احیای مجدد خلیج گرگان در یک ماه اخیر

احیای مجدد خلیج گرگان در یک ماه اخیر

مدیر آبنگاری سازمان نقشه‌برداری کشور از افزایش تراز آب خلیج گرگان در یک ماه اخیر خبر داد و گفت: این افزایش تراز آب موجب احیای دوباره این خلیج شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان نقشه برداری کشور، علی سلطانپور افزود: تراز آب خلیج گرگان و در نتیجه مساحت پهنه آبی خلیج گرگان طی یک‌ماه اخیر افزایش داشته و باعث شده که این خلیج که در گذشته با بحران کاهش سطح تراز آب مواجه شده بود، دوباره احیاءشود.

سلطان‌پور در این باره توضیح داد: مطالعات اخیر سازمان نقشه‌برداری کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که علی‌رغم کاهش تراز دریای خزر و ایجاد شرایط بحرانی برای خلیج گرگان، تراز خلیج گرگان طی یک ماه گذشته منتهی به آذر ۱۴۰۲ در نتیجه لایروبی کانال دسترسی خلیج به دریای خزر، افزایش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که اتصال خلیج گرگان به دریای خزر که در نتیجه کاهش تراز دریای خزر و رسوب‌گذاری شدید تقریباً بسته شده بود، مجدداً باز شده و جریان آب بین دریای خزر و خلیج گرگان مجددا برقرار شده است.

احیای مجدد خلیج گرگان در یک ماه اخیر

وی با اشاره به اهمیت زیست محیطی خلیج گرگان، ادامه داد: در سال‌های گذشته به علت‌های گوناگون از جمله کاهش ورودی آب رودخانه ولگا به دریای خزر و همچنین گرمایش زمین و افزایش تبخیر آب، با کاهش چشمگیر سطح تراز آب در خلیج گرگان روبرو بودیم و بدیهی است که افزایش تراز آب نگرانی‌های پیشین در خصوص خشک شدن این خلیج را تا حدودی مرتفع می‌کند.

مدیر آبنگاری سازمان نقشه برداری اعلام کرد: مطالعات انجام شده با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در بازه یک ماهه از آبان تا آذر ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که پهنه آبی خلیج گرگان به میزان ۳۰۰۰ هکتار افزایش یافته است و این نشان می‌دهد که با باز شدن کانال ورودی آب و در پی آن، تراز آب در سطح این خلیج افزایش داشته است.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402100200804/%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D8%AF%D8%AF-%D8%AE%D9%84%DB%8C%D8%AC-%DA%AF%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *