Aditya-L1 اولین شراره خورشیدی پرانرژی خود را می گیرد: این برای ماموریت و ISRO چه معنایی دارد

Aditya-L1 اولین شراره خورشیدی پرانرژی خود را می گیرد: این برای ماموریت و ISRO چه معنایی دارد

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) نقطه عطف قابل توجهی را در مأموریت کاوشگر خورشیدی Aditya L1 خود ثبت کرده است زیرا با موفقیت اولین شعله خورشیدی پرانرژی خود را در اشعه ایکس ثبت کرد. این دستاورد در طول اولین پنجره مشاهده ماموریت، از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۲۲:۰۰ به وقت هماهنگ جهانی (UT) در ۲۹ اکتبر ۲۰۲۳ انجام شد.

داده های پیشگام توسط طیف سنج اشعه ایکس مداری با انرژی L1 (HEL1OS) در فضاپیمای Aditya-L1 ثبت شد. ISRO این اعلامیه را از طریق پستی در یک پلتفرم رسانه اجتماعی در روز سه‌شنبه اعلام کرد و مطابقت داده‌های ثبت‌شده با منحنی‌های نور پرتو ایکس ارائه‌شده توسط «ماهواره محیطی عملیاتی زمین‌ایستا» (GOES) NOAA را برجسته کرد. ماهواره GOES که توسط اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده (NOAA) اداره می شود، نقش های حیاتی در پیش بینی آب و هوا، ردیابی طوفان های شدید و تحقیقات هواشناسی ایفا می کند.

ابزار HEL1OS ماموریت Aditya L1 که در محدوده وسیع انرژی پرتو ایکس ۱۰ تا ۱۵۰ کو کار می کند، به مطالعه فعالیت های شعله ور خورشید در خورشید اختصاص دارد. این به طور ویژه برای ضبط فاز تکانشی شراره های خورشیدی طراحی شده است که با انتشار انرژی ناگهانی و انفجاری مشخص می شود. این رویدادها از لحاظ تاریخی چالش هایی را برای توصیف و درک، به ویژه در طول انتشارات تکانشی اولیه آنها ایجاد کرده اند. HEL1OS، مجهز به آشکارسازهایی است که قادر به رسیدگی به این چالش‌ها هستند، اندازه‌گیری‌های طیفی و وضوح زمانی بالایی را ارائه می‌دهند.

HEL1OS عملیات خود را در ۲۷ اکتبر آغاز کرد و به طور فعال خورشید را برای فعالیت های پرتو ایکس سخت، یک جزء حیاتی از ماموریت Aditya L1، زیر نظر گرفت. HEL1OS توسط گروه نجوم فضایی مرکز ماهواره ای UR Rao، ISRO، بنگالورو توسعه یافته است.

اهمیت مطالعه شراره های خورشیدی و دیگر پدیده های آب و هوای فضا را نمی توان دست کم گرفت. این رویدادها دارای پتانسیل تأثیر قابل توجهی بر زندگی بر روی زمین هستند و بر سیستم های قدرت، سیستم های ارتباطی ماهواره ای و ارتباطات رادیویی تأثیر می گذارند. در بدترین سناریوها، آنها می توانند به خاموشی های گسترده منجر شوند که بخش بزرگی از زمین را برای مدت طولانی مختل می کند. بررسی شراره های خورشیدی و فعالیت های خورشیدی برای آماده سازی بهتر و کاهش چنین خطراتی حیاتی است.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/aditya-l1-catches-its-first-high-energy-solar-flare-what-this-means-for-the-mission-and-isro-13362672.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *