آیا والمارت باید نسخه های اوزمپیک شما را داده کاوی کند؟

قوانین حفاظت از داده نحوه استفاده از داده های داروخانه را محدود می کند – اما ظاهرا والمارت تحقیقات بازار را با جزئیات “ناشناس” انجام می دهد.

هفته گذشته، والمارت با این ادعا که داروهای کاهش وزن جدید ممکن است باعث شود مردم غذای کمتری بخرند، خبرساز شد. جان فورنر، مدیر عامل Walmart ایالات متحده گفت بلومبرگ افرادی که داروهای Wegovy، Ozempic و داروهای مشابه مصرف می‌کردند، «تغییر جزئی» در عادات خرید خود نشان دادند: «فقط واحدهای کمتر، کالری کمی کمتر». والمارت چگونه این را می داند؟ زیرا بلومبرگ نشان می دهد، می تواند تاریخچه نسخه نویسی افراد را با الگوهای خرید مواد غذایی آنها مقایسه کند. این نوعی از داده کاوی است که احتمالاً برای هر عملیات بزرگ خرده فروشی و داروخانه امکان پذیر است – و سؤالاتی در مورد چگونگی سوابق بهداشتی خصوصی ایجاد می کند.

ما از جزئیات تحقیقات والمارت اطلاعی نداریم. این شرکت به درخواست اطلاعات بیشتر پاسخ نداد آستانهو بلومبرگ خلاصه ای کوتاه از دو جمله ارائه می دهد:

خرده‌فروشی مستقر در بنتونویل در آرکانزاس در حال مطالعه تغییرات در الگوهای فروش با استفاده از داده‌های ناشناس جمعیت خریداران است. این می تواند تغییرات خرید را در بین افرادی که دارو مصرف می کنند بررسی کند و همچنین می تواند این عادات را با افراد مشابهی که این واکسن مصرف نمی کنند مقایسه کند.

Walmart از نظر استراتژیک موقعیت خوبی برای انجام این کار دارد. هم یک برنامه داروخانه و هم شبکه ای از حدود ۵۲۰۰ فروشگاه در سراسر ایالات متحده، از جمله حدود ۳۵۰۰ سوپرمرکز یک توقف خرید، بنابراین افراد زیادی در همان جایی که غذا می خرند، نسخه ها را پر می کنند. بسیاری از خریداران احتمالاً تعجب نخواهند کرد که بدانند والمارت در حال پیگیری خریدهای خرده فروشی عمومی برای پیش بینی تقاضای مشتریان در آینده است. بلومبرگ پیشنهاد می‌کند والمارت و دیگران می‌توانند از این داده‌ها برای آماده شدن برای آینده‌ای که مردم غذای کمتری می‌خرند، استفاده کنند.

اما نسخه‌های یک نفر از نظر قانونی و اخلاقی حساس‌تر از میانگین مصرف مواد غذایی است. سوابق داروخانه‌ها می‌توانند به صراحت شرایط سلامتی را آشکار کنند که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند خصوصی خود را حفظ کنند – نه فقط اینکه آیا در تلاش برای کاهش وزن هستند، بلکه اینکه آیا آنها قرص‌های سقط جنین دریافت کرده‌اند یا با شرایط بهداشت روانی مورد انگ رفتار می‌کنند. و در حالی که ایالات متحده شکاف های بزرگی بر جای می گذارد در حفاظت از حریم خصوصی مصرف کننده، سوابق داروخانه توسط قانون قابل حمل و پاسخگویی بیمه سلامت (HIPAA) محافظت می شود، که نحوه افشای آنها را بدون رضایت بیمار محدود می کند. این یک سوال را ایجاد می کند بلومبرگ اشاره نمی کند: آیا شرکت هایی مانند والمارت می توانند آنها را به سایر بخش های عملیات تجاری خود هدایت کنند؟ و اگر چنین است، چه حدی باید باشد؟

تارا اسکلار، مدیر دانشکده برنامه قانون و سیاست سلامت در دانشکده حقوق دانشگاه آریزونا، می‌گوید: «خرید و فروش داده‌های نسخه‌ای موضوع پیچیده‌ای است که حریم خصوصی بیمار، منافع تجاری، و نظارت نظارتی را متعادل می‌کند. Sklar می‌گوید در سطح فدرال، HIPAA نحوه انتشار داده‌های بهداشتی مرتبط با یک فرد را محدود می‌کند.

با این حال، شکار در اینجا “فردی” است. شرکت ها – از جمله زنجیره های اصلی مانند CVS و کمک مناسک – برای انجام کارهایی مانند بیرون انداختن بطری‌های قرص با نام‌ها و نسخه‌های بیمار قابل مشاهده با جریمه مواجه شده‌اند. اما در هر بلومبرگوالمارت وعده داده است که داده‌هایش ناشناس می‌شوند یا از جزئیات شناسایی که می‌تواند به بیماران خاص مرتبط شود، حذف شود.

متأسفانه، این ایده که مجموعه داده های عظیم و پیچیده می توانند به طور معناداری “ناشناس” باشند تا حد زیادی وجود دارد یک داستان مودبانه. (بدون جزئیات بیشتر از Walmart، همچنین مشخص نیست که چه نوع رضایت بیمار ممکن است برای تحقیقات Ozempic داده شده باشد.) Sklar می گوید: «حتی جزئیات نسخه های ناشناس می تواند چیزهای زیادی را در مورد افراد فاش کند. “جزئیاتی مانند دارو، دوز، زمان، تجویز کننده، داروخانه و غیره می تواند برای یک فرد بسیار منحصر به فرد باشد که شناسایی مجدد فرد را آسان تر می کند.” هرچه این اطلاعات به طور گسترده‌تری منتشر شود، احتمال استفاده از آن به روش‌هایی که در نظر گرفته نشده است بیشتر می‌شود و افراد می‌توانند جزئیات خصوصی زندگی خود را در معرض دید قرار دهند.

Walmart تنها شرکتی است که در موقعیتی برای انجام این نوع تجزیه و تحلیل قرار دارد. به عنوان مثال، آمازون راه اندازی شد خدمات داروخانه خودش در اواخر سال ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از یک فشار بیشتر به سمت مراقبت های بهداشتی و دارد پیوسته حرکت کرد به فروش مواد غذایی دسترسی آن به داده های پزشکی دارد نگرانی هایی را در میان طرفداران حفظ حریم خصوصی ایجاد کرد. حریم خصوصی نیز تنها موضوع روی میز نیست: یک دعوای حقوقی ضد تراست اخیر آمازون را متهم به اعمال نفوذ می کند داده های آن برای تقویت انحصار خرده فروشی است. ما نمی دانیم که آیا آمازون از سوابق سلامتی برای نوع تحقیقاتی که Walmart توضیح داد استفاده می کند یا خیر – این شرکت به سؤالات پاسخ نداده است. آستانه در مورد موضوع اما سوابق داروخانه می تواند منبع قدرتمند دیگری از داده ها را به عملکرد آن اضافه کند.

“بیماران انتظار ندارند داروخانه ها سوابق داروهای خود را به صورت ناشناس یا بدون نام به اشتراک بگذارند یا بفروشند.”

Sklar خاطرنشان می کند که HIPAA تنها قانون در بازی با پرونده های پزشکی نیست. کمیسیون تجارت فدرال همچنین مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را منتشر می‌کند که به آنها اصول عمل اطلاعات منصفانه (FIPPs) می‌گویند که بر اطمینان از اینکه استفاده شرکت از داده‌های بهداشتی مطابق با انتظارات بیماران است، تأکید می‌کند. و اخیراً، FTC برخی از موارد نقض آشکار اعتماد را سرکوب کرده است – مانند مورد GoodRx، که ظاهراً به گوگل، فیسبوک و سایر شرکت های وب اجازه دهید تبلیغات را هدف قرار دهند با استفاده از اطلاعات سلامت شخصی GoodRx با ممنوعیت غیرمعمول سختگیرانه ای برای اشتراک گذاری جزئیات سلامت با اشخاص ثالث به عنوان بخشی از توافق موافقت کرد. اسکلار می‌گوید: «بیماران از داروخانه‌ها انتظار ندارند که سوابق داروهای خود را به صورت ناشناس یا بدون نام به اشتراک بگذارند یا بفروشند.

اما در اقتصادی مملو از شرکت‌های بسیار ادغام‌شده که دسترسی نامحدود به داده‌ها را ارزشمند می‌دانند، مشخص نیست که مشتریان چه زمانی می‌توانند انتظار داشته باشند که سوابق داروخانه‌هایشان برای مقاصدی در کنار مراقبت‌های بهداشتی خودشان استفاده شود – و اگر آن داده‌ها را نخواهند چه گزینه‌هایی دارند. در اطراف پخش شد.

و علاوه بر همه اینها، این تحقیق واقعاً به ما نمی گوید که آیا اوزمپیک باعث می شود مردم غذای کمتری بخرند یا خیر. داروهای GLP-1 مانند Ozempic و Wegovy که به طور رسمی برای دیابت تایید شده اند به طور گسترده برای کاهش وزن استفاده می شود، به نظر می رسد که از نظر محبوبیت به شدت افزایش یافته است. اما Walmart’s Furner گفت بلومبرگ برای نتیجه گیری قطعی در مورد تأثیر آنها برای شرکت “خیلی زود است – و وقتی جزئیات در دسترس عمومی در مورد تحقیق بسیار کم است، این برای هر کسی که خارج از آن نیست دوچندان می شود.”


منبع: https://www.theverge.com/2023/10/9/23909581/walmart-ozempic-food-pharmacy-market-research-privacy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *