ارتش چین و شرکت‌های دولتی، علی‌رغم ممنوعیت، هزاران پردازنده گرافیکی پیشرفته NVIDIA AI خریداری کردند

ارتش چین و شرکت‌های دولتی، علی‌رغم ممنوعیت، هزاران پردازنده گرافیکی پیشرفته NVIDIA AI خریداری کردند

طبق گزارش رویترز بر اساس تجزیه و تحلیل اسناد مناقصه، نهادهای نظامی چین، مؤسسات تحقیقاتی هوش مصنوعی وابسته به دولت، و دانشگاه‌ها با خرید پردازنده‌های گرافیکی محدود NVIDIA در سال گذشته توانسته‌اند ممنوعیت صادرات ایالات متحده را دور بزنند.

بررسی اسناد مناقصه نشان می‌دهد که نهادهای مختلف چینی، از جمله دانشگاه‌های نخبه و آن‌هایی که تحت محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده قرار دارند، مانند مؤسسه فناوری هاربین و دانشگاه علوم و فناوری الکترونیک چین، مقادیر کمی از نیمه‌رساناهای NVIDIA را خریداری کرده‌اند که برای صادرات به این کشور ممنوع است. چین توسط ایالات متحده

این خریدها شامل تراشه‌های A100، H100، A800 و H800 NVIDIA است که همگی تحت تأثیر تحریم‌های صادرات ایالات متحده در دو سال گذشته قرار گرفته‌اند.

علیرغم ممنوعیت‌های صادراتی اعمال‌شده توسط ایالات متحده، این فروش بر چالش‌های پیش روی واشنگتن در قطع کامل دسترسی چین به تراشه‌های پیشرفته ایالات متحده که برای پیشرفت‌های هوش مصنوعی و رایانه‌های نظامی پیچیده حیاتی هستند، تاکید کرده است.

تقاضا برای تراشه های NVIDIA به دلیل شهرت آنها برای عملکرد برتر در کارهای هوش مصنوعی، پردازش کارآمد مقادیر زیادی از داده های ضروری برای وظایف یادگیری ماشین ادامه دارد.

بررسی رویترز نشان داد که تامین‌کنندگان عمدتاً شرکت‌های چینی ناشناخته هستند و از NVIDIA یا خرده‌فروش‌های تایید شده آن متمایز هستند. این فروش شامل معاملات مربوط به اشخاصی است که متهم به دخالت در مسائل نظامی یا داشتن وابستگی به ارگان های نظامی برخلاف منافع ملی ایالات متحده هستند.

این خریدها همچنین عدم وجود جایگزین های مناسب برای شرکت های چینی را با وجود محصولات رقیب شرکت هایی مانند هواوی نشان می دهد. قبل از تحریم ها، انویدیا ۹۰ درصد سهم غالب در بازار تراشه های هوش مصنوعی چین را در اختیار داشت.

اسناد مناقصه بررسی شده توسط رویترز، شامل بیش از ۱۰۰ مناقصه، خرید تراشه های A100 توسط نهادهای دولتی مختلف را نشان می دهد که ده ها مناقصه حاکی از خرید A800 از زمان ممنوعیت صادرات ایالات متحده در ماه اکتبر است.

شایان ذکر است، بازار زیرزمینی این تراشه‌های ممنوعه به دنبال محدودیت‌های ایالات متحده در چین ایجاد شده است. فروشندگان چینی ادعا می کنند که پس از عرضه NVIDIA مقادیر زیادی به شرکت های بزرگ ایالات متحده یا از طریق واردات تسهیل شده توسط شرکت هایی که به صورت محلی در مکان هایی مانند هند، تایوان و سنگاپور ادغام شده اند، سهام مازادی را خریداری می کنند که به بازار می رسد.

در حالی که NVIDIA مطابقت با تمام قوانین مربوط به کنترل صادرات را تایید می کند، سخنگوی شرکت اشاره کرد که اگر مشخص شود مشتری فروش مجدد غیرقانونی به اشخاص ثالث انجام داده است، اقدامات مناسب انجام خواهد شد. وزارت بازرگانی ایالات متحده از اظهار نظر در مورد این وضعیت خودداری کرد.

کارشناسان، از جمله کریس میلر از دانشگاه تافتز، چالش‌های ایجاد محدودیت‌های صادراتی ضد آب برای چیپس‌ها را با توجه به اندازه کوچک و پتانسیل قاچاق آن‌ها تأیید می‌کنند. به نظر می رسد هدف اصلی، ایجاد اختلال در توسعه هوش مصنوعی چین با ممانعت از ساخت مجموعه های بزرگی از تراشه های پیشرفته با قابلیت آموزش سیستم های هوش مصنوعی است.

بررسی رویترز شامل مناقصه‌هایی از سوی نهادهای مختلف است که خرید تراشه‌های NVIDIA برای برنامه‌های هوش مصنوعی را نشان می‌دهد، اگرچه مقدار آن معمولاً کم است. به عنوان مثال، دانشگاه Tsinghua که اغلب به عنوان MIT چین شناخته می شود، از زمان ممنوعیت سال ۲۰۲۲، حدود ۸۰ تراشه A100 را خریداری کرده است.

علیرغم مقادیر کم، مناقصه ها حاکی از ادامه تقاضا برای تراشه های NVIDIA در چین است که سوالاتی را در مورد کارآمدی تلاش های ایالات متحده برای محدود کردن دسترسی به این نیمه هادی های پیشرفته ایجاد می کند.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/chinese-military-state-owned-companies-bought-tons-of-high-end-nvidia-gpus-despite-ban-13614252.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *