود.

پرواز در اکثر هواپیماهای ۷۴۷-۸ به شما امکان انتخاب کلاس فرست در جلو و زیر کابین خلبان را می‌دهد و در قسمت عقب، صندلی‌های تجاری و همچنین صندلی‌های تجاری اضافی در عرشه بالایی پشت خلبانان قرار دارد. طول بدنه اضافی بیش از ۷۴۷-۴۰۰ قبل از این هواپیما همچنین فضای قابل توجهی بیشتری را برای محموله در انواع هواپیماهای باری هوایی فراهم می کند. با این حال، علی‌رغم به‌روزرسانی‌های فراوان و مزایای اضافه شده این غول تجدیدنظر شده، در اوایل سال ۲۰۱۳، بوئینگ تولید خود را به دلیل کاهش تقاضا کاهش داد. کاهش تولید بیشتر در سال ۲۰۱۷ اعلام شد و در سال ۲۰۲۲، تولید به طور کامل به پایان رسید. تنها ۱۵۵ فروند تولید شد که شاید نشان دهنده این باشد که روند تغییر کرده است و نوع جدید نتوانسته نیازهای خطوط هوایی امروزی را برآورده کند. علاوه بر این، لیست قیمت ۴۱۸ میلیون دلاری آن، همراه با هزینه های عملیاتی فوق العاده بالا، آن را به سرمایه گذاری دشواری برای اطمینان از بازدهی مثبت در طول عمر هواپیما تبدیل کرده است.

Gulfstream G800

برای بهترین در سفرهای اجرایی خصوصی و شرکتی، نام گلف استریم به خوبی شناخته شده است و مترادف با کیفیت و لوکس است. برای کسانی که به خدمات هوایی خصوصی با قابلیت های دوربرد نیاز دارند، گلف استریم G800 یکی از معدود گزینه ها در این رده است. با برد ۸۰۰۰ مایل دریایی با سرعت ۰٫۸۵ ماخ، مدیران می توانند به سرعت به مقصد خود برسند، اما با مزیت اضافی داشتن یک تجربه پرواز آرام در هنگام سوار شدن به هواپیما.

با حداکثر ظرفیت مسافر ۱۹ مسافر – پیکربندی هایی با فضای بیشتر برای مسافران کمتر نیز موجود است – G800 بزرگتر از بسیاری از جت های اجرایی رقیب است. علاوه بر این، با اولین پرواز خود که در سال ۲۰۲۲ انجام شد، یکی از جدیدترین جت های موجود در بازار است. پر کردن کابین این جت از بهترین و پیچیده ترین سیستم ها و لوکس ترین قرارهای داخلی است. صندلی‌های دست‌ساز، روشنایی با وضوح بالا، تصفیه هوا با یونیزاسیون پلاسما، و بزرگ‌ترین پنجره‌های صنعت در صدر فهرست بلندبالایی از ویژگی‌های برتر از کابین خلبان تا دم هستند.

بال های آیرودینامیک جدید، همراه با موتورهای رولزرویس، راندمان G800 را برای جت های این کلاس به سطوح جدیدی می رساند، اما نکات برجسته برای صاحبان آن، مانند همیشه، توجه استثنایی به جزئیات و تجمل بی بدیل خواهد بود. . یک جت خصوصی نفیس این مالکان احتمالاً حساسیت کمتری نسبت به افزایش بهره وری و هزینه های عملیاتی کمتر دارند، زیرا قیمت ورودی حدود ۷۲ میلیون دلار است که آن را به یکی از گران ترین جت های خصوصی موجود در بازار امروز تبدیل می کند.

جت اجرایی ایرباس ACJ319 امارات — ۱۰۷ میلیون دلار (۲۰۲۳)

شرکت هوافضای اروپایی ایرباس از سال ۱۹۸۷ جت مسافربری باریک بدنه محبوب A320 خود را تولید می‌کند که در سال‌های بعد چندین گونه تولید کرد. نسخه ای با بدنه کوتاه و ظرفیت کاهش یافته در سال ۱۹۹۷ عرضه شد که بعداً برای ساخت نسخه ACJ319 برای سفرهای شرکتی خصوصی اقتباس شد. با کاهش اندازه بدنه و پیکربندی برای سفرهای شرکتی، ظرفیت جت تجاری را می توان برای هر جایی بین ۱۹ تا ۵۰ مسافر پیکربندی کرد.

با قیمت فهرست فعلی حدود ۱۰۷ میلیون دلار برای جدیدترین ACJ319neo و هزینه های عملیاتی سالانه تا ۳٫۲ میلیون دلار، فقط افراد بسیار ثروتمند می توانند یکی از این موارد را برای خود داشته باشند. با این حال، به لطف امارات، شما و هرکسی که می شناسید می توانید یکی را برای خود اجاره کنید و در ۳۰۰۰۰ فوتی تجمل را تجربه کنید. با امارات SCJ319، می‌توانید تا ۱۹ مسافر – یا حداکثر ۱۵ مسافر در یک پیکربندی برای خواب – برای سفرهای تا هشت ساعت در سوئیت‌های بزرگ و خصوصی پرواز کنید. خدمات انحصاری در محیطی سرسبز با ویژگی‌هایی مانند Wi-Fi، صفحه‌های ویدئویی ۳۲ اینچی با ۱۶۰۰ کانال، بازی‌های ویدیویی، فیلم و موسیقی از شما پذیرایی می‌شود. علاوه بر این، سرویس ناهار خوری اجرایی در دسترس است و کسانی که نیاز به سرحال شدن دارند می‌توانند در حین پرواز، مهمانان می توانند بسته به نوع گروهی که در هواپیما هستند، در سالن استراحت یا سوئیت تجاری برای کار یا بازی جمع شوند. در حالی که همه اینها ممکن است وسوسه انگیز به نظر برسد، هزینه آن ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار است. در ساعت.

بوئینگ BBJ747-8i – 500 میلیون دلار (۲۰۱۵)

هر کسی که با بوئینگ ۷۴۷ جت جامبو و ۷۴۷-۸ اصلاح شده آشنا باشد، می‌داند که هر یک هواپیمای فوق‌العاده گران قیمت هستند. اگرچه می توان یک صندلی را با یک کلاس واحد تا حداکثر ظرفیت ۶۰۵ مسافر پیکربندی کرد، بوئینگ این هواپیما را با امکاناتی برای جمعیت بسیار کمتری ارائه کرد.

جت های تجاری بوئینگ بخش شرکتی است که هواپیما را برای مشتریان خصوصی و شرکتی به بازار عرضه می کند. برای خدمت به ثروتمندترین مشتریان خود، بوئینگ BBJ-747-8i را به عنوان یکی از بزرگترین هواپیماهای خصوصی ساخته شده تا کنون ارائه کرد و چندین سفارش را قبل از بازنشستگی ۷۴۷ در سال ۲۰۲۳ انجام داد. با تعداد مسافر فقط ۱۰۰، BBJ747-8i زیاده روی و بزرگی را به حد افراط می برد.

یک هواپیمای متعلق به خانواده سلطنتی قطر در سال ۲۰۲۰ برای فروش عرضه شد و نمایی از نوع مجللی که هنگام سوار شدن به چنین هواپیمایی می توان انتظار داشت را به نمایش گذاشت. دارای پنج گالری، دو حمام اختصاصی اختصاصی، اتاق خواب اصلی، راه پله مرکزی بزرگ و یک سالن تجاری بزرگ بود. این هواپیما طوری پیکربندی شده بود که فقط ۸۹ مسافر را در خود جای دهد، با فرمانروایی آزاد برای پرسه زدن در کابین احاطه شده توسط مجلل غیرقابل تصور برای اکثر مردم. این به دنبال BBJ-747-8i دیگری بود که برای فروش در سال ۲۰۱۸ فهرست شده بود. به طور مشابه مجهز بود اما فقط برای ۷۶ مسافر پیکربندی شده بود. قیمت این فروش ها منتشر نشد. با این حال بی بی سی در سال ۲۰۱۸ گزارش داد که خانواده قطری یکی از جت های جامبوجت شخصی خود را با ارزش ۵۰۰ میلیون دلار به رئیس جمهور ترکیه هدیه کردند.

ایرباس A340-300 — 425 میلیون دلار (۲۰۱۲)

ایرباس هواپیمای باریک بدنه A340 خود را در سال ۱۹۸۲ در دو نوع کوتاه تر A340-200 و بلندتر A340-300 عرضه کرد. این محصول با قابلیت حمل ۲۹۰ مسافر، خود را به عنوان بخشی موفق از خانواده هواپیماهای ایرباس ثابت کرده است. A340 با چهار موتور توربوفن CFM قادر به پروازهای بسیار طولانی است و از زمان معرفی مورد علاقه شرکت های بین المللی بوده است.

علیشیر عثمانوف که اصالتاً اهل ازبکستان در اتحاد جماهیر شوروی بود و قبل از گام برداشتن در دوران پرآشوب روسیه پس از فروپاشی شوروی، ابتدا از طریق بوروکراسی اتحاد جماهیر شوروی بالا رفت، به یکی از ثروتمندترین افراد روی کره زمین تبدیل شد. عثمانوف با میلیاردها ثروتی که از مالکیت در معادن و مخابرات روسیه به دست می‌آید، می‌تواند تقریباً هر آنچه را که می‌خواهد بخرد. در سال ۲۰۱۲، این یک هواپیمای ایرباس A340-300 بود. Haute Living در آن زمان گزارش داد که او این هواپیما را به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار خریداری کرده است. با این حال، این فقط قیمت خرید بود و تبدیل آن به یک جت خصوصی یک سرمایه گذاری گسترده خواهد بود. فضای داخلی به طرز مجللی با صندلی های مخملی، مواد درجه یک، و فضاهایی برای کار مانند میز کنفرانس تزئین شده است. علاوه بر این، الیگارش برای یک سیستم امنیتی پیشرفته و پیشرفته ضد تروریستی و یک “اتاق وحشت” که قادر به پشتیبانی از ۱۱ نفر به مدت پنج روز در صورت سقوط هواپیما بود، هجوم آورد.

عثمانوف در حال حاضر در فهرست الیگارشی های تحریم شده، ناشی از حمله روسیه به اوکراین است. ایرباس از جمله دارایی هایی است که هدف توقیف قرار گرفته است و وزارت خزانه داری آمریکا که وظیفه اعمال تحریم ها را بر عهده دارد، ارزش آن را بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می کند.

فقط ایرباس ACJ350

سازنده هوافضا ایرباس که به خاطر طیف وسیعی از هواپیماهای تجاری خود که روزانه میلیون ها نفر را در سراسر جهان پرواز می دهند، شناخته شده است، همچنین هواپیماهای خود را برای مشتریان شرکتی و خصوصی به بازار عرضه می کند. برخلاف یک شرکت هواپیمایی، که باید با پرواز با بیشترین تعداد مسافر در هر پرواز معین، سود را به حداکثر برساند، نیازهای خریدار شرکتی اساساً متفاوت است. برای آنها، به حداقل رساندن زمان سفر و اطمینان از بهترین راحتی ممکن و استراحت بین قرارها، ملاحظات اصلی است. بنابراین، ایرباس چندین هواپیما را در چندین پیکربندی ارائه می دهد که تنها بخشی از مسافران یک هواپیما را در خود جای می دهند.

بزرگترین و گران ترین ایرباس شرکت جت ACJ350 XWB آن است. این نسخه هوانوردی خصوصی است هواپیمای بین قاره ای پهن پیکر A350. در حالی که نسخه هواپیمای این هواپیما می تواند نزدیک به ۵۰۰ مسافر را در خود جای دهد، ACJ350 XWB برای ۲۵ نفر به اضافه خدمه مجهز است. این گروه انحصاری از آگهی‌ها، صندلی‌های بزرگ و راحت، اتاق غذاخوری/کنفرانس با میز بزرگ و فضای استراحت با مبل‌ها، و برای افراد بسیار خوش‌شانس در بالای سلسله مراتب، یک اتاق خواب خصوصی با یک دفتر کار متصل و حمام جادار این واقعاً مانند یک آپارتمان / دفتر در آسمان است.

با فضای بسیار زیاد برای افراد کم، انحصاری بودن جزییات اساسی است. این انحصار، همانطور که همیشه انجام می شود، با قیمتی همراه است. این هواپیما در حال حاضر توسط ایرباس با قیمت ۳۱۷ میلیون دلار عرضه می شود، که به این معنی است که متقاعد کردن هیئت مدیره برای تایید خرید می تواند دشوار باشد.


منبع: https://www.slashgear.com/1497829/most-expensive-commercial-passenger-jets-ever-built/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *