کنسرسیوم آلمانی-فرانسوی برای ساخت اولین ابرکامپیوتر مقیاس بزرگ اتحادیه اروپا

امروز، Eviden فرانسه (بخشی از امنیت سایبری، ابر و گروه محاسباتی با کارایی بالا Atos) و شرکت ابرکامپیوتر مدولار آلمانی ParTec، اعلام کردند که برنده قراردادی برای ارائه اولین ابررایانه exascale در اروپا شده‌اند.

پروژه Jupiter در مجموع ۵۰۰ میلیون یورو هزینه خواهد داشت. هزینه این کامپیوتر ۲۷۳ میلیون یورو خواهد بود و با پردازنده‌های معماری Arm SiPearl Rhea و فناوری شتاب‌دهنده Nvidia کار می‌کند. این توسط مرکز سوپرکامپیوتری یولیخ در آلمان اداره خواهد شد.

مشتری اولین سیستم در اروپا خواهد بود که از آستانه یک میلیارد میلیارد محاسبه در ثانیه عبور می کند. هدف آن پشتیبانی از توسعه مدل‌های با دقت بالا از سیستم‌های پیچیده است که می‌تواند به حل سؤالات مربوط به حوزه‌هایی مانند تغییرات آب و هوایی، همه گیری ها و انرژی همجوشی. البته، استفاده فشرده از آن را نیز امکان پذیر می کند هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل حجم داده های بزرگ

JUPITER مخفف Joint Undertaking Pioneer برای تحقیقات مبتکرانه و متحول کننده Exascale است (فقط در صورتی که تعجب کنید). شرکت مشترک محاسباتی با کارایی بالا (EuroHPC JU) این پروژه را سال گذشته اعلام کرد و در ژانویه فراخوانی برای مناقصه گذاشت.

اما بیایید یک لحظه پشتیبان گیری کنیم – ابررایانه اگزا اسکیل دقیقاً چیست؟

یک میلیارد میلیارد فلاپ در ثانیه

همانطور که قبلاً ذکر شد، یک سیستم مقیاس اگزا یک ابر رایانه یا سیستم محاسباتی با کارایی بالا (HPC) است که قادر به انجام یک میلیارد میلیارد محاسبه در ثانیه است. این معادل یک اگزافلاپ است.

به عبارت دیگر، یک اگزافلاپ معیاری برای عملکرد یک ابر رایانه است که می تواند حداقل یک کوئینتیلیون (ex-) عملیات ممیز شناور (فلاپ) در ثانیه محاسبه کند. در همین حال، یک اگزابایت یک زیر سیستم حافظه است که یک کوئینتیلیون بایت داده را در خود جای داده است.

ساخت و راه‌اندازی سیستم‌های exascale چالش‌های فنی مختلفی از جمله مصرف انرژی، مدیریت حرارت، مقیاس‌پذیری و بهینه‌سازی نرم‌افزار را به همراه دارد.

اولین ابرکامپیوتر اگزا مقیاس جهان Frontier است که توسط شرکت Hewlett Packard Enterprise (HPE) ساخته شده و در آزمایشگاه ملی Oak Ridge در تنسی قرار دارد. در سال ۲۰۲۱ مستقر شد و در سال ۲۰۲۲ به ظرفیت کامل رسید. قرار است ال کاپیتان در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا جایگزین شود، همچنین توسط HPE. ال کاپیتان خواهد شد ارائه بیش از ۲ اگزافلاپس وقتی اواسط سال ۲۰۲۴ آنلاین شد.

در همین حال، سریعترین ابرکامپیوتر اروپا، متعلق به EuroHPC JU، Lumi است (زیرساخت بزرگ یکپارچه مدرن). این در مرکز داده CSC در کجاانی فنلاند قرار دارد و در سال ۲۰۲۱ شروع به کار کرد و می تواند بیش از ۳۷۵ پتافلاپ (هزار میلیون میلیون فلاپ در ثانیه) با “اوج نظری” در ۵۵۰ پتافلاپ دست یابد. این باعث می شود آن سومین ابر رایانه سریع در جهان باشد از ژوئن ۲۰۲۲٫


منبع: https://thenextweb.com/news/german-french-consortium-european-exascale-computer-jupiter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *