به روز رسانی Chandrayaan-3: ISRO رستاخیز Vikram Lander و Pragyan Rover را به تعویق انداخت

به نظر می رسد مردم هند باید یک روز دیگر منتظر بمانند تا دریابند که آیا می توان لندر ویکرام و مریخ نورد پراگیان را به زندگی بازگرداند یا خیر.

ISRO اعلام کرده است که امروز تلاشی برای احیای کاوشگر و مریخ نورد ماموریت Chandrayaan 3 نخواهد کرد و در عوض سعی خواهد کرد پس از یک روز رستاخیز را انجام دهد.

نیلش دسای، مدیر مرکز کاربردهای فضایی، از تاخیر جزئی در فعال شدن مجدد مریخ نورد پراگیان و فرودگر ویکرام خبر داد. در ابتدا قرار بر این بود که عصر روز ۲۲ سپتامبر دوباره فعال شوند، اما بنا به دلایلی، این فعال سازی مجدد در تاریخ ۲۳ سپتامبر انجام خواهد شد.

این دو جزء ماموریت، فرودگر Vikram و مریخ نورد پراگیان، ابتدا در ۲۳ آگوست بر سطح ماه فرود آمدند.

پس از انجام آزمایش های مختلف بر روی سطح ماه، هر دو مریخ نورد و فرودگر در اوایل این ماه در حالت خواب قرار گرفتند. مریخ نورد در ۲ سپتامبر وارد حالت خواب شد و پس از آن کاوشگر در ۴ سپتامبر وارد حالت خواب شد.

در طول مرحله عملیاتی خود، هر دو کاوشگر ویکرام و مریخ نورد پراگیان یک سری آزمایش در ماه انجام دادند. مریخ نورد پراگیان، به ویژه، مسافتی بیش از ۱۰۰ متر را از سطح ماه طی کرد و تأییدی بر وجود گوگرد (S) در سطح ماه در نزدیکی قطب جنوب بود.

به طور همزمان، فرودگر Vikram اندازه گیری های پیشگامانه ای از محیط پلاسمای ماه در منطقه نزدیک به سطح بر روی منطقه قطب جنوب انجام داد.

در ابتدا، سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) برنامه ریزی کرده بود که مریخ نورد مسافتی بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ متر را طی کند. با این حال، به دلیل شرایط یا چالش های خاص، مریخ نورد تاکنون تنها ۱۰۵ متر مسافت را طی کرده است.

با این وجود، این مأموریت از اهداف خود فراتر رفته است، و فرودگر Vikram با موفقیت آزمایش پرش را روی ماه انجام داد، نقطه عطف مهمی با پیامدهایی برای ماموریت‌های ماه آینده و اکتشافات انسانی.

قبل از قرار گرفتن در حالت خواب، این مأموریت اطمینان حاصل کرد که صفحات خورشیدی برای گرفتن اولین نور در سپیده دم جهت گیری شده اند و باتری ها که با نور خورشید تغذیه می شوند، به طور کامل شارژ می شوند.

اگر اجزای فضاپیما مطابق برنامه ریزی شده پاسخ دهند و دوباره شارژ شوند، به ماموریت عمر طولانی اعطا می شود. این گسترش دانشمندان را قادر می‌سازد تا نمونه‌های بیشتری را جمع‌آوری کرده و به اکتشاف خود در سطح ماه ادامه دهند و درک ما از ماه را بیشتر غنی‌تر کند.

جدول زمانی ماموریت های Chandryan-3

۱۴ جولای: ISRO ماموریت Chandrayaan-3 را با موفقیت به مدار زمین خود پرتاب کرد
۳۱ جولای: Chandrayaan-3 در نهایت پس از چند گردش به دور زمین به سمت ماه رانده می شود.
۵ آگوست: ISRO چاندرایان-۳ را در مداری به دور ماه قرار می دهد
۱۷ آگوست: ماژول لندر Vikram از واحد پیشران Chandrayaan-3 جدا می شود
۱۸ آگوست: Vikram Lander در سفر نهایی خود به ماه شروع به خارج شدن از مدار می کند.
۲۳ آگوست: ISRO تاریخ می آفریند، فرودگر Vikram Chandrayaan-3 نرم بر روی قطب جنوب قمری فرود می آید. مریخ نورد پراگیان مستقر می شود.
۶ آگوست: ISRO اعلام می کند که هر سه هدف اصلی ماموریت Chandrayaan-3 موفقیت آمیز است
۲ سپتامبر: پراگیان روور به خواب رفت
۴ سپتامبر: Vikram Lander دومین فرود نرم را انجام می دهد
۴ سپتامبر: ویکرام لندر به خواب رفت
۲۲ سپتامبر: ISRO تلاش می کند Vikram Lander و Pragyan Rover را احیا کند


منبع: https://www.firstpost.com/tech/news-analysis/chandrayaan-3-update-isro-postpones-vikram-lander-pragyan-rover-resurrection-13157882.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *