اتوبوس مارال با موتور و گیربکس جدید به خط تولید بازمی‌گردد

اسکانیا مارال که بین رانندگان به اتوبوس مارال یا به‌طور ساده مارال شهرت دارد، ازجمله ستون‌های حمل‌ونقل بین‌جاده‌ای ایران در سالیان اخیر به شمار می‌آید. محبوبیت این اتوبوس آن‌قدر زیاد است که حتی پس از تولید نسخه جدید آن موسوم به اسکانیا درسا، بازهم تولید اتوبوس مارال ادامه یافت. تولید و عرضه هر دو مدل مارال و درسا توسط شرکت عقاب افشان انجام می‌شود.

پس از آغاز دور جدید تحریم‌های اقتصادی، تولید اتوبوس نیز در کشورمان افت شدیدی را تجربه کرد. تولید و عرضه ناکافی اتوبوس به بازار سبب شد تا قیمت این خودرو طی پنج سال ۴۰ برابر شود. رانندگان در سال ۱۳۹۷ می‌توانستند با مبلغی بین ۵۰۰ الی ۷۰۰ میلیون تومان مالک یک اتوبوس جدید شوند؛ حال آن‌که قیمت نسخه‌های کم‌کارکرد مارال و درسا اکنون به بیش از ۲۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

اتوبوس مارال با موتور و گیربکس جدید به خط تولید بازمی‌گردد
اتوبوس‌های مارال، درسا و ولوو B9R‌ در کنارهم، سال‌های نه چندان دور

شرکت عقاب افشان تصمیم دارد تا نسخه‌ای جدید از اتوبوس مارال را روانه جاده‌ها کند. این خودرو در جریان نمایشگاه حمل‌ونقل ۱۴۰۲ حضور داشت و انتظار داریم طی ماه‌های آتی سفارش‌گذاری آن آغاز شود. نسخه جدید اتوبوس مارال در مقایسه با نسل‌های قبلی تغییر ظاهری خاصی را تجربه نکرده اما تغییرات فنی آن فراوان هستند.

مشخصات اتوبوس مارال جدید

اکنون به‌جای موتور و گیربکس اسکانیا، از موتورهای کامینز و گیربکس‌ ZF برای مارال استفاده شده است. موتورهای کامینز به‌کاررفته در این اتوبوس ساخت چین هستند، به همین دلیل از هم‌اکنون این خودرو به مارال چینی شهرت یافته است.

پیشرانه کامینز به‌کاررفته در مارال با کد ISM11E5-440‌ شناخته می‌شود و مطابق نامش، حداکثر ۴۴۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. حداکثر گشتاور این پیشرانه نیز ۲۰۸۰ نیوتن‌متر خواهد بود. این موتور شش سیلندر، یازده لیتر حجم دارد و از استاندارد عدم آلایندگی یورو ۵ پیروی می‌کند.

این پیشرانه به توربوشارژر و اینترکولر مجهز است. وظیفه انتقال قدرت در نسل جدید مارال را نیز گیربکس ۱۲ سرعته ZF با کد ۱۲TX2411BO بر عهده دارد. این گیربکس نیز به کلاچ اتوماتیک و اینتاردر مجهز شده است.

نسخه‌های پیشین اتوبوس مارال به موتور‌های سری DC اسکانیا مجهز بودند که بین ۴۰۰ الی ۴۲۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد. گیربکس‌های هشت سرعته سری GR875R اسکانیا نیز وظیفه انتقال قدرت را در این اتوبوس بر عهده داشتند. بنابراین روی کاغذ با موتور و گیربکس بهتری نسبت به گذشته روبه‌رو هستیم. بااین‌وجود بایستی عملکرد مشخصات فنی جدید این اتوبوس در عمل مشخص شود.

ناوگان حمل‌ونقل، منتظر خودروهای جدید

کاهش شدید تولید اتوبوس‌های بین‌شهری باعث شده است تا قیمت این خودروها به‌طرز غیرقابل تحملی افزایش یابند. پس از مدت‌ها تأخیر و تعلل، بالاخره چند شرکت داخلی دست به‌کار شده‌اند تا اتوبوس‌های جدید را وارد ناوگان حمل‌ونقل کنند. ایران خودرو دیزل یک اتوبوس شبه چینی را با قیمت حدود ۱۲ میلیارد تومان معرفی کرده است. سروش دیزل تصمیم دارد تا اتوبوس خود به نام نویگیتور را با موتور و گیربکس ایویکو و قیمت ۱۷ میلیارد تومان عرضه کند.

در این بین باید منتظر تصمیم عقاب افشان باشیم تا قیمت اتوبوس مارال با موتور و گیربکس جدید مشخص شود. این امیدواری وجود دارد که با حضور انبوه اتوبوس‌های جدید در بازار، قیمت این خودرو کاهش یابد. هرچند دستیابی به قیمت‌های پیشین امکان‌پذیر نخواهد بود. همچنین اختلاف قیمت قابل‌توجه اتوبوس با کشنده، همچنان جذابیت شغل رانندگی را نزد رانندگان خودروهای سنگین کاهش می‌دهد.


منبع: https://digiato.com/car-news/the-maral-bus-returns-to-the-production-line-with-a-new-engine-and-gearbox

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *