چرا کولر گازی یخ می‌زند؟ راهکار چیست؟

هنگامی که متوجه یخ‌زدگی کولر خود می‌شوید، باید فوراً نسبت به یخ‌زدایی آن اقدام کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. در ادامه سه مرحله برای رفع یخ‌زدگی آورده شده است:

مرحله اول – آب‌کردن یخ

یخ‌زدایی کولر بسته به میزان یخ تشکیل‌شده می‌تواند بین ۱ تا ۲۴ ساعت طول بکشد. در اولین قدم، باید ترموستات (پایشگر دما) خود را از حالت خنک‌کردن (cool) به خاموش (off) تغییر حالت دهید. کویل‌های یخ‌زده به‌عنوان یکی از ارزشمندترین و گران‌ترین بخش‌های کولر، شاید برای کمپرسور شما خطرناک باشد.

برای آب‌کردن یخ، فن کولر را روشن کنید. دمیدن هوای گرم به کویل‌های کولر یخ‌زده کمک می‌کند و در نتیجه کل فرآیند یخ‌زدایی را سرعت می‌بخشد.

با این‌حال، اگر متوجه یخ‌زدگی روی فن‌ها نیز شدید، از حالت فن استفاده نکنید. صبور باشید؛ چراکه آب‌شدن یخ طولانی‌تر خواهد شد. سعی نکنید یخ را با یک جسم تیز بشکنید؛ زیرا می‌تواند به قطعات کولر آسیب برساند.

اگر می‌خواهید یخ کولر گازی سریع آب شود، می‌توانید از سشوار استفاده کنید. اگر متوجه شدید که آب بیرون از ظرف تخلیه (drain pan) چکه می‌کند و وارد لوله‌ها و سایر قسمت‌ها می‌شود، از جاروبرقی مرطوب و خشک برای تمیزکردن آن استفاده کنید. ممکن است قسمت‌های داخلی دیگری هم وجود داشته باشند که از آن‌ها آب نشت کند، اما کویل‌های اواپراتور یخ‌زده یکی از دلایل اصلی هستند.

مرحله دوم – خشک‌کردن کولر

پس از اینکه یخ‌ها آب شدند، باید قبل از روشن‌کردن دستگاه اجازه دهید که کویل‌ها خشک شوند. رویه کولر را بردارید و اجازه دهید خشک شود.

مرحله سوم – علت را پیدا و برطرف کنید

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود کولر گازی شما یخ بزند. ابتدا علت را پیدا کنید، در غیر این صورت کویل‌های کولر دوباره یخ خواهند زد. پس از بررسی و رفع مشکل، کولر گازی را روشن کنید و ترموستات را به حالت خنک (cool mode) برگردانید. اگر متوجه وزش هوای خنک در فضای خود شدید، همه چیز خوب است. حالا بیایید بررسی کنیم که چرا کولر گازی یخ می‌زند.

چه چیزی باعث یخ‌زدن کولر گازی می‌شود؟

برای اینکه بفهمید چه چیزی باعث یخ‌زدن کولر گازی می‌شود، باید نحوه عملکرد کولر گازی را بدانید.

کولر شما هوای گرم خانه را می‌گیرد و روی (اطراف) کویل‌های اواپراتور دمیده می‌شود. مبرد مایع که در کویل‌ها قرار دارد، گرما و رطوبت هوای داخل را جذب می‌کند. حالت خود را از مایع به گاز تغییر می‌دهد و به قسمت بیرونی برده می‌شود و در نهایت گرما خارج خواهد شد. رطوبت اضافی نیز از طریق ظرف تخلیه میعانات واقع در زیر کویل‌های اواپراتور تخلیه می‌شود.

برای کارکرد منظم، کولر گازی به تأمین مداوم هوای گرم نیاز دارد. اگر هوای گرم خانه به مبرد نرسد، آنقدر سرد می‌شود که هر گونه رطوبت روی کویل‌ها یخ می‌زند.

بنابراین، مشکلاتی که مانع جریان هوا در داخل واحد کولر می شوند یا مشکلات مربوط به جریان مبرد می‌توانند منجر به یخ‌زدگی کولر شما شوند. بیایید برخی از این دلایل را به همراه نحوه جلوگیری از یخ‌زدگی کولر بررسی کنیم:

۱- فیلترهای کثیف و گرفتگی جریان هوا


منبع: https://www.zoomit.ir/appliances/409114-why-air-conditioner-freeze/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *