اتحادیه اروپا قوانینی را برای خروج CO2 از جو رسمی می کند

یک توافق موقت اولین فرآیند صدور گواهینامه در نوع خود را برای فناوری هایی که دی اکسید کربن را از جو خارج می کنند، ایجاد می کند.

اتحادیه اروپا با موافقت با راه اندازی فرآیند صدور گواهینامه، گام مهمی در جهت مشروعیت بخشیدن به فناوری هایی برداشت که دی اکسید کربن را از جو خارج می کنند.

شورای اروپا و پارلمان اروپا به یک توافق موقت امروز برای ایجاد اولین چارچوب گواهینامه در نوع خود برای فن آوری های حذف کربن. فن آوری جدید آب و هوا هنوز در مقیاس خود را ثابت نکرده است، اما اتحادیه اروپا در حال حاضر آن را در برنامه خود برای رسیدن به انتشار گازهای گلخانه ای به صفر تا سال ۲۰۵۰ قرار داده است. با استفاده از توانایی طبیعی گیاهان در جذب دی اکسید کربن یا با ساخت فن آوری هایی که CO2 را فیلتر می کنند، قادر به جلوگیری از خارج از هوا یا آب دریا.

خطرات ذاتی برای این استراتژی خالص صفر وجود دارد – به همین دلیل است که قوانینی مانند مواردی که امروز ارائه می شود بسیار مهم هستند.

خطرات ذاتی برای این استراتژی خالص صفر وجود دارد – به همین دلیل است که قوانینی مانند مواردی که امروز ارائه می شود بسیار مهم هستند. آنها دیکته می کنند که چه چیزی به عنوان حذف کربن به حساب می آید، امیدواریم پروژه های نامرغوبی را که به طور معناداری با تغییرات آب و هوایی مبارزه نمی کنند، غربال کنند. قوانین سست – یا اصلاً قوانینی وجود ندارد – می‌تواند راهی را به شرکت‌ها بدهد تا آلودگی را ادامه دهند، در حالی که به طرز گمراه‌کننده‌ای قول می‌دهند که بعداً این انتشارات را کاهش دهند. اگر این وعده‌ها عملی شوند، یا فناوری‌هایی که بر آن‌ها تکیه می‌کنند شکست بخورند، آنگاه همه آلودگی‌هایی که می‌توانستند در وهله اول با انتخاب انرژی پاک به جای حذف کربن از آنها جلوگیری شود، باقی می‌ماند.

به گفته کریستوف بیتلر، مدیر ارشد سیاست آب و هوا در Climeworks، یکی از اولین شرکت هایی که کارخانه های صنعتی بزرگی را برای فیلتر کردن CO2 از هوا توسعه داد، این چارچوب “تعهد اتحادیه اروپا را به “حذف کربن به درستی” نشان می دهد. بیتلر در این باره گفت: “ما سایر کشورها و مناطق را تشویق می کنیم تا از اتحادیه اروپا برای تکیه بر ارزیابی دقیق حذف کربن پیروی کنند.” بیانیه مطبوعاتی.

تا کنون، این صنعت مجبور بوده خود را پلیس کند. برای مثال Climeworks سال گذشته اعلام کرد مشتریانش مایکروسافت، استرایپ و شاپیفای اولین شرکت‌هایی در جهان بودند که برای فیلتر کردن انتشار دی‌اکسید کربن از هوا، ذخیره آن در زیر زمین و تأیید آن سرویس توسط شخص ثالث، پول پرداخت کردند. شرکت حسابرسی DNV با Climeworks کار می کرد برای توسعه معیارها و حذف کربن را تأیید کنید.

در تلاشی جداگانه، Stripe، Alphabet، Meta، Shopify و McKinsey یک ابتکار عمل کرد به نام Frontier در سال ۲۰۲۲ که تامین کنندگان حذف کربن را برای شرکت هایی که علاقه مند به خرید اعتبار از آنها هستند بررسی می کند.

اعتبارات کربن در حال حاضر یک سابقه شطرنجی دارد. قبل از کربن حذف مد روز شد، مارک های زیادی کربن خریدند انحراف اعتبارات مربوط به پروژه های جنگلداری ایده این بود که شرکت ها می توانند با پرداخت هزینه برای حفاظت از جنگل هایی که به طور طبیعی CO2 را جذب می کنند، بخشی از آلودگی خود را از بین ببرند. فرض بر این است که یک اعتبار برابر با یک تن متریک آلودگی دی اکسید کربن است که از آن جلوگیری شده یا جدا شده است. در عوض، بازارهای جبران کربن پر شده است اعتبارات بی کیفیت که نشان دهنده کاهش واقعی در انتشار CO2 نیست.

برای جلوگیری از سرنوشت مشابه با فناوری های نوظهور حذف کربن، گواهینامه جدید اتحادیه اروپا پارامترهایی را برای چهار نوع مختلف حذف کربن تعیین می کند. این شامل حذف کربن است که دائمی در نظر گرفته می شود زیرا CO2 (اغلب در زیر زمین) برای «چند قرن» و ذخیره کربن «موقت» (حداقل پنج سال در گیاهان یا خاک و ۳۵ سال یا بیشتر در محصولاتی مانند الوار دوام می آورد). هم تاکتیک های حذف کربن صنعتی (مانند کاری که Climeworks انجام می دهد) و هم استراتژی های مبتنی بر طبیعت مانند احیای جنگل ها و سایر زیستگاه ها یا شیوه های کشاورزی که به خاک اجازه می دهد تا CO2 بیشتری را در خود نگه دارد.

این چارچوب همچنین شامل اقداماتی است که کمیسیون اروپا پیشنهاد شده در سال ۲۰۲۲، از جمله الزاماتی که حذف کربن قابل سنجش و دراز مدت است. و پروژه‌ها قرار است منجر به کاهش «اضافی» در CO2 شوند، به این معنی که در غیر این صورت بدون مداخله، کربن جدا نمی‌شد. پروژه ها همچنین باید از هرگونه تأثیر منفی زیست محیطی دیگری جلوگیری کنند.

قابل ذکر است، طرح صدور گواهینامه جدید اتحادیه اروپا، به اصطلاح بازیافت نفت پیشرفته (EOR) را به عنوان یک استراتژی حذف کربن دائمی در نظر نخواهد گرفت. در EOR، شرکت‌های سوخت فسیلی دی‌اکسید کربن را به زمین شلیک می‌کنند تا ذخایر نفتی را که به سختی قابل دسترسی هستند، خارج کنند. Occidental Petroleum که هست توسعه پروژه های بزرگ حذف کربن در تگزاساز EOR استفاده کرده است فروش آنچه آن را می نامدروغن خالص صفر

برخی از گروه های زیست محیطی هشدار می دهند که پیشنهاد اتحادیه اروپا هنوز خیلی سست است. آنها نگران چارچوبی هستند که ذخیره‌سازی موقت کربن را تشویق می‌کند و به شرکت‌ها و کشورها اجازه می‌دهد ادعای حذف CO2 را داشته باشند، که به گفته آنها می‌تواند به شمارش مضاعف منجر شود. Wijnand Stoefs، رهبر سیاست حذف کربن برای دیده بان بازار کربن غیرانتفاعی گفت که این معامله «عمیقاً مشکل ساز است». بیانیه. استوفز گفت: «حتی این اصل اساسی که حذف باید مکمل کاهش انتشار باشد، نه جایگزین، نقض شده است.

توافق موقتی که امروز به دست آمد هنوز باید به طور رسمی توسط شورای اروپا و پارلمان اروپا تصویب شود. در صورت تصویب، فرآیند صدور گواهینامه برای شرکت های حذف کربن داوطلبانه خواهد بود. اما فقط پروژه های تایید شده برای پیشرفت یک کشور در دستیابی به اهداف آب و هوایی اتحادیه اروپا به حساب می آیند.

در اوایل این ماه، کمیسیون اروپا منتشر شد آ استراتژی سند ثبت انتشار دی اکسید کربن در کنار الف طرح کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بلوک توسط ۹۰ درصد تا سال ۲۰۴۰. این استراتژی پیش بینی می کند که اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۴۰ ظرفیت ذخیره ۲۸۰ میلیون تن دی اکسید کربن در سال را داشته باشد. معادل به انتشار سالانه بیش از ۷۰۰ نیروگاه گازی.


منبع: https://www.theverge.com/2024/2/20/24078154/eu-council-parliament-carbon-removal-framework-climate-change

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *