“سناتور منتخب”: سنای ایالات متحده از ایلان ماسک به دلیل نفوذ وی در جنگ روسیه و اوکراین تحقیق می کند.

ایلان ماسک احتمالاً بزرگترین غول فناوری در حال حاضر روی کره زمین است. با این حال، اتفاقاً او تأثیر زیادی بر تعدادی از امور جهانی دارد. جدیدترین نمونه این است که او چگونه بر جنگ جاری روسیه و اوکراین تأثیر گذاشت.

کمیته نیروهای مسلح سنا در حال آغاز تحقیقات درباره نگرانی های امنیت ملی ناشی از نفوذ ماسک بر جنگ روسیه و اوکراین است.

تأثیر ماسک در جنگ روسیه و اوکراین

این در حالی است که ماسک تصمیم گرفت شبکه ماهواره‌ای استارلینک خود را از کمک به حمله اوکراینی به کشتی‌های جنگی روسیه در نزدیکی ساحل کریمه منع کند.

به گفته مقامات پنتاگون که در مقاله نیویورکر نقل شده است، چندین مقام بلندپایه ایلان ماسک را تقریباً شبیه یک “مقام غیر منتخب یا یک سناتور غیر منتخب” می بینند. آنها همچنین نگران دیدگاه های او در مورد ولادیمیر پوتین هستند. این گزارش همچنین بر نقش حیاتی ماهواره های استارلینک اسپیس ایکس در وضعیت اوکراین تاکید می کند.

به دلیل افشای این گزارش بود که پدر ماسک، ارول ماسک گفته است که احتمال ترور ایلان وجود دارد.

رئیس جک رید با استناد به «مسائل جدی مسئولیت امنیت ملی» که در گزارش‌های مربوط به در دسترس نبودن استارلینک برای عملیات اوکراین مطرح شده، این تحقیقات را اعلام کرد. رید تاکید کرد که کمیته به طور فعال در حال بررسی وضعیت از زوایای مختلف است.

کنترل ماسک بر اسپیس ایکس مشکلاتی را ایجاد می کند

اسپیس ایکس به رهبری ایلان ماسک به یکی از پیمانکاران بزرگ ایالات متحده تبدیل شده است که پرتاب ماهواره های جاسوسی برای وزارت دفاع و راه اندازی شبکه Starlink را انجام می دهد. تا کنون، اسپیس ایکس پاسخی به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این مورد ارائه نکرده است.

رید تصریح کرد که تحقیقات کمیته شامل بررسی گسترده‌تری از بازار ماهواره، قراردادهای دولتی و نقش مهم ماسک و شرکتش در این زمینه‌ها می‌شود.

سئوالاتی توسط رید و سایر سناتورها در مورد اینکه چرا تصمیم در مورد استفاده از Starlink توسط یک فرد خصوصی به جای یک مقام دولتی گرفته شده است، مطرح شده است. رید تاکید کرد که وقتی صحبت از امنیت ملی آمریکا می شود، هیچ شهروند خصوصی از جمله ایلان ماسک نباید حرف آخر را بزند.

یک وضعیت به هم ریخته

سناتورهای دموکرات در کمیته، از جمله جین شاهین و الیزابت وارن، به دنبال پاسخ از وزارت دفاع در مورد دخالت ماسک در تصمیم گیری در مورد زمان دسترسی اوکراین به شبکه ماهواره ای هستند. آنها قصد دارند نامه ای به لوید آستین وزیر دفاع بفرستند و جزئیاتی در مورد فعالیت های استارلینک و ماسک در اوکراین بخواهند.

شاهین ناامیدی خود را ابراز کرد و خاطرنشان کرد که در جریان جلسات توجیهی اطلاعات محرمانه درخواست کرده است اما هنوز پاسخ های رضایت بخشی دریافت نکرده است.

شایان ذکر است که در زمان درخواست اولیه اوکراین، پروژه استارلینک ایلان ماسک هیچ بودجه ای از سوی ایالات متحده برای عملیات در اوکراین دریافت نکرد، اگرچه در حال حاضر با بودجه پنتاگون پشتیبانی می شود.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/news-analysis/unelected-senator-us-senate-to-investigate-elon-musk-over-his-influence-in-the-russia-ukraine-war-13128602.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *