Chanpeng Zhao با نام مستعار CZ از Binance کیست، آخرین «تزار ارز دیجیتال» که از مهلکه خارج شده است

بر اساس گزارش رویترز، چانگ پنگ ژائو، که به طور گسترده با نام CZ شناخته می شود، بنیانگذار و مدیر عامل بایننس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، پس از اعتراف به گناهکاری به دلیل نقض قوانین ضد پولشویی ایالات متحده، از سمت خود استعفا داده است.

این توسعه پس از توافق ۴٫۳ میلیارد دلاری در دادگاه سیاتل در ۲۱ نوامبر انجام شد که ژائو با پرداخت شخصی ۵۰ میلیون دلاری موافقت کرد که یکی از بزرگترین جریمه های شرکتی در تاریخ ایالات متحده است.

به عنوان بخشی از تسویه حساب، بایننس قرار است ۱٫۸۱ میلیارد دلار ظرف ۱۵ ماه بپردازد و پس از آن ۲٫۵۱ میلیارد دلار دیگر مصادره شود. علیرغم شکست قابل توجه بخش ارزهای دیجیتال، کارشناسان حقوقی این معامله را به عنوان یک نتیجه مطلوب برای شخص ژائو می دانند که به او اجازه می دهد ثروت و سهام خود را در بایننس حفظ کند، اگرچه او هیچ کنترلی بر پلتفرم نخواهد داشت.

بایننس به سرعت به بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال تحت رهبری ژائو تبدیل شد و او را به ثروتمندترین فرد در این بخش تبدیل کرد. و با آن، CZ یک کیش شخصیتی در اطراف خود ایجاد کرد. برای پیروان واقعی و کارکنانش، او چیزی کمتر از یک ستاره راک بود – یک منزوی اما یک شخصیت بسیار مهم، یک نابغه ظاهراً مغرور و شبیه انیشتین در دنیای رمزارزها. با این حال، او همیشه این چهره ستاره راک نبود. مانند بسیاری از تایتان های کریپتو، خاستگاه ژائو در کریپتو به عنوان یک مرد ساده شروع شد که به فناوری و اینترنت علاقه داشت.

CZ کیست؟

ژائو که در استان جیانگ سو چین به دنیا آمد، ویژگی‌های سفر زندگی ژائو را انعطاف‌پذیری و دنبال کردن نوآوری‌های تکنولوژیکی دانست.

در سال ۱۹۸۹، در سن ۱۲ سالگی، خانواده ژائو به ونکوور، کانادا نقل مکان کردند و پس از اینکه پدرش، استاد دانشگاه، در جریان انقلاب فرهنگی چین با چالش‌هایی مواجه شد، به دنبال زندگی جدیدی بودند. مواجهه ژائو با فناوری خیلی زود آغاز شد و بعداً در دانشگاه مک گیل در رشته علوم کامپیوتر تحصیل کرد. به زودی، ژائو وارد عرصه حرفه ای شد و تجربه ساخت سیستم های تجاری در نیویورک و توکیو را به دست آورد.

ورود به کریپتو

یورش او به دنیای ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۳ در طی یک بازی پوکر در شانگهای رخ داد، جایی که بازیکنان همکار به او توصیه کردند روی بیت کوین سرمایه گذاری کند. متعاقباً، ژائو آپارتمان خود را به بیت کوین فروخت و شروعی برای مشارکت عمیق او در فضای کریپتو بود.

ژائو قبل از تأسیس بایننس در سال ۲۰۱۷ در شرکت‌های رمزنگاری OKCoin و Blockchain.info کار می‌کرد. بایننس، مجموعه ای از دودویی و مالی، به سرعت رشد کرد و به بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در سطح جهان تحت رهبری ژائو تبدیل شد. بایننس که به دلیل رابط کاربر پسند و طیف گسترده ای از ارزهای رمزپایه پشتیبانی شده شناخته شده است، نقش مهمی در شکل دادن به صنعت کریپتو ایفا کرد.

یک غول رمزنگاری

چشم انداز کارآفرینی و رهبری استراتژیک چانگ پنگ ژائو او را به یکی از ثروتمندترین افراد در بخش ارزهای دیجیتال تبدیل کرد. بر اساس شاخص میلیاردر بلومبرگ، ژائو در اوج خود با ۲۳٫۵ میلیارد دلار ثروت در میان ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفت.

سقوط از فیض

ژائو با یک پرونده پرمخاطب مرتبط با اتهامات پولشویی مرتبط بوده است. بایننس از سال ۲۰۲۱ تحت تحقیقات وزارت دادگستری ایالات متحده بوده است و کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده اوایل سال جاری شکایت جداگانه ای علیه صرافی و CZ ارائه کرد.

به عنوان بخشی از تسویه حساب، ژائو با پرداخت شخصی ۵۰ میلیون دلاری موافقت کرد و از سمت خود به عنوان مدیرعامل کنار رفت. این پرونده ناشی از نقض ادعایی بایننس از مقررات ضد پولشویی است که نگرانی هایی را در مورد شیوه های انطباق صرافی ایجاد کرده است. تسویه حساب یکی از بزرگترین جریمه های شرکتی در تاریخ ایالات متحده است.

علی‌رغم چالش‌های اخیر، از جمله استعفای ژائو به دنبال اعتراف گناه در رابطه با قوانین ضد پولشویی ایالات متحده و تسویه حساب اساسی، تأثیر او بر چشم‌انداز ارزهای دیجیتال غیرقابل حذف باقی مانده است. سفر ژائو منعکس کننده قدرت دگرگون کننده فناوری بلاک چین و تکامل پویای صنعت کریپتو در دهه گذشته است.

(با نظر آژانس ها)


منبع: https://www.firstpost.com/tech/who-is-binances-chanpeng-zhao-or-cz-the-latest-crypto-titan-to-fall-from-grace-13416272.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *