آلودگی هوا در ۲۰۲۱ بیش از ۲۵۰ هزار اروپایی را به کام مرگ کشانده است

بر اساس گزارش آژانس محیط زیست اروپا (EEA)، آلودگی هوا یا آلودگی ذرات ریز سال ۲۰۲۱ باعث مرگ بیش از ۲۵۰ هزار نفر در اتحادیه اروپا شده است.

ذرات ریز کوچک‌تر از ۲٫۵ میکرون یا PM2.5 که معمولاً از طریق دود خودروها یا نیروگاه‌های زغال‌سنگ ایجاد می‌شوند، عامل اصلی آلودگی هوا هستند. در واقع این ذرات به‌دلیل ریزبودن به اعماق دستگاه تنفسی انسان‌ها می‌رسند و خطر ابتلا به بیماری‌هایی از جمله برونشیت، آسم و بیماری‌های ریوی را تشدید می‌کنند. حالا طبق بیانیه EEA، حداقل ۲۵۳ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ به‌دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی ذرات ریز جان خود را از دست داده‌اند.

آلودگی هوا در ۲۰۲۱ بیش از ۲۵۰ هزار اروپایی را به کام مرگ کشانده است

آژانس محیط زیست اروپا در بیانیه خود توضیح می‌دهد که اگر غلظت این ذرات توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی را برآورده می‌کرد، امکان جلوگیری از این مرگ‌و‌میرها وجود داشت.

در سال ۲۰۲۰، آلودگی هوا باعث مرگ زودرس ۲۳۸ هزار نفر شده بود که حالا این گزارش از افزایش این تعداد در سال ۲۰۲۱ خبر می‌دهد. البته در بلندمدت شرایط کمی بهتر است و بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱، تعداد مرگ‌و‌میرهای ناشی از آلودگی ذرات ریز ۴۱ واحد کاهش یافته است.

«لینا یلا-مونونن»، مدیرعامل EEA در این بیانیه می‌گوید:

«علیرغم گام‌های بزرگی که در سال‌های گذشته برداشته‌ایم، تأثیر آلودگی هوا بر سلامت ما همچنان بسیار زیاد است و منجر به مرگ‌و‌میر و بیماری‌هایی می‌شود که می‌توان آن‌ها را به آلودگی هوا نسبت داد.»

آلودگی سایر ذرات موجود در هوا

میزان مرگ‌و‌میرهای ناشی از قرار گرفتن در معرض دی‌اکسید نیتروژن (NO2) نیز نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش جزئی داشته و تعداد این افراد در سال ۲۰۲۱ به ۵۲ هزار نفر رسیده است. در همین حال، مرگ‌و‌میر ناشی از قرار گرفتن در معرض مولکول‌های ازون (O3) که عمدتاً توسط ترافیک جاده‌ای و فعالیت‌های صنعتی تولید می‌شود نیز مسئول مرگ ۲۲ هزار نفر بوده که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ اندکی کاهش یافته است.


منبع: https://digiato.com/environment/air-pollution-deaths-europe

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *