اتحادیه اروپا در مورد قانون هوش مصنوعی به توافق موقت دست یافت که راه را برای قانون مهم هموار می کند

مجموعه قوانین جامعی که بر هوش مصنوعی در اروپا حاکم است می تواند به عنوان معیاری برای سایر کشورها باشد.

پس از یک دور مذاکرات فشرده در این هفته، قانونگذاران در بروکسل اکنون به یک نتیجه رسیده اند “توافق موقت” در مورد قانون پیشنهادی هوش مصنوعی اتحادیه اروپا (قانون AI). را قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا پیش‌بینی می‌شود اولین مجموعه قوانین جامع جهان برای کنترل هوش مصنوعی باشد و می‌تواند به عنوان معیاری برای سایر مناطقی باشد که به دنبال تصویب قوانین مشابه هستند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی، مذاکره کنندگان تعهداتی را برای سیستم های هوش مصنوعی (GPAI) همه منظوره «با تأثیرگذاری» تعیین کردند که معیارهای خاصی مانند ارزیابی ریسک، آزمایش خصمانه، گزارش حوادث و موارد دیگر را برآورده می کنند. همچنین شفافیت سیستم‌هایی را که شامل ایجاد اسناد فنی و «خلاصه‌های مفصل درباره محتوای مورد استفاده برای آموزش» می‌شود، الزامی می‌کند – چیزی که شرکت‌ها مانند OpenAI سازنده ChatGPT تاکنون از انجام این کار خودداری کرده اند.

عنصر دیگر این است که شهروندان باید از حق شکایت در مورد سیستم های هوش مصنوعی و دریافت توضیحات در مورد تصمیمات مربوط به سیستم های “پرخطر” که بر حقوق آنها تأثیر می گذارد، داشته باشند.

در این بیانیه مطبوعاتی به جزئیات در مورد چگونگی عملکرد همه این موارد یا معیارها اشاره نشده است، اما چارچوبی برای جریمه در صورت نقض قوانین توسط شرکت ها ذکر شده است. آنها بر اساس تخلف و اندازه شرکت متفاوت هستند و می توانند از ۳۵ میلیون یورو یا ۷ درصد درآمد جهانی تا ۷٫۵ میلیون یورو یا ۱٫۵ درصد از درآمد جهانی گردش مالی متغیر باشند.

تعدادی برنامه کاربردی وجود دارد که در آنها استفاده از هوش مصنوعی ممنوع است، مانند برداشتن تصاویر صورت از فیلم دوربین های مداربسته، دسته بندی بر اساس “ویژگی های حساس” مانند نژاد، گرایش جنسی، مذهب، یا باورهای سیاسی، تشخیص احساسات در محل کار یا مدرسه، یا ایجاد سیستم های “نمره گذاری اجتماعی”. دو گلوله ممنوعه آخر سیستم‌های هوش مصنوعی هستند که «رفتار انسان را برای دور زدن اراده آزادشان دستکاری می‌کنند» یا «از آسیب‌پذیری‌های افراد سوءاستفاده می‌کنند». این قوانین همچنین شامل فهرستی از پادمان ها و معافیت ها برای استفاده مجری قانون از سیستم های بیومتریک، چه در زمان واقعی و چه برای جستجوی شواهد در ضبط شده است.

پیش بینی می شود تا قبل از پایان سال به توافق نهایی برسد. حتی پس از آن، قانون احتمالاً اجرایی نخواهد شد حداقل تا سال ۲۰۲۵.

اولین پیش نویس قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا بود در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد، به دنبال تشخیص آنچه در واقع به عنوان AI به حساب می آید، و همگام سازی قوانین برای تنظیم فناوری هوش مصنوعی در سراسر کشورهای عضو اتحادیه اروپا. این پیش نویس قبل از معرفی ابزارهای هوش مصنوعی مولد سریع در حال تغییر بود ChatGPT و انتشار پایدار، با این حال، باعث تجدید نظرهای متعدد شده است به قانون گذاری

مذاکرات بیشتر برای نهایی کردن برخی جزئیات قبل از اجرایی شدن قانون هوش مصنوعی همچنان مورد نیاز است.

اکنون که یک توافق موقت حاصل شده است، همچنان به مذاکرات بیشتری نیاز است، از جمله رای‌گیری توسط کمیته‌های بازار داخلی و آزادی‌های مدنی پارلمان.

مذاکرات بر سر قوانین تنظیم کننده پایش بیومتریک زنده (مانند تشخیص چهره) و مدل‌های هوش مصنوعی پایه “عمومی”. مانند ChatGPT OpenAI بوده است به شدت تفرقه انگیز. اینها گزارش شد هنوز در حال بحث است این هفته پیش از اعلام روز جمعه، باعث به تعویق افتادن کنفرانس مطبوعاتی اعلام توافق شد.

قانونگذاران اتحادیه اروپا دارند تحت فشار قرار دادند تا به طور کامل استفاده از هوش مصنوعی در نظارت بیومتریک ممنوع شود، اما دولت ها به دنبال استثناهایی برای ارتش، اجرای قانون و امنیت ملی بوده اند. پیشنهادهای دیرهنگام از فرانسه، آلمان و ایتالیا برای اجازه دادن به تولیدکنندگان مدل های مولد هوش مصنوعی برای خود تنظیمی همچنین اعتقاد بر این است که در این تاخیر نقش داشته است.


منبع: https://www.theverge.com/2023/12/8/23991850/eu-ai-act-artificial-intelligence-regulation-provisional-deal-law-brussels

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *