IBM از سلاح نه چندان محرمانه دیگر AMD برای ارائه یک تراشه شبیه به مغز دیگر استفاده کرد – NorthPole سریعتر است و انرژی کمتری نسبت به بهترین پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی انویدیا مصرف می کند و این تنها آغاز است.

IBM از سلاح نه چندان محرمانه دیگر AMD برای ارائه یک تراشه شبیه به مغز دیگر استفاده کرد – NorthPole سریعتر است و انرژی کمتری نسبت به بهترین پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی انویدیا مصرف می کند و این تنها آغاز است.

تراشه NorthPole آی‌بی‌ام – نزدیک به ده سال در ساخت – از قدرتی به قوت خود می‌رود و با انتشار مجموعه‌ای از نتایج محک‌زنی فوق‌العاده توسط محققان در مجله Science، به نقطه عطف جدیدی دست یافت.

تراشه ۱۲ نانومتری که بر اساس معماری TrueNorth ساخته شده است، ۲۵ برابر بیشتر از پردازنده های گرافیکی ۱۲ نانومتری و پردازنده های ۱۴ نانومتری استفاده می شود. این بر اساس آزمایش روی مدل ResNet-50 است و به عنوان تعداد فریم های تفسیر شده در هر ژول توان اندازه گیری شد.

به گفته IBM، NorthPole از نظر تأخیر و فضای مورد نیاز برای محاسبه بسیار بهتر است و از تمام معماری‌های اصلی، از جمله GPU که با استفاده از فرآیند ۴ نانومتری پیاده‌سازی شده است، بهتر عمل می‌کند.

ادغام قدرت محاسباتی با حافظه

چگونه موفق به دستیابی به چنین نتایجی می شود؟ حافظه به جای اتصال جداگانه روی تراشه است – در هر یک از ۲۵۶ هسته روی تراشه تعبیه شده است. قطب شمال همچنین شامل ۲۲ میلیارد ترانزیستور است و هسته های آن می توانند ۲۰۴۸ اپراتور را در هر هسته انجام دهند.

بنا به گفته این شرکت، معماری آن تنگنای Von Neumann را حذف می کند، که حول تاخیرهای ناشی از نیاز به انتقال داده بین CPU و RAM در اکثر سیستم ها می چرخد. در نتیجه، می تواند بسیار سریعتر از بهترین پردازنده های گرافیکی از جمله بهترین کارت‌های گرافیک مبتنی بر هوش مصنوعی توسط Nvidia.

دارمندرا مودا از تحقیقات IBM می گوید: از نظر معماری، قطب شمال مرز بین محاسبات و حافظه را محو می کند. در سطح تک تک هسته ها، قطب شمال به عنوان حافظه نزدیک به محاسبات ظاهر می شود و از بیرون تراشه، در سطح ورودی-خروجی، به عنوان یک حافظه فعال ظاهر می شود.

AMD همچنین از مفهوم ترکیب حافظه و محاسبات بر روی یک جزء بهره برده است. بر اساس موضوع پردازنده در حافظه (PIM)، Xilinx ماه گذشته کارت Virtex XCVU7P خود را به نمایش گذاشتکه دارای هشت ماژول شتاب دهنده در حافظه (AiM) بود.

IBM که حافظه را به هر هسته محاسباتی در تراشه قطب شمال خود اضافه می کند، این مؤلفه را برای موارد استفاده از هوش مصنوعی نوظهور، از جمله استفاده های مرتبط با بینایی رایانه، عالی می بیند. همچنین بر روی پردازش زبان طبیعی و تشخیص گفتار آزمایش شد. NorthPole همچنین برای کاربردهای لبه‌ای مناسب است که به حجم عظیمی از پردازش داده در زمان واقعی نیاز دارند.

بیشتر از TechRadar Pro


منبع: https://www.techradar.com/pro/ibm-used-amds-other-not-so-secret-weapon-to-deliver-yet-another-brain-like-chip-northpole-is-faster-and-uses-less-energy-than-nvidias-best-ai-gpu-and-its-only-the-beginning

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *