آمازون پس از تهدید وتوی اتحادیه اروپا، خرید ۱٫۴ میلیارد دلاری iRobot را کنار گذاشت

آمازون و iRobot، سازنده خط خلاء Roomba، به تازگی اعلام کردند که ادغام پیشنهادی خود را کنار خواهند گذاشت. خرید بالقوه بود در آگوست ۲۰۲۲ اعلام شد و بلافاصله هدف ناظران ضد تراست، به ویژه در اتحادیه اروپا قرار گرفت. کمیسیون اروپا (شاخه اجرایی اتحادیه اروپا) رسما اعلام کرد در حال بررسی بود را معامله ۱٫۴ میلیارد دلاری جولای گذشته و آن نگرانی های رسمی را مطرح کرد بیش از تأثیر بالقوه بر رقابت در ماه نوامبر.

iRobot همچنین به تازگی دور بزرگی از اخراج را در حال حاضر که معامله انجام نشده است، اعلام کرده است. این شرکت می گوید حدود ۳۵۰ کارمند را اخراج می کند که ۳۱ درصد از نیروی کار iRobot را تشکیل می دهد. کالین آنگل، موسس، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل iRobot نیز از سمت خود از سمت رئیس و مدیرعامل کناره گیری می کند.

در حالی که شرکت ها به طور خاص به فشار اتحادیه اروپا اشاره نکردند، بلومبرگ یادداشت که وتو محتمل به نظر می رسید. و در حالی که ممکن است فوراً این معامله را از بین نبرد، اما به نظر می رسد آمازون و iRobot تصمیم گرفته اند به جای انجام هرگونه تغییر پیشنهادی برای خوشایندتر کردن معامله برای تنظیم کننده ها، همه چیز را به طور کامل تعطیل کنند. این معامله نیز گفته شد تحت نظارت FTC اینجا در ایالات متحده، اما هرگز به سطح توجه اتحادیه اروپا نرسید.

جای تعجب نیست که بیانیه آمازون در مورد این موضوع، رگولاتورها را به دلیل “نوآوری” که با جذب آمازون یک شرکت دیگر به وجود می آید، محکوم می کند. دیوید زاپولسکی، معاون آمازون و مشاور عمومی آمازون در بیانیه‌ای گفتند: «این نتیجه نوآوری سریع‌تر و قیمت‌های رقابتی‌تر مصرف‌کنندگان را از بین می‌برد، که ما مطمئن هستیم زندگی آنها را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کرد». ادغام‌ها و اکتساب‌هایی مانند این به شرکت‌هایی مانند iRobot کمک می‌کند تا در بازار جهانی، به‌ویژه در برابر شرکت‌ها و کشورهایی که مشمول الزامات نظارتی یکسانی در بخش‌های فناوری سریع مانند روباتیک نیستند، بهتر رقابت کنند.»

بیانیه iRobot بیشتر بی صدا بود. مدیر عامل سابق شرکت آمازون گفت: «فسخ قرارداد با آمازون ناامیدکننده است، اما iRobot اکنون با تمرکز و تعهد به ساخت ربات‌های متفکر و نوآوری‌های خانگی هوشمند که زندگی را بهتر می‌کنند و مشتریان ما در سراسر جهان عاشق آن‌ها هستند، به آینده روی می‌آورد». کالین آنگل.

در اوایل ژانویه، کمیسیون اروپا به آمازون هشدار داده بود که این معامله روی یخ نازک است. با این حال، با توجه به رویترز، این شرکت از ارائه هرگونه راه حل بالقوه برای کاهش نگرانی های بلوک در مورد خرید خودداری کرد. همانطور که در توافقنامه اصلی مشخص شده است، آمازون اکنون که قرارداد به پایان رسیده است، به iRobot هزینه فسخ ۹۴ میلیون دلاری پرداخت می کند.

این دقیقاً اولین باری نیست که آمازون و اتحادیه اروپا سر از پا در می آورند. آنها قبلاً با هم مخالف بودند رسیدگی شرکت اطلاعات فروشنده شخص ثالث در سال ۲۰۲۲، دو طرف به توافق رسید در مورد رفتار آمازون با فروشندگان شخص ثالث.

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/amazon-abandons-14-billion-irobot-acquisition-after-eu-veto-threat-140155112.html?src=rss منتشر شد


منبع: https://www.engadget.com/amazon-abandons-14-billion-irobot-acquisition-after-eu-veto-threat-140155112.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *