تنها ۵ درصد از ۲۲ میلیارد دلار بودجه VC برای هوش مصنوعی مولد به اروپا اختصاص یافت

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی شرکت‌های نوپا، استارت‌آپ‌های اروپایی تنها یک میلیارد دلار از ۲۲ میلیارد یورویی که VCها از سال ۲۰۱۹ روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به دست آورده‌اند. اتاق فروش.

جای تعجب نیست که شرکت های آمریکایی بخش عمده ای از پول را جذب کردند. ۲۰ میلیارد دلار – ۸۹ درصد کل کل جهان – به ایالات متحده رفت استارت آپ ها. همتایان آسیایی آنها تنها ۷۹۰ میلیون دلار جمع آوری کردند، در حالی که بقیه کشورهای جهان روی هم فقط ۴۵۴ میلیون دلار به دست آوردند. جمع‌آوری داده‌های Dealroom در تاریخ پایان یافت ۱۰ جولای ۲۰۲۳٫

تسلط ایالات متحده تا حدی با ظهور OpenAI. این شرکت از زمان راه‌اندازی ChatGPT که جرقه‌ای برای تولید آن ایجاد کرد، یکی از عزیزان VC بوده است هوش مصنوعی رونق سرمایه گذاران خطرپذیر نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار به شرکت مستقر در سانفرانسیسکو ریختند.

OpenAI همچنین نام پیشرو در بخش مدل سازان Dealroom است که بیش از ۶۰٪ از کل بودجه VC برای GenAI را تشکیل می دهد. دیگر بازیگران بزرگ در این زمینه عبارتند از Anthropic، Adept AI، Inflection AI و Aleph Alpha. بخش های بعدی که بیشترین بودجه را دریافت می کنند، برنامه ها و زیرساخت ها هستند.

منطقه خلیج، جایی که OpenAI در آن مستقر است، به مرکز هوش مصنوعی مولد تبدیل شده است. VC ها بیش از ۱۸ میلیارد دلار به استارتاپ های منطقه اختصاص دادند. شهرهای پیشرو بعدی در این بخش نیویورک (۶۷۶ میلیون دلار) و تل آویو (۴۳۳ میلیون دلار) بودند.

خارج از سه رتبه برتر، چشم انداز برای اروپا بسیار روشن تر است.

لندن در رده بندی رتبه چهارم را به خود اختصاص داد. استارت‌آپ‌های GenAI در پایتخت بریتانیا حدود ۳۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کردند که منجر به سرمایه‌گذاری ۱۰۱ میلیون دلاری در Stability AI شد که مدل Stable Diffusion متن به تصویر را می‌سازد. سه شهر اروپایی در میان ۱۰ شهر برتر قرار گرفتند: برلین (۱۴۱ میلیون دلار)، آمستردام (۲۳۸ میلیون دلار) و استکهلم (۱۰۰ میلیون دلار).


منبع: https://thenextweb.com/news/generative-ai-vc-funding-european-startups

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *