هوش مصنوعی، ایکس، یهود ستیزی: این چیزی است که نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو و ایلان ماسک در جلسه خود در مورد آن صحبت کردند.

هوش مصنوعی، ایکس، یهود ستیزی: این چیزی است که نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو و ایلان ماسک در جلسه خود در مورد آن صحبت کردند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سفر خود به آمریکا را با توقفی در کالیفرنیا آغاز کرد تا با ایلان ماسک میلیاردر، مغز پشت پلتفرم رسانه اجتماعی X، گفتگو کند. یک رویداد پخش زنده که در روز دوشنبه جمعیت زیادی را به خود جلب نکرد.

این دیدار پرمخاطب با اتهاماتی مبنی بر اینکه ماسک به اندازه کافی برای مبارزه با پیام های یهودی ستیز در X انجام نداده است، همزمان شد، در حالی که نتانیاهو با مخالفت در سیاست داخلی و بین المللی روبرو شد. در خارج از کارخانه تسلا در فرمونت، کالیفرنیا، جایی که آنها با یکدیگر ملاقات کردند، معترضان تجمع کرده بودند و این جنجال را برجسته کردند.

مدیرعامل تسلا همچنین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را روز دوشنبه در جریان سفر خود به ایالات متحده از کارخانه تسلا در فرمونت کالیفرنیا بازدید کرد.

نتانیاهو و همسرش از ماسک مروری بر پیشرفت‌های این شرکت و مدل‌های مختلف دریافت کردند و روند تولید و مونتاژ خودروهای برقی پیشرفته را مشاهده کردند.

پس از آن، نخست وزیر نتانیاهو و همسرش همراه با ماسک سوار بر خودروی مبتکرانه «سایبرتراک» شدند که هنوز به بازار عرضه نشده است.

دستور کار رسمی حول محور هوش مصنوعی می چرخید و نتانیاهو و مدیرعامل تسلا به طور کلی بر لزوم تعادل بین مزایای آن با خطرات اجتماعی توافق داشتند. آنها درباره اهمیت توافق کشورهای همفکر بر روی دستورالعمل های اخلاقی برای تقویت فناوری و در عین حال کنترل آن بحث کردند. اما آنها همچنین به ضرورت برخورد با بازیگران سرکش در سطح جهانی اذعان داشتند.

گفتگوی آنها به زودی به قلمرو آزادی بیان و یهودستیزی کشیده شد و نتانیاهو ماسک را تشویق کرد تا تعادلی را در متمم اول قانون اساسی برای مبارزه با یهودستیزی و نفرت در پلت فرم رسانه های اجتماعی خود بیابد.

ماسک اشاره کرد که با ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون پست روزانه در X، برخی از آنها قطعا توهین آمیز هستند. او تاکید کرد که سیاست X ترویج یا تشدید سخنان نفرت انگیز نیست. تحت رهبری ماسک، توییتر سابق قوانین خود را به گونه‌ای تغییر داد که پست‌های اعتراض‌آمیز معمولاً حذف نمی‌شوند، اما دید کمتری دارند و کاربران را ملزم می‌کند که فعالانه آنها را جستجو کنند. ماسک این رویکرد را «آزادی بیان، نه آزادی دسترسی» نامید.

ماسک با اتهاماتی مبنی بر تحمل محتوای یهودی ستیزانه در X، به ویژه از سوی اتحادیه ضد افترا (ADL)، یک سازمان برجسته حقوق مدنی یهودی، مواجه شده است. او متهم به «تقویت» پیام‌های نئونازی‌ها و برتری‌طلبان سفیدپوست از طریق تعامل با آن‌ها در X شده است. ماسک با این ادعاها مخالفت کرد و گفت که ADL با برچسب زدن دروغین به عنوان یهودستیز به شهرت X می‌کوشد. او همچنین اشاره کرد که ADL مسئول کاهش قابل توجه درآمد X است. شایان ذکر است که ADL به همراه سایر گروه‌ها از شرکت‌ها خواسته بود که تبلیغات خود در توییتر را زمانی که ماسک این پلتفرم را خریداری کرد متوقف کنند. با این حال، تحلیلگرانی که توییتر را دنبال می‌کنند، پیشنهاد کرده‌اند که تغییرات شدید ماسک در پلتفرم، از جمله تغییر نام آن به X، به کاهش علاقه تبلیغ‌کنندگان کمک کرده است.

اخیرا ماسک همچنین نظراتی را در مورد سازمان جورج سوروس منتشر کرده است که نشان می دهد هدف آن تضعیف تمدن غرب است. سوروس، نیکوکار معروف، میلیاردها دلار به اهداف لیبرال و ضد استبدادی در سراسر جهان کمک کرده است و سال ها هدف حملات یهودی ستیز و تئوری های توطئه بوده است.

دیدار نتانیاهو به طور قابل توجهی حول محور ماسک بود و شامل نمایش فناوری خودران بود. برنامه های سفر معمولی دره سیلیکون برای بازدید از رهبران سیاسی معمولاً شامل جلساتی با شرکت های فناوری بزرگ مانند اپل، گوگل یا متا می شود.

پس از کالیفرنیا، نتانیاهو قرار بود به نیویورک سفر کند تا در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند و با رهبران جهان از جمله جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیدار کند. در این دیدارها اولاف شولز، صدراعظم آلمان، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد حضور خواهند داشت.

صدها هزار اسرائیلی به مدت ۹ ماه در اعتراض به طرح نتانیاهو برای اصلاح سیستم قضایی اسرائیل شرکت کرده بودند. این اعتراضات با تظاهرات مهاجران اسرائیلی در جریان دیدارهای نتانیاهو و دیگر مقامات دولتی، توجه بین المللی را به خود جلب کرده بود.

در خارج از کارخانه تسلا در فرمونت، تظاهراتی که توسط UnXeptable، گروهی که توسط مهاجران اسرائیلی حمایت از دموکراسی در اسرائیل تأسیس شده بود، برگزار شد. هدف سازمان‌دهندگان این بود که با معترضان در اسرائیل همبستگی نشان دهند و مخالفت خود را با سیاست‌های نتانیاهو ابراز کنند، سیاست‌هایی که به نظر آنها تفرقه‌انگیز بود.

ماسک در واکنش به اعتراضات و واکنش‌هایی که برای میزبانی از نتانیاهو با آن مواجه شد، از نخست‌وزیر خواست تا در جلسه خود درباره برنامه‌های اصلاحات قضایی خود صحبت کند.

طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو با هدف کاهش قدرت قضات غیرمنتخب، که او و حامیانش آنها را بیش از حد لیبرال و مداخله گر می دانستند، انجام شد. منتقدان استدلال می کردند که این طرح نشان دهنده قدرتی است که کنترل ها و توازن ها را از بین می برد و به طور بالقوه منجر به حکومت استبدادی می شود. به طور قابل توجهی، چهره‌هایی در جامعه با نفوذ اسرائیل در فناوری پیشرفته به طور فعال در اعتراضات شرکت داشتند و تأکید می‌کردند که تضعیف قوه قضاییه به محیط تجاری کشور آسیب می‌رساند و سرمایه‌گذاری خارجی را متوقف می‌کند. این امر با کاهش ارزش پول اسراییل، شیکل، که نشان دهنده کاهش سرمایه گذاری خارجی بود، نشان داد.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/news-analysis/ai-x-anti-semitism-heres-what-israel-pm-netanyahu-and-elon-musk-spoke-about-at-their-meeting-13140312.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *